Laatu on Valio Shanghain valttikortti

Laatu on Valio Shanghain valttikortti

Kiina on pitkään ollut Valiolle tärkeä maito- ja herajauheiden vientimaa. Toiminta on kasvanut vähitellen. Vuodesta 2008 lähtien Valiolla on ollut Kiinassa tytäryhtiö Valio Shangai Ltd, joka myy ja markkinoi laadukkaita maitojauheita teollisuudelle ja kuluttajille.

Vienti käynnistyi ministeriöiden kehityshankkeesta

1980-luvun lopulla Suomen ja Kiinan maatalousministeriöt järjestivät yhteisen kehityshankkeen, jonka puitteissa Valio osallistui paikallisten meijeriammattilaisten kouluttamiseen sekä tarjosi asiantuntija-apua laitosten rakentamiseen ja käyttöönottoon. Hankkeen aikana syntyneistä kontakteista käynnistyi Valion Kiinan-vienti: ensimmäinen myyntierä herajauhetta toimitettiin Kiinan valtion omistamalle pienelle meijerille vuonna 1991.

– Nykyään tuo meijeri on maailman kahdeksanneksi suurin meijeriyritys ja yhä Valion suurimpia asiakkaita Kiinassa, Valio Shanghain kaupallinen johtaja Kari Finska kertoo.

Tiukkojen laatuvaatimusten täyttäjä

Jauhevienti on edelleen Valio Shanghain liiketoiminnan ydin. Kaikki tuotteet valmistetaan Suomessa Valion jauhetehtaissa Haapavedellä, Lapinlahdella ja Seinäjoella. Tytäryhtiö huolehtii paikallisesta myynnistä, markkinoinnista, logistiikasta että viranomaissuhteista.

Suurin osa Valio Shanghain asiakkaista edustaa lastenruokateollisuutta, jolla on erittäin tiukat laatuvaatimukset raaka-aineilleen esimerkiksi maun, koostumuksen, mikrobiologisen laadun, jäljitettävyyden ja liukenevuuden suhteen. Lastenruokateollisuuden lisäksi asiakkaina on muita elintarviketeollisuuden yrityksiä, kuten suklaan valmistajia.

– Teollisuuden tiukkoihin laatuvaatimuksiin on pystytty vastaamaan hyvin, minkä ansiosta Valiolla on vakaa asema arvostettuna toimittajana, Finska sanoo.

Kuluttajamarkkinat kasvussa

Kilpailu maitomarkkinoilla on Kiinassa kovaa. Maa on maailman suurin meijerituotteiden tuontimaa, minkä lisäksi siellä voimakkaasti kasvava paikallinen tuotanto. Kiinalaisille kuluttajille maitotuotteiden käyttö on suhteellisen uutta, mutta sekin kasvaa koko ajan.

– Kiinalaiset kuluttajat arvostavat laatua ja turvallisuutta. Tuontituotteita on pidetty kotimaisia turvallisempina vajaa kymmenen vuotta sitten puhjenneesta melamiiniskandaalista lähtien, mutta vähitellen paikallinen tuotanto on voittamassa kuluttajien luottamusta takaisin, Finska kertoo.

Myös Valio haluaa vastata kasvavaan maitotuotteiden kulutukseen: kuluttajille suunnatut laktoosittomat maitojauheet tuotiin markkinoille syksyllä 2016. – Uskomme, että kovasta kilpailusta huolimatta markkinoilla riittää tilaa sekä kotimaisille että tuoduille maitotuotteille. Kuten teollisuusjauheissa, myös kuluttajatuotteissa laatu on Valion valttikortti, Finska sanoo.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi