Taapero ruokapöydässä: ravitsemussuosituksia yli 1-vuotiaille

Yksivuotias voi alkaa syödä muun perheen kanssa samaa ruokaa, eikä ikään liittyviä ruokarajoituksia tässä vaiheessa enää ole. Makeita, rasvaisia ja suolaisia välipaloja kannattaa silti välttää – harva lapsi osaa niitä tässä vaiheessa oma-aloitteisesti vielä pyytääkään. Niiden asemasta onkin hyvä jatkaa tutustumista värikkäiden kasvisten, marjojen ja hedelmien valikoimaan.
 

Pidä huolta koko perheen hyvästä ruokavaliosta

Ravitsemussuosituksien toteutuminen myöhemmällä iällä helpottuu, jos jo lapsena tottuu vähäsuolaiseen, terveellisiä valintoja painottavaan ruokavalioon. Hyvin usein lapsen ruokavalion laatu kuitenkin heikkenee hänen siirtyessään perheen kanssa yhteisiin ruokatapoihin. Siksi koko perheen ruokavalion laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Kokeile vaikka lautasmallia, joka on yksinkertainen ohje täysipainoisen ja monipuolisen aterian koostamiseen. Yli 1-vuotiaan lapsen lautasmallissa aterian eri osien suhteet säilyvät, mutta annoskoko on pienempi.

Ravitsemussuosituksien mukaan maitovalmisteet kannattaa myös lapsille tarjota rasvattomina tai vähärasvaisina. Ainoastaan rasvattomia maitovalmisteita käytettäessä alle kaksivuotiaan lapsen ruokavalioon suositellaan päivittäin lisättäväksi 2–3 tl kasviöljyä riittävän energian ja välttämättömien rasvahappojen saannin turvaamiseksi.  Öljyn voi sekoittaa lapselle tarjottavan ruoan joukkoon.

Ruokavalinnat

Koko perheelle sopivien ruokien valinnassa kannattaa noudattaa seuraavia suosituksia:

  • Joka aterialla syödään kasviksia, hedelmiä tai marjoja. Niitä lasten suositellaan syövän noin viisi oman kouran kokoista annosta päivässä (yhteensä noin 250 g).
  • Viljavalmisteista valitaan vaihtoehdot, jotka ovat runsaskuituisia ja sisältävät täysjyväviljaa. Runsaskuituisessa leivässä on kuitua vähintään 6 g / 100 g.
  • Maitovalmisteista suositaan rasvattomia tai vähärasvaisia vaihtoehtoja (rasvaa enintään 1 %, juustoissa enintään 17 %).
  • Punaista lihaa, makkara- ja lihavalmisteita ei syödä päivittäin.
  • Kalaa syödään vähintään 2-3 kertaa viikossa, eri kalalajeja vaihdellen.
  • Kasviöljyjä ja kasviöljypohjaisia rasvoja käytetään päivittäin.
  • Suolaa ja sokeria sekä niitä sisältäviä elintarvikkeita käytetään maltilla.
  • Janojuomaksi valitaan vesi, joka on hyvä valinta sekä painonhallinnan sekä hammasterveyden kannalta.

Muista D-vitamiini lasten ravitsemuksessa: 

Kahteen ikävuoteen saakka suositellaan D-vitamiinivalmistetta 10 µg päivässä ympäri vuoden. 2-18-vuotialle lapsille suositellaan 7,5 µg D-vitamiinivalmistetta päivässä vuoden ympäri. Riittävää D-vitamiinin saantia täydentävät D-vitaminoidut maitovalmisteet sekä kalasta ja metsäsienistä (mm. kantarelli) saatava D-vitamiini.

"Lasta kannattaa rohkaista uteliaaksi maistajaksi, joka uskaltaa ja haluaa tutkia, tunnustella, haistella ja maistella uusia kiinnostavia ruoka-aineita. Lapselle on hyvä kertoa, mitä ruokaa on tarjolla sekä keskustella ruoasta."

Monipuolinen lautasmalli:

Lautasmallia noudattamalla koko perhe voi syödä samaa ruokaa. Annoskoko vaihtelee kunkin perheenjäsenen energiantarpeen mukaan. 

- 1/2 lautasesta kasviksia

- 1/4 lautasesta perunaa, pastaa tai riisiä

- 1/4 lautasesta lihaa, kalaa, kanaa, kananmunaa tai kasvikunnan proteiinipitoisia tuotteita (mm. linssejä ja papuja)

- rasvatonta maitoa tai piimää ruokajuomaksi

- täysjyväleipää, kasvirasvaa sisältävää levitettä leivälle

- kasviöljypohjaista kastiketta salaattiin

- jälkiruoaksi marjoja tai hedelmiä

 

Säännöllisyys ja monipuolisuus: parasta pienelle vatsalle

Avainsanat taaperon ravitsemuksessa ovat säännöllisyys ja monipuolisuus. Aterioiden ja välipalojen muodostama säännöllinen ateriarytmi on pienelle lapselle tärkeää, sillä pitkät ateriavälit ja nälkä aiheuttavat helposti väsymystä ja ärtyneisyyttä. Koska lapsi voi syödä kerrallaan vain pieniä annoksia, on hänelle tarpeen tarjota päivittäin aamupala, lounas, päivällinen, iltapala ja 1–2 välipalaa. Päivähoidossa oleva lapsikin tarvitsee vielä kotona kunnon päivällisen ja iltapalan, jotta energiaa riittää kasvuun, kehitykseen ja leikkeihin. Koko perheelle suositellaan syömistä 3–4 tunnin välein, mikä vastaa 4–6 ateriakertaa päivässä. Säännöllinen syöminen tukee sekä kylläisyyden säätelyä että vireystilaa.

Vuoden ikäinen on jo taitava lusikan käyttäjä, kunhan saa vaan mahdollisuuden harjoitteluun. Hän osaa myös osoittaa, milloin vatsa on kylläinen. Pienellä lapsella on ilmiömäinen kyky vakioida päivittäin tarvitsemansa energian saanti, vaikka ruokamäärä ja ruoan energiapitoisuus vaihtelevatkin eri aterioilla. Joskus ruokaa menee paljon, joskus vähän. Lautaselle saa jäädä ruokaa, eikä ruokaa tulisi koskaan pakonomaisesti tyrkyttää. Kannattaa luottaa siihen, että lapsi kyllä syö, kun hänellä on nälkä. Jos tuntuu, että ateria ei koskaan tule syödyksi, onko mahdollista, että annoskoko on liian suuri tai lapsi napostelee varsinaisten ruoka-aikojen välissä?

Taaperon kanssa keittiöpuuhissa

Taapero osallistuu mielellään pieniin keittiöaskareisiin. Lapsi voi avustaa ruoanlaitossa laittamalla pilkottuja juureksia kattilaan, kunhan kattila ei vielä tässä vaiheessa ole kuumalla liedellä. Välillä makupala livahtaa ketterästi myös suuhun. Lapsen onkin hyvä antaa maistaa kaiken tyyppisiä ruokia, mutta suolaisten, etikkaisten, makeiden ja rasvaisten palojen napostelu on syytä rajoittaa vain maistamiseen. Lasta kannattaa rohkaista uteliaaksi maistajaksi, joka uskaltaa ja haluaa tutkia, tunnustella, haistella ja maistella uusia kiinnostavia ruoka-aineita.  Mitä monipuolisempi ruokavalio lapsella on jo pienenä, sitä helpommin ja ennakkoluulottomammin hän suhtautuu uusiin ruokalajeihin myös myöhemmin. Karvaisiin ja happamiin makuihin tottuminen saattaa kuitenkin vaatia useamman maistamiskerran. Aikuisten ja vanhempien sisaruksien esimerkki saattaa houkutella arempaakin lasta maistamaan.

Jos haluat lukea lisää siitä, kuinka lapsen kanssa voi tutustua makujen maailmaan, lue artikkeli Makukoulusta.


 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi