Valio PROfeel® on kuluttajien ja Valion yhteistyön tulos

Valio PROfeel® on kuluttajien ja Valion yhteistyön tulos

Kauppojen hyllyillä punaisina loistavien Valio PROfeel® tuotteiden suosio ei yllätä mukana kehitysprosessissa ollutta uusiutumisjohtaja Taru Pilveä. Koko tuoteperhe on nimittäin saanut nykyisen muotonsa kuluttajien toiveita ja mielipiteitä kuunnellen.

Valion pitkä historia maitoproteiinien tutkimuksessa

Vaikka monelle proteiinikeskustelu on noussut ajankohtaiseksi vasta viime vuosina karppauksen ja hiilihydraattitietoisen ruokavalion noustua kuumaksi ravitsemustrendiksi, Valion seinien sisäpuolella maitoproteiinia on tutkittu jo vuosia aikaisemmin. ”Toki kiinnostuksen nousu proteiinia kohtaan ja koko karppauskeskustelu tuli meille otolliseen aikaan”, Pilvi myöntää, ”mutta Valiolla maidon proteiineja on tutkittu pitkään. Jo vuodesta 2005 talossa on painittu maitoproteiinien terveysvaikutusten kimpussa. On myös haluttu löytää ratkaisuja siihen, kuinka maitoproteiini saataisi mahdollisimman maistuvaan muotoon.” Uusista tuotteista oli huomattu, että Valio pehmeä maitorahka ja Valio Plus™ maito olivat löytäneet tiensä kuluttajien koteihin, joten proteiinikiinnostusta oli selkeästi havaittavissa välipala- ja juomamarkkinassa. Lisäksi useat tutkimukset osoittivat, että proteiinien terveysvaikutukset ihmisille olivat merkittäviä ja alettiin vasta päästä käsiksi siihen tosiasiaan, mitä kaikkea hyvää proteiinivälipaloista voisi ihmisille seurata. ”Mutta ei asia ollut täysin yksiselitteinen tästäkään huolimatta. Valiollakin sai pitkään selittää, ettei olla tekemässä tuotteita pelkästään bodaajille, vaan ihan tavallisille kuluttajille. Koska proteiinista on hyötyä kaikille!”

Kuluttajat mukana tuotekehityksen alusta asti

Mitä Valio PROfeel® tuotteiden kohdalla tehtiin poikkeuksellisella tavalla, oli kuluttajien aktiivinen osallistaminen tuotekehitykseen aivan alusta lähtien. Tutkimustuloksista, kuluttajien kiinnostuksesta proteiinia kohtaan ja Valion teknologisesta osaamisesta syntyi kokonaisuus, jota lähdettiin palastelemaan tuotteiden muotoon. ”Ensin tehtiin säkilliset prototuotteita ja annettiin kuluttajille kotiin. Niissä oli alun perin kaikkea, mitä keksiä saattoi: suolaisia tuotteita, viilejä, vaikka mitä. Niistä lähdettiin kuluttajia kuunnellen karsimaan ja haarukoimaan kohti nykyistä lopputulosta”, Pilvi valottaa prosessin kulkua. Kuluttajien avulla pystyttiin toisin sanoen löytämään aukko arjen tarpeissa: vastaamaan kysymykseen, missä muodossa ja minkä makuisena proteiinituotteita tulisi tarjota, jotta ne löydettäisi päivittäiseen käyttöön. ”Haluttiin luoda proteiinituote hyvältä maistuvassa paketissa ja paljon luonnollisemmassa muodossa, kuin vaikkapa urheiluvalmisteet”, Pilvi kuvaa tavoitteita.

 

"Haluttiin luoda proteiinituote hyvältä maistuvassa paketissa ja paljon luonnollisemmassa muodossa, kuin vaikkapa urheiluvalmisteet"

Proteiini on yllättävää, ja kuljettaessa kohti Valio PROfeel® tuotteiden nykyistä muotoa, kohdattiin jos jonkinnäköisiä haasteita: ”Ensimmäistä jogurttierää valmistettaessa massasta tuli niin tymäkkää, että se jouduttiin lapioimaan siiloista pois! Mutta sellaista proteiini on, yllättävää, eikä sen käytöstä voi aina ennakoida!” Pilvi nauraa. Mutta vähitellen tuotteista alkoi muotoutua oikeanlaisia. Suuri osa kehityksen suuntaa on määräytynyt kuluttajien toiveisiin ja kommentteihin reagoinnissa. ”Puhutaan termeistä open innovation ja co-creation, joka Valiolla parhaimmillaan toimii siten, että oma päämäärä on oltava kirkkaana ja on osattava kysyä oikeanlaisia kysymyksiä. On luettava rivien välistä ja annettava sopivia ärsykkeitä ja impulsseja kuluttajille. Silloin päästään hyvään lopputulokseen. Ilman tuotekehitykseen sitoutuneita kuluttajia tuotteesta olisi varmasti tullut jotakin ihan muuta, eikä lainkaan näin menestyksekäs. Sokeria olisi ehkä enemmän ja pakkauskoot voisivat olla erilaisia.” Pilvi valottaa toimintaa.

Miksi maitoproteiinia tai miksi PROfeel® tuotteita?

Pilven mielipide on selkeä: ”Maidon proteiineissa on niin paljon sellaista terveydelle edullista, mitä me emme vielä edes ymmärrä. Tutkimus aiheesta kiihtyy koko ajan ja näyttää siltä, että hienoimmat jutut löytyvät heraproteiineista. Voisi sanoa, ettei ole varaa olla ilmankaan.” Maidon proteiineilla on monia elintärkeitä toimintoja ylläpitävä vaikutus koko keholle, eikä niitä saa mistään muusta lähteestä kuin maitotuotteista.

"Maidon proteiineissa on niin paljon sellaista terveydelle edullista, mitä me emme vielä edes ymmärrä."

Sitoutuneiden kuluttajien, tietynlaisten proteiinin edelläkävijäihmisten kautta kaikki maidon hyvä on pyritty tuomaan maukkaassa paketissa Valio PROfeel® tuotteiden muotoon. Matkalla on karsiutunut pois vähiten uskottavat tai kiinnostavat vaihtoehdot, ja kuluttajien avulla luotiin tuote, joka vastaa yksinkertaiseen kysymykseen: Minkälainen tuotteen pitäisi olla, että se saataisi kansalle läpi, ja kertoisi samalla, miksi proteiinia pitäisi syödä? Kuluttajat loivat yhdessä Valion kanssa itselleen oikean makuisen ja tuntuisen vastauksen.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi