Kuukauden puheenvuoro

Valiolaisten sekä Valion sidosryhmien näkemyksiä ajankohtaisista aiheista

Valion osaamisella kysyntää kansainvälisestikin

Valion liiketoiminnan vähemmän tunnettu osa-alue on teknologiamyynti. Valio lisensoi osaamistaan meijeriyrityksille eri puolille maailmaa. Teknologiamyyntiä tehdään pääsääntöisesti sellaisiin maihin, joissa Valio itse ei ole markkinoilla omilla tuotteillaan.

Valion päätehtävä on maitovalmisteiden myynti, mutta Valiossa on paljon myös maidonjalostusteknologian osaamista. Teknologiamyynti perustuu erityisesti laktoosittomien maitotuotteiden valmistuksen ja LGG® maitohappobakteerin tietotaitoon ja patentteihin. Teknologiamyynti tuo Valiolle lisätuloa, lisää Valion tunnettuutta meijerialan osaajana ja parhaimmillaan auttaa Valiota myös myymään asiakkaille Valion meijerituotteita tai –jauheita.

Nykyinen teknologiamyynti aloitettiin 1990-luvun alkupuolella, kun Valio oli tuotteistanut Suomessa ”pelastajabakteerina” tunnetun LGG® maitohappobakteerin. Toki teknologiamyyntiin verrattavaa patenttien lisensointia oli tehty jo 1930-luvun alussa AIV-rehupatenteilla. LGG® maitohappobakteeria on markkinoilla 60 maassa.

Lisensointikonseptia on toteutettu menestyksellisesti myös laktoosittoman maidon teknologialle. Laktoosittoman maidon valmistusmenetelmä on lisensoitu 5 asiakkaalle ja tuotteita on markkinoilla tällä hetkellä 6 maassa Valion lisenssillä. Valion suurimmat asiakkaat ovat Norjassa, Venäjällä, Espanjassa, Australiassa ja Lähi-Idässä.

Lisensoinnissa ostaja saa määräajaksi käyttöoikeuden Valion tietotaitoon ja patentteihin.  Lisäksi Valio toimii teknologian käytössä tarvittavan ainesosan toimittajana. Asiakas markkinoi tuotteet omalla tuotemerkillään. Valio saa puolestaan lisenssituloa ostajalta. Yhteensä Valiolla on 17 lisenssiasiakasta eri puolilla maailmaa.

Usein esitetty kysymys on, miksi Valio ei itse myy esimerkiksi laktoositonta maitoa ko. maissa? Monet kohdemarkkinat ovat erittäin kilpailtuja eikä uuden tuotemerkin (=Valio) markkinoille tuominen ole halpaa eikä mitenkään riskitöntä. Tarvittavat panostukset markkinointiin sekä kaupalle että kuluttajille olisivat erittäin merkittäviä. Siksi Valio on keskittynyt myymään kuluttajatuotteita pääasiassa muutamiin lähimaihin, joissa toimivat tätä tarkoitusta varten tytäryhtiöt. Toisaalta teknologiamyynnillä voidaan saada Valiolle tuloa sellaisistakin maista, joihin Valio itse tuskin olisi edes lähtenyt miettimään tuotteiden vientiä, esimerkkinä  vaikkapa Ecuador tai Australia.

Teknologiamyynnin asiakkaat ovat tyypillisesti paikallisia toimijoita. Monille yrityksille yhteistyö Valion kanssa on antanut uusia mahdollisuuksia kilpailussa monikansallisia suuryrityksiä vastaan.  Asiakkaat arvostavat Valion teknologiaosaamista ja suoraviivaista ja nopeaa palvelua.

Tärkeätä on, että Valio edelläkävijänä Suomessa on jo soveltanut ko. teknologiaa eli asiakas ei joudu ensimmäiseksi koekaniiniksi.

Valiolla on lukuisia patentteja maidon proteiinin eri fraktioiden erottamiseksi toisistaan ja uudelleen koostamiseksi uudenlaisiksi maitotuotteiksi. Laktoosittoman maidon teknologiat ovat erinomainen esimerkki siitä, mihin Valion tuote- ja teknologiakehitys pystyy. Toukokuussa Suomessa lanseeratut entistä helpommin sulavat ja maultaan ylivoimaiset Valio Eila® maitojuomat antavat myös teknologiamyynnille uusia mahdollisuuksia.

 Seuraava kuluttajille näkyvä uutuus tulee olemaan ”pohjaanpalamaton” maito, jossa on myös sovellettu Valion uutta proteiiniosaamista.  Tulevaisuus näyttää voidaanko myös tämän keksinnön ympärille kehittää lisenssiliiketoimintaa.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi