Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Ravinnosta terveyttä ”molemmille aivoillemme”

Suolisto ei suinkaan ole pelkkä ruoansulatusputki; se vaikuttaa sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiimme. Huolehtimalla suolistosta pidät itsesi paremmassa kunnossa ja pysyt terveempänä.

Suolistoa kutsutaan toisiksi aivoiksemme

Nykyään tiedämme, että suoliston kunto vaikuttaa myös aivojen toimintaan ja mielialaan. Suolistomikrobit ja niiden tasapaino näyttävät olevan yhteydessä aivoihimme monilla tavoin, mutta näitä yhteyksiä ollaan vasta tutkimassa. Suolisto ja aivot kommunikoivat keskenään ja suolistomikrobiston muutoksilla voidaan vaikuttaa esimerkiksi kivun tuntemiseen tai mielialaan. Yhteys toimii myös toisin päin; kaikki tietävät vatsassa - tarkemmin sanottuna suolistossa - tuntuvan tenttijännityksen tai laajemmankin ilmiön ”stressivatsan”.

Hyvinvoiva suolisto vahvistaa vastustuskykyä

Suolisto on ihmisen suurin immunologinen eli puolustusvasteeseen kuuluva elin. Suolistoon saattaa joskus päätyä ruoan ja juoman mukana elimistölle haitallisia aineita, kuten allergeeneja. Suoliston tehtävänä on estää näiden aineiden pääsy elimistöön. Suolisto suojaa elimistöä haitallisilta aineilta, kun suolen seinämä on sopivan tiivis. Tasapainoinen bakteeristo taas auttaa pitämään suolen seinämät kunnossa.

Joskus stressi, antibioottikuuri tai vääränlainen ruokavalio horjuttavat bakteeriston tasapainoa, jolloin haitallisten bakteerien osuus suhteessa suoliston hyödyllisten bakteerien määrään kasvaa liian isoksi. Silloin suolistosta pääsee elimistöön sinne sopimattomia aineita. Se aiheuttaa esimerkiksi tulehduksia ja allergioita, jotka voivat tuntua vatsakipuna, vatsan turvotuksena tai ilmavaivoina.

Kun suoliston hyödylliset bakteerit ovat vallassa, elimistö voi paremmin. Hyvälaatuinen suolistobakteeristo vähentää akuuttia suolistotulehdusta eli ripulia ja muita infektioita, allergioita, kroonisia suoliston tulehdussairauksia sekä suoliston toiminnallisia vaivoja. Suolistoa pitävät kunnossa terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, johon kuuluu riittävä määrä ravintokuitua sekä hyödylliset maitohappobakteerit.

Aivot tarvitsevat monia ravintoaineita

Saamme tarvitsemamme ravintoaineet suoliston läpi kulkevasta ravinnosta, ja tasapainoisesta ja hyvässä kunnossa olevasta suolistosta ravintoaineet imeytyvät tehokkaasti. Ravitsemuksella voi vaikuttaa aivoihin suoliston kautta, mutta lisäksi ravitsemuksella on suorempikin merkitys aivoille. Aivot tarvitsevat energian eli glukoosin lisäksi monia muita ravintoaineita: mm. jodia, B2-, B12- ja C-vitamiinia. Jodin puute voi heikentää oppimista ja muistamista. Vitamiinivajeesta taas voi seurata väsymystä ja tarkkavaisuuden heikentymistä.

Kaikkia edellä mainittuja ravintoaineita saa runsaasti ruokavaliosta, johon sisältyy maitovalmisteita sekä hedelmiä ja marjoja. Muita keinoja suoliston, aivojen ja muunkin kehon huoltamiseen ovat rentoutuminen, säännöllinen liikunta sekä riittävä vedenjuonti.

Aivoille tärkeiden ravintoaineiden saanti puolesta litrasta nestemäisiä maitovalmisteita (maito, piimä, jogurtti) verrattuna aikuisten suosituksiin.

B2-vitamiinille on käytetty miesten ja naisten suosituksen keskiarvoa.

 

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi