Pakkausten uudistaminen palvelee kuluttajia

Pakkausten uudistaminen palvelee kuluttajia

Miksi Valio Oivariini® rasia muuttui? Kuka keksi uudistaa juustoviipalepakkaukset? Miksi maitotölkeissä on korkki? Valion pakkaukset uudistuvat monista syistä. Tärkeintä on, että pakkaus suojaa tuotetta ja että se palvelee kuluttajaa. Pakkauskehitys on yhdessä tekemistä mitä suurimmissa määrin. Valiolla työskentelee myös ihan oma pakkauskehitystiimi.

Pakkauskehitys perustuu tarpeeseen

– Meidän rooli vaihtelee projektin mukaan. Välillä otamme vetovastuun, ja usein olemme ”työrukkasia”. Tehtävänämme on muistuttaa projektissa mukana olevia erilaisista asioista. Olemme myös pelle pelottomia, joiden täytyy osata irrotella ja kyseenalaistaa ja esittää hullujakin ideoita ja uusia näkemyksiä, Valion pakkauskehityspäällikkö Juhana Pilkama kuvailee.

Pakkauskehitystä ei tehdä huvikseen, vaan se perustuu aina tarpeeseen. Valion pakkauskehityksen ydin voidaan tiivistää neljään sanaan: myyvyys, käyttömukavuus, tuotannon näkökulma ja ympäristömyönteisyys. Nämä ovat pakkauskehityksen lähtökohdat ja tärkeimmät ohjenuorat.

– Find me, pick me and love me. Pakkauksen täytyy näkyä, kuluttajan täytyy tarttua siihen ja myös pitää siitä käytössä, Juhana Pilkama tiivistää.

Yksi uusimmista Valion pakkausmuutoksista on tehty Valio Oivariini® pakkauksiin ja muihin Seinäjoen tehtaan valmistamiin rasiatuotteisiin. Muutos koskee noin 60 miljoonaa pakkausta vuodessa. Rasiauudistuksenkin lähtökohtana oli entistä toimivampi, houkuttelevampi ja ympäristöystävällisempi pakkaus.

– Uudistus aloitettiin, koska pakkaukset kaipasivat uutta ilmettä ja niiden piti erottua paremmin kaupan hyllyssä. Samalla vähensimme pakkausten ympäristökuormaa. Uudet pakkaukset ovat entisiä kevyempiä, ja nyt säästämme vuodessa noin 25 tonnia muovia. Rasiassa on myös hyvä valonsuoja, eli tuotteen maku säilyy entistä paremmin, Juhana Pilkama summaa.

Ideat meiltä ja maailmalta

Ideoita pakkausten kehittämiseen tulee joka puolelta: Valion tehtailta, kuluttajilta, asiakkailta, messuilta, alan julkaisuista sekä pakkauskone- ja -materiaalin toimittajilta.

Yhteistyö pakkauskone- ja -materiaalitoimittajien kanssa on merkittävä osa pakkauskehitystä. He pitävät Valion pakkauskehitystiimin hyvin ajan tasalla siitä, mitä uutta tapahtuu ja on tarjolla. Esimerkiksi teknologia kehittyy jatkuvasti ja tarjoaa uusia mahdollisuuksia.

Näin kävi myös Seinäjoen tehtaalla käytettävien rasioiden kanssa. Uuden toimittajan kanssa kehitettiin uudella teknologialla entistä parempi pakkaus, jonka pintaan voidaan painattaa valokuvatasoista kuvaa ja tehdä niin pakkauksesta houkuttelevampi.

“Pakkauskehitys perustuu aina tarpeeseen.”

Valio kuuntelee herkällä korvalla myös kuluttajapalautetta. Valtaosa pakkauspalautteesta on positiivista. Esimerkiksi paljon puhuttanut maitotölkkien korkkimuutoskin on saanut paljon kiitosta, vaikka keskustelupalstoilla kritiikki korostui. Valio tekee sisäisiä ja ulkoisia kuluttajatutkimuksia, joilla selvitetään, mikä pakkauksissa toimii ja mikä ei. Pakkausmuutokset myös testataan kuluttajilla ennen toteutusta.

– Valion tuotteet ovat suomalaisten arjessa mukana joka päivä, joten se mitä teemme, kiinnostaa ihmisiä. Mittakaava on myös valtava – tuotteita ja kuluttajia on paljon. Tartumme niihin asioihin, jotka ovat merkittäviä ja vaikuttavat suurempaan joukkoon ihmisiä, Juhana Pilkama perustelee.

Nyt puhutaan ruokahävikistä

Pakkauskehityksen isot trendit liittyvät tällä hetkellä pitkälti ympäristönäkökulmiin. Erityisesti nyt puhutaan ruokahävikin vähentämisestä.

– On alettu ymmärtää, että itse pakkaus ei ole suurin ongelma ympäristön kannalta vaan se, että ruoka menee hukkaan. Pakkauskehityksessä siis kiinnitetään erityistä huomiota säilyvyyden parantamiseen. Myös sopivien pakkauskokojen tarjoaminen liittyy tähän. Kuluttajalle täytyy olla tarjolla oikeita pakkauskokoja, jotta tuotteen ehtii käyttää ennen pilaantumista, Juhana Pilkama tiivistää.

– Totta kai tärkeää on edelleen se, että pakkauksista syntyisi mahdollisimman vähän jätettä ja että pakkaukset kuormittaisivat luontoa mahdollisimman vähän.

Valiolla on kiinnitetty erityistä huomiota juuri pakkausten kierrätettävyyteen, ja Valion pakkauksista noin 80 prosenttia voi kierrättää. Tavoitteena on myös lisätä uusiutuvan materiaalin osuutta pakkauksissa.

Käyttömukavuus on kestotrendi. Helppo avattavuus ei esimerkiksi koskaan mene pois muodista. Perusasiat pitää aina olla kunnossa, ja niitä voi myös aina parantaa.

“Muutos voidaan viedä läpi hetkessä tai se voi kestää kymmeniä vuosia.”

Tiimityötä ja yksityiskohtia

Jokainen pakkauskehitysprojekti on omanlaisensa. Se voi olla hienosäätöä vaikkapa jogurttipurkkiin tai kokonaan uuden pakkauskoneen käyttöönottamista. Muutos voidaan viedä läpi hetkessä tai se voi kestää kymmeniä vuosia. Seinäjoen tehtaalla toteutettu rasiauudistus kesti kaksi vuotta. Työhön kuului määrittämistä, rakentamista ja testaamista.

Suunnitteluun ja toteutukseen osallistuu pakkauskehitystiimin lisäksi tuotteista vastaavia valiolaisia, tehtaan työntekijöitä, tuotekehitysosaajia sekä esimerkiksi myynnin, ostojen ja lakiosaston väkeä.

– Projekteihin mahtuu paljon pieniä yksityiskohtia ja vaiheita. On osattava ottaa huomioon monia asioita ja niiden keskinäisiä vaikutussuhteita. Kun kumartaa yhteen suuntaan, voi vahingossa kääntää selkänsä jollekin tärkeälle. Maailmaa pääsee harvoin rakentamaan alusta asti uudelleen, joten muutokset on osattava sopeuttaa esimerkiksi olemassa olevaan tehdasympäristöön, Juhana Pilkama selvittää.

Projekteissa on apua siitä, että omaa laaja-alaisempaa näkemystä elintarvikkeista. Juhana Pilkama on pitkän linjan valiolainen. Hänellä on vuosien kokemus esimerkiksi tuotekehityksestä. Siitä voi ammentaa myös nykyisessä työssä.

– Ihan mielettömän mielenkiintoinen duuni. Hyvät työkaverit. Jatkuvasti uudistuva maailma ympärillä. Koko ajan tulee ja oppii uutta, joten ei tässä ehdi pitkästyä.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi