Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Tuotteiden menestyminen kilpailussa luo varaa myös investoinneille

Valio tiedotti 13.5.2014 rakentavansa Riihimäelle uuden noin 170 miljoonaa euroa maksavan välipalatehtaan. ( Investointitiedote.)

Kuluneiden taantumavuosien aikana keskusteluun on usein noussut suomalaisten yritysten vähäinen investointiaste ja Suomen vaihtotaseen alijäämäisyys. Yrityksissä vallitsee epävarmuus tulevasta, eivätkä suomalaiset tuotteet menesty ulkomailla yhtä hyvin kuin tuontituotteet Suomessa.

Valio on tässäkin taantuman puhurissa pitänyt kurssin kohdallaan ja purtensa pinnalla. Vaikka tuontijuustot ja -jogurtit ovat vallanneet reippaasti markkinoita Suomessa, onneksi venäläisille ja ruotsalaisille maistuvat Valion tuotteet vuosi vuodelta paremmin. Valion osuus suomalaisten elintarvikkeiden viennistä oli viime vuonna noin 40 %, ja maitotuotteiden viennistä yli 95 %. Valion kasvu tulikin lähes kokonaan naapurimaista.

Suomen lisäksi Ruotsissa ja Venäjällä pidetään arvossa Valion tuotteiden makua, puhtautta ja innovatiivisuutta. Uudet hyvänmakuiset, hyvinvointia edistävät ja kekseliäät maitotuotteet ovat elinehto joka markkinalla.

Valiossa uskotaan tulevaisuuteen, vaikka taistelua käydään tosi isot resurssit omaavia kansainvälisiä jättejä vastaan: pienin valtakunnallinen kilpailija Suomessa on viisi kertaa Valiota suurempi. Uskosta menestykseen kertovat 118 miljoonan euron investoinnit viime vuonna, vielä isommat tänä vuonna ja toivottavasti myös tulevina vuosina. Valion investoinnit olivat vuonna 2013 reilut 4 % koko teollisuuden investoinneista Suomessa, mikä on hurjan paljon yhden yrityksen osuudeksi. Investoinnit edistävät työllisyyttä Suomessa.

Toki toivoisi, että Suomessa ymmärrettäisiin vielä nykyistä laajemmin sekä kotitalouksissa että julkisyhteisöissä ”Sinivalkoinen jalanjälki”. Tämä Suomalaisen Työn Liiton kampanja herättelee näkemään, että Suomessa tehtyihin tuotteisiin suunnattu raha jää hyödyttämään omaa työllisyyttä ja alueen hyvinvointia. Tähän lisäisin, että vielä enemmän hyödyttää, kun omistajuuskin on Suomessa; silloin myös yrityksen aikaansaama lisäarvo jää Suomeen.

Valion tuotteiden menestys hyödyttää suomalaista yhteiskuntaa ja suomalaisia maidontuottajaomistajia, jotka ovat suuressa osassa Suomea alueiden elinvoimaisuuden tukipylväs. Valion tuotteiden menestys ja kilpailumahdollisuuksia tukeva toimintaympäristö merkitsevät tuotannon uudistamista ja kehittämistä: Valion omistajamaidontuottajat kehittävät tilojaan Suomessa, ja Valio kehittää tuotantoaan – Suomessa.

Pia Kontunen
viestintäjohtaja

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi