Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Valio vie arktista puhtautta ja ruokakeksintöjä maailmalle

Suomen elintarvikevienti pitäisi saada vetämään, jotta reilun 2,5 miljardin kauppataseen alijäämä kuroutuisi pienemmäksi. Valio on Suomen elintarvikeviennin veturi noin 30 %:n osuudellaan. Maitotuotteiden viennistä Valion osuus on 97 - 98 %.

Suomalaisen ruoan valtteja ovat tuotantoketjun puhtaus, jäljitettävyys ja eettinen tuotanto: torjunta-aineiden vähäinen käyttö, eläintautien vähäisyys ja eläinlääkkeiden käyttö vain tarpeeseen, muuta Eurooppaa tiukemmat vaatimukset eläintenpidolle, olematon vesijalanjälki. Maidontuotannossa lisäksi tiukka lääkejäämätestaus, rypsi tai rapsi soijan tilalla valkuaisrehuna, EU:n puhtain maito, tarkka omavalvonta ja hiilineutraalius maitotilojen metsien ansiosta.

Kansainväliset asiakkaat edellyttävät tavarantoimittajilta turvallisia tuotteita, tasaista laatua ja jäljitettävää toimitusketjua. Eettisten toimintatapojen painoarvo ketjun jokaisessa vaiheessa on kasvanut.

Suomalaista ruokaa brändätään maatasolla Arktisen ruoan -konseptilla. Sen tavoitteena on kirkastaa suomalaisen ruoan brändiä ja vauhdittaa elintarvikevientiä. Konseptia on tarkoitus testata toteuttamalla vuonna 2016 vientipilotti valitulla markkinalla Aasiassa.

Valiossa tehdään lujasti työtä uusien kuluttajatuotemarkkinoiden löytämiseksi ja avaamiseksi mm. Keski-Eurooppaan, Aasiaan ja USA:han. Teollisuustuotteilla Valio on toiminut näillä markkinoilla vuosikymmeniä, mutta nyt etsitään kannattavampia kuluttajatuotemarkkinoita laktoosittomille jauheille, juustolle ja voille sekä patentoiduille huipputuotteille, kuten proteiinimaidolle ja juuri markkinoille tulleelle pohjaan palamattomalle Valio Kiehu™ maitojuomalle.

Valion tytäryhtiöissä Ruotsissa, USA:ssa ja Venäjällä tavoitteena on kasvu uusilla kuluttajatuotteilla. Premium-luokan kuluttajavoi on päässyt laajasti kauppojen jakeluun USA:ssa. Laadukkailla kuluttajajuustoilla Valio on ollut USA:n markkinoilla jo vuosikymmeniä. Suomalainen juusto on USA:ssa arvostettua paitsi makunsa myös mm. hormonittomuutensa ansiosta.

Kiina on yksi kiinnostavimmista markkinoista. Valio on toiminut Kiinassa jo 24 vuotta luotettavana raaka-ainetoimittajana lastenruokateollisuudelle. Nyt valikoimaa laajennetaan Kiinassa kuluttajatuotteisiin, ensimmäisenä markkinoille tulevat laktoosittomien maitojauheiden kuluttajapakkaukset.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi