Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Huomaisinko? Kokeilisinko? Vaihtaisinko?

Ostan noin 50:tä eri ruokatuotetta kaupasta säännöllisesti ja lisäksi pariakymmentä epäsäännöllisesti ja kokeilumielellä. Syyskuu tuo kauppoihin taas uutta valinnanvaraa tuoteuutuuksien muodossa, Valioltakin kolmisenkymmentä. Huomaanko kaikki uudet vaihtoehdot? Tulenko kokeilleeksi niitä? Ja pääseekö joku vakio-ostoslistalleni?

Uudessa lempituotteessa pitää olla maku, ominaisuudet ja hintakin kohdallaan, ja se saattaa olla jotain, mitä en olisi osannut aiemmin kertoa kaipaavanikaan. Siksi ei ole yksinkertaista kehittää uusia tuotteita.

Me Valiolla teemme ryhmissä töitä yleensä 1-2 vuotta ennen lanseeraushetkeä yhdistäen kuluttajatarpeita ja tuotekehityksen kehittämiä innovaatioita. Syyskuun uutuuksissamme näkyy vahvasti kuluttajien halu vähentää välipalojen kautta saatua sokeria ja helpottaa arjen ruoanvalmistusta. Siksi tuomme Valiojogurtti® sarjaan uudet rahkaiset tuotteet, joissa hyvä maku on saatu vähemmällä sokerilla. Makeuttamatonta jogurttia toivoville sopii myös Valio A+ Kreikkalainen luonnonjogurtti, jonka mainos pariskunnasta aamiaisella vesisateessa saa hymyn huulille - omasta viileästä kesälomasta on selkeästi kulunut jo riittävästi aikaa. Arkeen paluuta helpottavat Valio kermaiset kastikkeet, joista ainakin ruskea kastike pääsee klassikkona lihapullieni kylkeen.

Päästääkseen markkinoille tuotteen tulee ylittää monta porttia. Kysymme kuluttajilta sekä idean toimivuutta että maun miellyttävyyttä. Testaamme tuotteen säilyvyyttä ja pakkauksen kestävyyttä. Ja varmistamme myös, että tuotekehityksen laboratoriossa kehittämä tuote toistuu halutunlaisena tehtäessä se paljon suuremmassa mittakaavassa tehtaalla. Suurin osa tuoteideoista pääsee porteista läpi, toki edelleen kehitettyinä versioina. Osa pysäytetään matkalle, todeten, että joko idea tai tuotteen toteutus vaatii vielä enemmän kehitystä, ennen kuin sillä on mahdollisuutta päästä kuluttajan lempituotteeksi.

Yksi tämän syksyn eniten odotetuista uutuuksista pysähtyi viimeiselle portille ennen lanseerausta. Valio Kiehu™ pohjaanpalamaton maitojuoma on kiinnostanut ja puhuttanut paljon koko kevään ajan. Itse keitin sitä kotona täydellä teholla yli 10 minuuttia, enkä ollut uskoa silmiäni, kun kattilalle riitti keittämisen jälkeen pelkkä huuhtelu. Olen valtavan iloinen, että saan tehdä Valiolla töitä ihmisten kanssa, jotka todella osaavat kehittää maidosta jotain ihan uutta. Tavoite oli tuoda uusi ihmeellinen maito tämän syksyn puurosesonkiin, mutta tuotteen siirtäminen tuotekehityksestä tuotantoon ei onnistunut sataprosenttisesti. Olemme laatuasioissa tinkimättömiä, joten otamme lisäaikaa tuotteen lanseeraukselle. Lohduttaudun kattiloita tiskatessani, että kaikki mieleeni tulevat suuret innovaatiot, sekä Valiolla että muualla, ovat vaatineet monta kokeilua, oppien jakamista aiemmista yrityksistä, ja ennen kaikkea tiivistä yhteistyötä. Ihmiset tekevät innovaatiot.

Kun kahden viikon päästä kuljet kaupassa, kannattaa katsoa ympärilleen. Huomaatko uutuuksia? Kokeiletko? Löydätkö uuden lempituotteen?

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi