Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Proteiinitrendin seuraava askel – huippuluokan heraproteiini?

”Protaus” on saanut vahvan jalansijan suomalaisten ruokatottumuksissa ja moni tarttuu kaupassa runsaasti proteiinia sisältäviin tuotteisiin. Ravitsemusasiantuntijat kyseenalaistavat runsasproteiinisten tuotteiden tarpeen, tutkijoita kiinnostaa eri proteiinilähteiden terveysvaikutukset, kuluttajien kiinnostus heraproteiinia kohtaan kasvaa ja elintarviketeollisuudelle kaupataan eri proteiinien yhdistelmistä koostuvia ainesosia. Mihin proteiinitrendi siirtyy seuraavaksi?   

Ravitsemusasiantuntijana minulta on monesti kysytty tarvitaanko runsaasti proteiineja sisältäviä tuotteita? On totta, että suomalaiset työikäiset saavat tarpeeseensa nähden keskimäärin riittävästi proteiinia, mutta voisimme syödä proteiinia monipuolisemmin ja laadukkaammin ja varmistaa erityisryhmien proteiinin saanti. Suurimman osan proteiinista syömme lihana, viljavalmisteet tulevat kakkosena ja maitovalmisteet hyvänä kolmosena, mutta kasvikunnan proteiinien ja kalan käyttömme on suosituksiin nähden vähäistä.

Usein proteiini syödään suurina annoksina pääaterioilla, vaikka nälän kurissa pitämiseksi se olisi hyvä jakaa pienemmiksi annoksiksi myös välipaloille. Välipaloina myytävät proteiinituotteet ovat vähempisokerisia ja vähärasvaisia ja pärjäävät hyvin vertailussa pääaterioiden nautittaviin rasvaisiin ja suolaisiin proteiiniannoksiin.

Urheilijoilla on suurempi proteiinin tarve, mutta he osaavat hakea täydennystä proteiinituotteista ja runsaasti proteiinia sisältävistä perusruoka-aineista. Ikäihmiset olisivat ensisijainen kohderyhmä runsasproteiinisille tuotteille, sillä heidän proteiinin saantiaan tulisi selvästi lisätä lihaskadon ehkäisemiseksi ja toimintakyvyn ylläpitämiseksi. 

Maitoproteiini on laadultaan proteiinien eliittiä hyvän aminohappokoostumuksen ja tehokkaan hyödynnettävyyden vuoksi. Heraproteiinin hyödyt nousevat toisen maitoproteiinin kaseiininkin edelle, sillä heraproteiinit imeytyvät nopeasti elimistön käyttöön ja ne sisältävät runsaasti välttämättömiä aminohappoja.

Lihasmassan kasvattajat tuntevat heran sisältämän leusiini aminohapon, joka aktivoi lihasproteiinien muodostusta. Heraproteiinien mahdollisuudet ovat kuitenkin paljon lihasmassan kasvatusta monipuolisemmat. Heraproteiinit ovat joukko erilaisia proteiineja, joista kullakin on havaittu terveyshyötyjä. Esimerkiksi laktoferriini saattaa estää tulehduksia ja aknea ja alfa-laktabumiini tehostaa painonhallintaa. Heraproteiinien sisältämä tryptofaani aminohappo lisää aivojen serotoniinipitoisuutta ja voi vaikuttaa edullisesti stressin hallintaan ja mielialan säätelyyn.   

Valion pitkäaikainen tuotekehityksen asiantuntija Matti Harju kertoo, että 1970-luvulle asti heraa pidettiin vain juustonvalmistuksen sivutuotteena, joka päätyi esimerkiksi sikojen ruoaksi. Vasta 70-luvulla heran ravitsemuksellinen arvo tunnistettiin ja sitä alettiin käyttää äidinmaidonkorvikkeissa.  Maitoteknologian uusimpia innovaatioita ovat kalvosuodatustekniikat, joilla pystytään erottelemaan toisistaan maidon ravitsemuksellisesti tärkeät komponentit, myös heraproteiini.  Heraproteiineja voidaan edelleen erotella toisistaan, mikä mahdollistaa heran eri hyötyvaikutusten tuotteistamisen.

Rasvakeskustelu on vuosikymmenten saatossa siirtynyt rasvan välttämisestä rasvan laadun korostamiseen. Ehkä jonkin ajan kuluttua muistelemme hieman huvittuneena nykyistä keskustelua proteiinin määrästä samalla kun nautiskelemme heraproteiinituotteita, jotka hoitavat aivoja, auttavat kasvattamaan lihaksia tai edistävät painonhallintaa.   

Lue lisää heraproteiineista

Valio.fi Hera on proteiinien eliittiä

Valio Ammattilaiset Heraproteiinien terveyshyödyt

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi