Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Suuri Suomessa, pieni maailmalla

Julkisuudessa on käyty keskustelua Valion kilpailuasemasta maitomarkkinoilla ja kyvystä vastata kansainväliseen kilpailuun. Valion vienti muodosti viime vuonna 35 % koko Suomen elintarvikeviennin tuloista (ilman alkoholituotteita),  joten keskustelua on syytäkin käydä.

Valio ei halua erityiskohtelua eikä toivo, että lainsäädännöllä pyrittäisiin suosimaan suomalaisia yrityksiä ulkomaisten kilpailijoiden kustannuksella. Sen sijaan toivomme, että lainsäädännön tulkinta antaisi Valiolle mahdollisuuden kilpailla itseään merkittävästi suurempien kansainvälisten toimijoiden kanssa tasapuolisesti.

Kilpailu on sekä yritysten että kuluttajien kannalta hyvä asia. Se laskee kuluttajahintoja ja pakottaa tekemään asiat paremmin tuotantoketjun jokaisella tasolla. Jotta näin myös tapahtuisi, yritysten tulee voida kilpailla samoilla säännöillä. Se kuuluu vapaaseen markkinatalouteen.

Vuosituhannen alussa sovittu velvoite myydä kilpailijoille raakamaitoa eli ns. kiintiömaitoehto on syytä tarkastella muuttuneessa markkinatilanteessa uudelleen. Rajoitteet, jotka olivat 15 vuotta sitten tarpeellisia, vääristävät nyt kilpailua. Suurin markkinassa tapahtunut muutos on kilpailun globalisoituminen.

Joka toinen Suomessa ostettu juustopaketti ja joka neljäs jogurttipurkki on ulkomaalainen. Kaupan merkit ovat ylivoimainen markkinajohtaja perusmaidoissa. Myös Valio vie maitotuotteita ja mahdollistaa vientiosaamisellaan omavaraisen maidontuotannon Suomessa. Tuonti ja vienti on kaikissa tuoteryhmissä mahdollista.

Kiintiömaitoehdon vallitessa Valio subventoi muiden Suomessa toimivien perusmaitovalmistajien toimintaa. Nykyinen kiintiömaitoehto ei myöskään edistä markkinalähtöistä kilpailua suomalaisesta raakamaidosta, vaan kuka tahansa Suomessa toimiva tai Suomeen mahdollisesti haluava Valion iso tai pieni kilpailija voi säätää maidonkäyttönsä liiketaloudellisen menestyksensä mukaan ostamalla tai jättämällä ostamatta Valion maitokiintiöstä.

Valioryhmän vahvuus on aina ollut ja tulee vahvasti olemaan kyky tuottaa ylivoimaisia innovaatioita, joita halutaan ostaa myös Suomen rajojen ulkopuolella. On selvää, että suomalaisen maidontuotannon menestyksen tulevaisuudessa ratkaisee vain ja ainoastaan kyky tuottaa lisäarvoa. Kiintiömaidolla subventoitu perusmaitopakkaaminen ei mahdollista EU:n sisällä myöskään kestävää tuottajamaidon hintaa pitkällä aikavälillä.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi