Kuka keksi kefiirin?

Kuinka keksitään aivan uudenlainen tuote? Sellainen, jota ei ole Suomessa ennen nähty. Valiolaiset tuotekehittäjät olivat tämän kysymyksen äärellä kesällä 2013, kun he saivat tehtäväkseen kehittää valiolaisen version maailmalla trendiksi kasvaneesta kefiiristä.

Maailmalta se ajatus lähti

Valiolaiset etsivät maailmalta inspiraatiota uusiksi tuotteiksi ja käyvät esimerkiksi tapaamassa yhteistyökumppaneita ja raaka-ainetoimittajia saadakseen tietoa uusista mahdollisuuksista. Matkalla Euroopassa vastaan tuli kefiiri, jonka juuret ovat tuhansien vuosien takana Kaukasuksella ja joka oli kovaa kyytiä noussut trendituotteeksi USA:ssa ja läntisessä Euroopassa erityisesti terveystietoisten kuluttajien keskuudessa.

– Saimme tehtäväksi kehittää oman versiomme kefiiristä. Tavoitteena oli synnyttää maitojen samppanja. Raikas ja pirskahteleva juotava välipala, joka sopii jokapäiväiseen käyttöön ja maistuisi kuluttajille niin Suomessa, Ruotsissa kuin Venäjälläkin, Valio Kefir juotavan välipalan tuotekehityksessä alusta asti mukana ollut tuotekehittäjä Jaana Oksanen kiteyttää.

Uusi tuote syntyy kokeilemalla

Uuden tuotteen keksiminen on kokeilemista, kokeilemista ja vielä kerran kokeilemista. Euroopassa vastaan tullut kefiiri toimi Valio Kefir juotavan välipalan kehitystyössä inspiraation lähteenä, mutta Valio Kefir ei ole perinteisen esikuvansa kopio. Valio kehitti modernin kefiirin, joka on vähemmän makea ja maultaan miedompi kuin esikuvansa.

"Aloitimme maistelemalla ja analysoimalla Euroopan-matkalta löydettyä kefiiriä."

–Sitten valmistimme useita pieniä kefiirieriä, joissa kokeilimme eri tekijöiden vaikutusta tuotteen ominaisuuksiin. Maistoimme ja arvioimme näytteitä pienen ryhmän kesken. Sitten vaihdoimme jotakin asiaa ja arvioimme uudestaan, Jaana Oksanen kuvailee.

– Arvioimme eri asioiden vaikutusta kefiirin happamuuteen, makeuteen, maun voimakkuuteen ja rakenteen paksuuteen, Valio Kefir tuotekehitystiimiin keväällä 2014 liittynyt tuotekehitysassistentti Essi Kilpeläinen lisää.

Lopulta löytyi Valio Kefir resepti, johon tuotekehitykseen osallistuneet olivat tyytyväisiä. Seuraavaksi valmistusta testattiin isommassa mittakaavassa Valion Oulun tehtaalla.

– Uuden tuotteen siirtäminen tuotantomittakaavaan ei ole yksinkertaista. Laboratoriossa olosuhteita on helpompi hallita kuin tehtaassa isoilla valmistusmäärillä.  Testasimme Valio Kefir juotavan välipalan valmistusta tehtaalla monta kertaa. Vasta täydellisesti onnistuneiden koeajojen jälkeen tuote pääsee kauppoihin, sillä laatu on meillä Valiolla ykkösjuttu, Jaana Oksanen kertaa.

Kuluttajat toivoivat vähemmän sokeria

Pehmeän pirskahtelevat Valio Kefir juotavat välipalat ovat valloittaneet suomalaisten sydämet. Myös Ruotsissa tuote on saanut erinomaisen vastaanoton.

Kuluttajat ovat ihastuneet juotavan välipalan raikkaaseen makuun mutta myös siihen, että se on vähempisokerinen vaihtoehto. Sokerin vähentäminen on trendi maailmalla ja myös Suomessa, ja kuluttajat toivovat vähempisokerisia välipalavaihtoehtoja. Maustamattomassa Valio Kefir juotavassa välipalassa ei ole lainkaan lisättyä sokeria ja maustetuissa versioissakin vain 4 grammaa 100 grammaa kohti. Se on 40 % vähemmän kuin tavanomaisissa maustetuissa maitopohjaisissa välipaloissa.

Kuluttajien toiveet ja mielipiteet ovat olennainen osa uuden tuotteen kehittämistä. Tuotekehityksen alkumetreillä Valio selvittää, millaisia tarpeita ja toiveita kuluttajilla on. Kuluttajat myös testaavat uutuuksia matkan varrella, ja palautteen perusteella tuotteen makua ja rakennetta hiotaan entistä paremmiksi.

"Kaikki Valio Kefir maut, myös uusin mustikka, on kuluttajien myötävaikutuksella valittu, Essi Kilpeläinen valottaa."

Tuotekehittäjä tarvitsee avoimen mielen

Uuden synnyttäminen herättää monenlaisia ajatuksia ja tunteita. Se on jännittävää ja opettavaista työtä, jossa avoin mieli on tärkeä työkalu.

– Hyppäsin vauhdilla liikkuvaan junaan, mutta alkuhämmennyksen jälkeen sain hyvin hommasta kiinni. Tekemällä oppii parhaiten. Uusien tuotteiden kehittäminen on mukavaa ja vaihtelevaa työtä. On jännittävää nähdä, löytävätkö ihmiset uutuuden ja mitä he siitä tykkäävät, Valiolle työharjoittelun kautta vuonna 2012 tullut Essi Kilpeläinen kuvailee.

Valio Kefir on ryhmätyön tulos, jossa isolla joukolla valiolaisia on merkittävä rooli. Uutuustuotteesta vastaava markkinointipäällikkö johtaa tuotekehitysprojektia, ja tuotekehittäjä ja tuotekehitysassistentti muodostavat tuotekehityksen ydintiimin. Assistentti valmistaa näytteitä ja tekee mittauksia sekä analyysejä, joiden pohjalta tuotekehittäjä kokoaa johtopäätökset. Tuotekehittäjä vastaa myös niin sanotuista paperitöistä, esimerkiksi pakkausmerkinnöistä.

– On hienoa olla mukana synnyttämässä ihan uudenlaisia tuotteita. On se haasteellistakin, kun ei ole käytössä aiempaa mallia. Kun tuotteen näkee kaupan hyllyssä, se palkitsee. Ja mukava on kuulla, jos joku on ihastunut tuotteeseen ja ottanut se vakituiseen käyttöön, Jaana Oksanen pohtii.

No entä maistuuko kefiiri keksijöilleen?

­– On se onnistunut tuote. Eniten tykkään vadelmanmakuisesta kefiiristä, jota lusikoin myslin kanssa tai käytän smoothien pohjana. On toki tunnustettava, että tuotekehityksen aikana tuli maisteltua niin paljon kefiiriä, että pieni tauko nautiskelusta oli aluksi paikallaan, Essi Kilpeläinen nauraa.

– Uusin maku mustikka sopii hyvin sarjaan muiden kefiirien rinnalle. Uutuudessa on aito mustikkainen ja muita maustettuja kefiirejä vähemmän makea maku, joka on testeissä hyväksi todettu, Jaana Oksanen lisää.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi