7.11.2013

Valion viennistä puolet suuntaa Venäjälle

Valio yrityksenä

Korkea laatu, puhtaus, hyvä maku, suomalaisuus ja vastuullisuus ovat ominaisuuksia, jotka kuluttajat yhdistävät Valioon niin Suomessa kuin ulkomailla. Vaikka Valion juuret ovat tiiviisti Suomessa, yhtiö on saavuttanut vahvan aseman myös muutamilla ulkomaisilla markkinoilla. Valiolla on viisi tytäryhtiötä ulkomailla. Valion venäläisen tytäryhtiön, OOO Valion, osuus yhtiön viennistä on puolet, ja Valion koko myynnistä neljännes tulee Venäjältä. Tämä tekee Venäjästä äärimmäisen tärkeän määränpään Valiolle.

Pitkät perinteet

Valio on toiminut Venäjällä 1900-luvun alusta asti. Ensimmäisen kerran Valion tuotteita, Valio voita, vietiin Venäjän keisarikuntaan vuonna 1908. Lähes vuosisata myöhemmin, vuonna 1994, alkoi nykyaikaisen Valion taival Venäjällä, kun Valio perusti toimiston Pietariin. Vuodesta 2002 alkaen OOO Valio on ollut ainoa Valio-merkillä varustettujen tuotteiden maahantuoja Venäjällä.

– Valio halusi tulla lähemmäksi venäläisiä kuluttajia, kun Venäjän taloudessa alkoi uusi vaihe ja korkealaatuisten eurooppalaisten tuotteiden kysyntä alkoi kasvaa. Valion tytäryhtiö Venäjällä on linkki paikallisten markkinoiden ja suomalaisen emoyhtiön välillä, Valion Venäjän liiketoiminnasta vastaava johtaja Mika Koskinen sanoo.

OOO Valio vastaa Valion brändituotteiden myynnistä ja markkinoinnista Venäjällä ja IVY-maissa. Se myös huolehtii tuotteiden jakelusta maailman suurimmassa maassa. Valiolla on Venäjällä myös jonkin verran paikallista tuotantoa. Valion Ershovon tehdas lähellä Moskovaa valmistaa Valio Viola® sulatejuuston kolmiopaloja ja siivuttaa Valion Suomessa ja Virossa valmistamia juustoja. Valiolla on myös kefirien ja juotavien jogurttien sopimustuotantoa Galaktika-meijerissä Leningradin alueella.

Kaliningradista Vladivostokiin

Nykyään Valion tuotteita voi löytää kaikkialta Venäjältä Kaliningradista Vladivostokiin. Kuitenkin eniten Valion tuotteita myydään miljoonakaupungeissa kuten Moskovassa ja Pietarissa.

– Venäjä tarjoaa meille valtavasti mahdollisuuksia. Korkealaatuisten tuotteiden kysyntä kasvaa, ja Venäjällä on enemmän ja enemmän kuluttajia, jotka ovat valmiita maksamaan laadusta, Mika Koskinen toteaa.

– Valion myynti Venäjällä on kasvanut keskimäärin 15 prosenttia vuodessa. Nämä luvut ovat yhdenmukaisia suhteessa meijerituotteiden kysynnän kasvutahtiin Venäjällä. Merkittävintä kasvu on ollut tuoremeijerituotteissa.
 

“Valion tuotteita voi löytää kaikkialta Venäjältä Kaliningradista Vladivostokiin”

Kolme ikonista brändiä

Valiolla on jo varsin kattava tuotevalikoima Venäjällä. Kuitenkin kolme brändiä ovat erityisen rakastettuja. Valio voi on maan johtava voilaatu, ja se asettaa mittapuun parhaalle voille.

– Valio voi on palkittu vuoden parhaana tuotteena monta kertaa. Valinnan tekevät venäläiset kuluttajat, OOO Valion viestinnästä vastaava Evgenia Ponyatova kertoo.

Valio Viola® on toinen ikoninen Valio-brändi Venäjällä. Tämän brändin alla Valio myy erilaisia sulatejuustoja. Valio aloitti laadukkaan sulatejuuston maahantuonnin Suomesta 1950-luvulla, mutta pakkauksessa esiintyvästä vaaleaveriköstä tuli todellinen tähti Moskovan olympialaisten aikaan vuonna 1980.

– Valio Oltermanni® taas on tullut yksi maan suosituimmista juustoista, Evgenia Ponyatova sanoo.

– Nykyään tuomme enemmän ja enemmän Suomessa valmistettuja tuoretuotteita Venäjälle. Joissakin tuoteryhmissä, kuten jogurteissa, Valio merkitsee ainutlaatuista makua. Venäläiset kuluttajat valitsevat Valion sen suomalaisen alkuperän, tasaisen laadun ja ainutlaatuisen tuotevalikoiman vuoksi.

Samankaltaisuuksia ja eroja

Suomalaiset ja venäläiset markkinat ovat osin samankaltaisia, mutta niiden välillä on myös eroja, jotka täytyy ottaa liiketoiminnassa huomioon.

– Maidon kulutus on varsin samanlaista molemmissa maissa. Sekä suomalaisia että venäläisiä voidaan pitää maitoa rakastavana kansana. Kuitenkin joitakin tuotteita käytetään eri tavalla Venäjällä kuin Suomessa. Esimerkiksi sulatejuusto on Venäjällä perinteisesti välipala ja sitä levitetään leivän päälle, kun taas Suomessa sulatejuustoa käytetään enemmän ruuanlaittoon, Evgenia Ponyatova selvittää.

– Tuotteidemme täytyy olla laadultaan, raaka-aineiltaan ja maultaan samanlaisia valmistetaan ne sitten Suomessa tai Venäjällä. Valion Ershovon tehdas käyttää Suomesta tuotua ja suomalaisesta maidosta valmistettua juustoa sulatejuuston valmistuksessa.

Vaikka Venäjällä kilpailu on kovaa, Valiolla on kaikki mahdollisuudet menestyä siellä myös tulevaisuudessa. Tärkeää on pysyä etujoukoissa ja tarjota jatkossakin kuluttajille tuotteita, joita he haluavat: puhtaita, luonnollisia ja innovatiivisia. Ja tehdä tämä vastuullisesti.

Valio Venäjä lukuina (2012)

 

Valio maailmalla

Valio maailmalla

Avaa kartta

Valio kartalla

Valion toimipaikat Suomessa

Valiolla on Suomessa viisitoista toimipaikkaa. Katso oheisesta kartasta missä toimipaikat sijaitsevat, mitä tuotteita niissä valmistetaan, ja millainen alueellinen merkitys niillä on.

Valion toimipaikat maailmalla

Valiolla on viisi tytäryhtiötä, joissa työskentelee yhteensä noin 1 000 henkilöä. Tytäryhtiöiden tärkein tehtävä on vahvistaa Valion asemaa omilla toiminta-alueillaan. Tytäryhtiöt markkinoivat ja myyvät pääsääntöisesti Valio brändin alla olevia merkkituotteita. Tutustu tytäryhtiöihin oheisen kartan avulla.

Maidontuotanto

Maidontuotanto on ainoa maatalouden muoto, jota voidaan harjoittaa kaikkialla Suomessa. Suuressa osassa Suomea se on ainoa kannattava maatalouden tuotantosuunta. Kaikkialla Suomessa kasvaa nurmea nautakarjan rehuksi ja puhdasta juomavettä on riittävästi.

Maidontuotannon myyntitulot ovat yli 40 % maatalouden myyntituloista. Kainuussa ja Lapissa maito ja lypsykarjatiloilla tuotettu naudanliha kattavat lähes 90 % maatalouden myyntituloista. Maitotulojen osuus Pohjois-Pohjanmaalta ja Keski-Suomesta itään olevalla alueella on yli 65 %.

Tilinpäätös ja toimintakertomus »

Valion osuuskunnat

Valio Oy:n omistaa 18 osuuskuntaa eri puolilta Suomea. Niistä kahdeksan on Valio Oy:n hankintaosuuskuntia. Valio ostaa
maitoraaka-aineensa Valioryhmän maidontuottajilta. Valion tavoitteena ei ole kerätä voittoa, vaan kaikki toiminnan tuotto maksetaan omistajille, Valioryhmän maidontuottajille.

Osuuskuntien yhteystiedot »

Valio Eila® lactose free tunnetaan eri puolilla maailmaa

Valion kehittämä laktoositon maito antaa herkimmillekin laktoosi-intolerantikoille mahdollisuuden nauttia hyvänmakuisesta maidosta, sillä se sisältää laktoosia alle 0,01 %. Laktoosittomia tuotteita valmistetaan eri maissa Valio Eila® lactose free lisenssiteknologian avulla.

LGG

Lactobacillus rhamnosus GG on maailman tutkituin maitohappobakteeri, ja Valio omistaa maailmanlaajuisen LGG® tavaramerkin. 25-vuotisen tuotekehityksen tuloksena Lactobacillus GG maitohappobakteeria sisältäviä tuotesovelluksia on runsaasti. Ensimmäiset LGG® tuotteet tulivat myyntiin Suomessa vuonna 1990, ja tänä päivänä tuotteita myydään lähes kuudessakymmenessä maassa. Kartan avulla voit tutustua erilaisiin tuotesovelluksiin ympäri maailman.

Valio yrityksenä

Valio yrityksenä

Valio on Suomen suurin maidonjalostaja, joka on toiminut suomalaisen maidontuotannon hyväksi jo lähes 110 vuotta.

Tutustu Valioon yrityksenä »

Artikkeliin liittyvät tuotteet:

KAUPPALISTAT
    Ilmoitus ei onnistunut

    Jos haluat ilmoittaa asiattoman viestin, sinun täytyy ensin kirjautua palveluun.

    Sulje
    sulje

    Huomio!

    Poista resepti Peruuta

    Huomio!

    Poista viikon reseptit Peruuta
    Vastaa kyselyyn!

    Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

    Osallistu Ei kiitos
    Valitse mille päivälle haluat lisätä reseptin.
    Sulje

    Päivän ravintosisältö

    • Energia
      (kcal)
    • Hiilihydraatti
      (g)
    • Proteiini
      (g)
    • Rasva
      (g)
    • Kalsium
      (mg)
    • Kuidut
      (g)
    • D-vitamiini
      (µg)
    Ruokavalio on hyvä rakentua monipuolisista valinnoista (lisää tuote kauppalistaan klikkaamalla)
    Sulje
    Lisää tietosi
    kalorilaskuria varten
    Tyhjennä