Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Tunne venäläinen kuluttajasi!

Kaukana ovat ne vuodet, jolloin Venäjä oli kuin entinen lännen kultamaa. Kun vain lapionsa pisti maahan, niin aina nousi kultaa. Nykyäänkin Venäjä on hyvä paikka tehdä bisnestä, mutta helpolla menestys ei tule. Pelkkä lapion isku maahan ei riitä.

Helpot vuodet ovat ohi

Takavuosina Valiokin toimi Venäjän markkinoilla kuin tuo onnekas lapionheiluttaja. Myimme sitä, mitä meillä oli. Toki parhaasta maidosta tehtynä ja sinällään laadukkaina tuotteina, mutta vähemmin tutkien sitä, mikä oikeasti eniten kiinnosti venäläistä kuluttajaa. Venäjän meijerituotemarkkina oli vain sellaisessa vaiheessa, että tärkeintä oli tyydyttää kasvavaa kysyntää, koska kotimarkkinayritykset eivät voineet tyydyttää kaikkea ostohalua ja länsimaalaiset kilpailijatkin arastelivat markkinaa turhan vaikeana ja pelottavana.

Nyt tilanne on toisin: venäläiset kilpailijat kuten läntisetkin panostavat kaikki parhaat resurssinsa kannattavaan kasvuun Venäjällä. Venäjästä on tullut monelle meijeriyritykselle aito avainmarkkina ja panostukset ovat sen mukaiset. Voittajia ovat tässä tapauksessa vain ne, jotka tietävät mitä venäläinen kuluttaja todella haluaa. ”Sinnepäin”-ratkaisut eivät enää toimi.

Valio panostaa jatkossa entistä enemmän kuluttajatutkimukseen

Valio on pistänyt uuden vaihteen silmään ja keskiössä on kuluttaja. Haluamme tietää tasan tarkkaan sen, mikä saa kuluttajan käden ojentautumaan kohti hyllyä. Olemme lisänneet merkittävästi henkilöresursseja Suomen ja Venäjän kuluttajatutkimuksessa kuin sitä lähellä olevaan markkinointiorganisaatiossa. Ja tämä lisääntynyt ”antureiden” määrä tuo meille uutta tietoa ja ymmärrystä.

Kaikissa kohdin eivät suomalaisen ja venäläisen kuluttajan mieltymykset ja tarpeet osu todellakaan yhteen. Hyvänä esimerkkinä on venäläisten hyvin negatiivinen suhtautuminen E-koodeihin, siis täysin laillisiin ruoan lisäaineisiin. Venäläinen haluaa saada ruokansa mahdollisimman luonnollisena. Tästä syystä muutimme tänä syksynä kaikki Venäjällä myytävät Valion jogurtit, joita on noin 30 erilaista, täysin lisäaineettomiksi. Jatkossa niihin käytetään vain maitoa, sokeria ja marjoja tai hedelmiä, eikä mitään muuta. Kukaan muu ei tällaisia tuotteita pysty Venäjän markkinoilla tarjoamaan, ja olemmekin saaneet lisää hyllytilaa useimmista vähittäiskauppaketjuista. Ensimmäiset merkit viittaavat siihen, että myynti tulee siirtymäajanjakson jälkeen nousemaan selkeästi yli entisen tason. Signaali, jonka kuluttajilta saimme, oli siis todellakin oikea.

Kuluttajan tarkka tunteminen ja kuluttajan arvostaminen ovat polku, jota kulkien ei voi erehtyä. Se on ainoa polku, joka tuo yritykselle merkittävää kilpailuetua. Pitkän aikavälin kilpailueduksi tämä muuttuu kun yrityksessä ymmärretään, että kuluttajan mieltymykset voivat muuttua ajan mittaan ja että nöyrä kontakti kuluttajan sieluun pitää olla auki niin tänään kuin joka päivä senkin jälkeen.

Kuluttajaa kuunnellen,

Mika Koskinen

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi