Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Valio on edelläkävijä digitaalisessa murroksessa

Uusin Angry Birds -peli valaisee paljon pelimaailman ansaintalogiikan kehittymistä: Peli on ilmainen, mutta lisäpisteitä ja -ominaisuuksia saa katsomalla mainoksia!

Itse pelaaminen ei siis maksa mitään, toisin kuin aiemmin. Pelin kuluessa on mahdollista tuplata keräämänsä pisteet, jos suostuu katsomaan mainosvideoita. Pisteillä voi ostaa pelissä lisäominaisuuksia hahmoille, jolloin peli etenee rivakammin. Nerokasta mainontaa!

Mobiilipelien kautta saa häivähdyksen verran kiinni parhaillaan tapahtuvasta mainonnan mediakentän murroksesta. TNS-gallupin tuoreen tutkimuksen mukaan mainonta digitaalisissa kanavissa kasvoi Suomessa viime vuonna, vaikka koko mainontaan käytettävä rahapotti pieneni. Kutistuminen kohdistui televisioon ja painettuun mediaan.

Valion keinot ja kanavat, joilla tavoittaa toivomansa kohderyhmä, muuttuvat ryminällä. Esimerkiksi television katselu alkaa pikku hiljaa olla sukupolvikysymys. Yli 50-vuotiaat katselevat televisiota 3 tuntia vuorokaudessa, parikymppiset enää puolet tästä ja teini-ikäiset vain 50 minuuttia. Useat mediatalot ennustavat nykymuotoisen suoratoistoon perustuvan television katselun tulevan tiensä päähän seuraavan viiden vuoden aikana.

Samaan aikaan erilaiset digipohjaiset mediat kasvavat voimakkaasti. Internetin levinneisyys aikuisväestössä ohitti television vuonna 2012.

Mainosrahat seuraavat muutoksen perässä. Esimerkiksi Facebookilla on jo yli 1,4 miljardia käyttäjää ja se kerää yli kaksi miljardia dollaria mainostuloja vuodessa. Suomessa on noin 2,4 miljoonaa Facebook-profiilia ja alle 24-vuotiaista lähes jokaisen tavoittaa Facebookin kautta. Toinen vahva nousija on videopalvelu Youtube, jota käytännössä kaikki nuoret käyttävät säännöllisesti. Twitterin kasvu jatkuu ja sen käyttö mainostamisessa nousi uudelle tasolle S-ryhmän #halpuuttaminen-mediailmiön myötä.

Valiossa on osattu olla ajoissa muutoksessa mukana ja kehittää omia digitaalisia kanavia kuluttajaa kiinnostavalla tavalla. www.Valio.fi- sivut saavuttivat viime joulukuussa uuden ennätyksen 1,3 miljoonalla kävijällä. Yli puolet kävijöistä tuli sivuille kannettavilla päätelaitteilla. Erityisesti tablet-käytön osuus kasvoi. Yli puolet kävijöistä (lähes 700 000) uskoi ostavansa enemmän Valion tuotteita sivuilla vierailunsa jälkeen.

Mielenkiintoinen kokeilu viime kesältä oli Valion piimiä mainostanut ”Suomen kylmäpäisin mies”- Youtube-video, joka nousi kolmanneksi katsotuimmaksi Youtube-mainokseksi Suomessa 2014 yli 500 000 katsojalla.

Katso video tästä: https://www.youtube.com/watch?v=kY8DNRV0ci8

Saavutukset ovat todella hienoja ja osoittavat, että Valiossa osataan hyödyntää digitaalisia kanavia ja tuottaa kuluttajia kiinnostavia sisältöjä.

Tavoitteemme on olla edelläkävijöitä jatkossakin, ja kohdata kuluttajia brändiemme kanssa heitä kiinnostavalla tavalla niissä medioissa, missä kuluttajat mieluiten aikaansa viettävät.

Tuomas Salusjärvi

 

 

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi