Innovaatio maun takana

Innovaatio maun takana

Oletko koskaan miettinyt miksi Valion tuotteet maistuvat niin hyvälle? Se ei ole sattumaa, vaan lukemattomien työtuntien ja harkitun tuotekehityksen tulos. Parhaaseen tulokseen pääsemiseksi tarvitaan ymmärrystä kuluttajien arjesta, teknologiaosaamista sekä ravitsemustutkimusta. Yksi esimerkki tästä on laktoosittoman maitojuoman menestystarina.

Olisi helppoa sanoa, että Valion tuotteiden hyvän maun salaisuus on puhtaassa suomalaisessa maidossa. Tietyllä tapaa niin onkin, mutta huippulaadukas raaka-ainekaan ei yksin riitä tekemään lopullisesta tuotteesta hyvää. Kuluttajien pöydälle päätyvä tuote onkin käynyt läpi erittäin tarkan prosessin, jonka lähtökohtana on ihmisten kuluttajatarpeiden ja -toiveiden ymmärtäminen. Tätä seuraa teknologisen edelläkävijyyden mahdollistama tuotekehitys, jonka ansiosta tuotteemme ovat niin maistuvia.

Näin syntyi myös Valio PROfeel®: runsasproteiininen ja vähärasvainen välipalatuote oli monien kuluttajien toivelistalla jo ennen kuin Valio tarttui haasteeseen.

Valion teknologinen edelläkävijyys on puolestaan mahdollistanut lukuisia innovaatiota, joiden ei ennen tiedetty olevan mahdollisia. Yksi tällainen on laktoositon maitojuoma.

Laktoositon maitojuoma on suomalainen huippuinnovaatio

Valio toi laktoosittoman maitojuoman markkinoille 12 vuotta sitten, ensimmäisenä maailmassa.Valikoimissamme oli aiemminkin vähälaktoosisia HYLA® tuotteita, mutta ne eivät maistuneet kaikille. Vuosien työn tuloksena Valion teknologiajohtaja TkT Matti Harju keksi ja kehitti patentoidun laktoosin mekaanisen erottamismenetelmän, jolla maidosta saatiin laktoositonta ilman kemiallista käsittelyä. Tämä mahdollisti maidon runsaiden ravintoaineiden ja raikkaan maun säilymisen, vaikka maidosta poistettiin laktoosi. Myöhemmin menetelmiä kehitettiin edelleen, jotta laiteinvestointien tarve olisi vähäisempi.

Ennen laktoosittoman maitojuoman markkinoille tuloa, 17 % suomalaisista – laktoosi-intoleranssista kärsivien osuus väestöstä – oli joutunut luopumaan maidon raikkaasta mausta. Tuotteesta tulikin nopeasti todellinen hitti: sen vuosittainen kasvuvauhti Suomessa on ollut yli 10 % ja Ruotsissa peräti 20 %. Nykyään Valion valikoimissa on noin 100 laktoositonta, maitopohjaista vähittäiskauppa- ja teollisuutuotetta.

Valion kehittämä laktoosinpoistoteknologia sai kultaisen European Food Tech -palkinnon vuonna 2006, Suomalaisen insinöörityöpalkinnon vuonna 2008 sekä Edelcrantz-palkinnon vuonna 2010. Valmistusteknologia on lisensoitu Valio Zero Lactose™ nimellä useisiin maihin, minkä lisäksi Valio vie Valio Eila ja Valio  Zero Lactose™ brändeillä laktoosittomia tuotteita Ruotsiin, Hollantiin, Belgiaan, Ranskaan, Baltian maihin ja Venäjälle.

Valion laktoosittomat tuotteet tunnistat kaupoissa nykyisin nimestä Valio Eila®  laktoositon.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi