Voiko laktoosi-intoleranssi periytyä? – Myytit ja faktat laktoosi-intoleranssista

Suomalaisilla on edelleen väärinkäsityksiä laktoosi-intoleranssista. Valion teettämän tuoreen tutkimuksen mukaan, puolet suomalaisista ei tiedä, että laktoosi-intoleranssi periytyy, ja monet uskovat maidon käsittelyn aiheuttavan laktoosi-intoleranssia. Myös mielikuva laktoosittomien tuotteiden makeasta mausta istuu tiukasti suomalaisten mielissä. 

TNS Gallup Oy:n toukokuussa 2012 tekemän tutkimuksen mukaan suomalaisilla on väärinkäsityksiä laktoosi-intoleranssista, vaikka perusasiat tunnetaankin hyvin.

Puolet vastaajista ei tiennyt laktoosi-intoleranssin olevan perinnöllinen. Suomalaisista 17 prosenttia ei siedä laktoosia aikuisiällä.

- Tämä johtuu siitä, että he ovat perineet molemmilta vanhemmiltaan laktoosi-intoleranssia aiheuttavan geenimuodon, jolloin laktoosia hajottavan entsyymin toiminta on heikentynyt, kertoo Valion ravitsemusasiantuntija, ETT Marika Laaksonen.
Yli puolet tutkimukseen vastanneista oli lisäksi sitä mieltä, että laktoosi-intolerantti on allerginen maitosokerille. Kyseessä ei kuitenkaan ole allergia.

- Laktoosia hajottavan entsyymin toiminta on heikentynyt, jolloin pilkkoutumaton ja imeytymätön laktoosi kerää suolistoon vettä ja bakteerit käyttävät laktoosia ravinnokseen, jolloin muodostuu kaasuja ja happamia yhdisteitä. Lopputuloksena ovat laktoosi-intoleranssille tyypilliset oireet, kuten ilmavaivat, vatsakivut ja ripuli, Laaksonen kertoo.

Neljännes tutkimukseen vastanneista taas uskoo maitotuotteiden käsittelyn aiheuttavan laktoosi-intoleranssia ja neljänneksellä ei ole asiasta käsitystä.

- Tutkimuksissa homogenoidun ja homogenoimattoman maidon siedossa ei ole havaittu eroa. Homogenoinnissa maito ajetaan tiheän suodattimen läpi, jolloin isoimmat rasvahiukkaset pilkkoutuvat, mutta laktoosin rakenne tai määrä ei muutu, kertoo Marika Laaksonen.

Laktoosi-intoleranssi ei rajoita elämää

Laktoosi-intoleranssin hoidossa vältetään laktoosia mahdollisimman hyvin. Laaksonen muistuttaa kuitenkin, ettei maitotuotteiden käyttöä tarvitse lopettaa kokonaan, sillä markkinoilta löytyy täysin laktoosittomia tuotteita.

Lähes puolella vastanneista istuu sitkeässä mielikuva siitä, että laktoositon maitojuoma maistuu tavallista maitoa paljon makeammalta.

- Laktoosittomissa tuotteissa ei ole makeaa makua, kuten vähälaktoosisissa HYLA®-tuotteissa. Laktoosittomat maitotuotteet maistuvat yhtä raikkaalle kuin tavalliset laktoosia sisältävät maitotuotteet.

Kyselytutkimukseen vastanneista kaksi kolmesta oli sitä mieltä, että laktoosi-intoleranssi ei estä täysipainoista elämää. Reilu 80 prosenttia oli sitä mieltä, että laktoosi-intolerantti voi vaivastaan huolimatta syödä yhtä monipuolisesti kuin muutkin.

Kuluttajille onkin tarjolla laaja valikoima laktoosittomia tuotteita. Valio toi vuonna 2001 ensimmäisenä maailmassa markkinoille Valio Laktoositon™ kevytmaitojuoman.

- Halusimme tarjota kuluttajille tuoreen ja raikkaan, mutta laktoosittoman maitotuotteen. Kymmenessä vuodessa tuoteperhe on kasvanut ja nyt siihen kuuluu yhteensä 40 tuotetta: maitojuomia, piimä, jogurtteja, viilejä, kermoja, ruoanvalmistustuotteita, voi sekä maitojauhe, kertoo strateginen brändipäällikkö Kati Oikarinen.

Toukokuun 2012 alusta alkaen Valio Laktoositon™ tuotteet ovat löytyneet Valio Eila™ Laktoositon tuotemerkin alta.

- Samalla Valio Eila™ laktoositon maitojuomien ja piimän D-vitamiinimäärä on kaksinkertaistettu, lisää Kati Oikarinen.
Vuonna 2011 Valion laktoosittomat tuotteet toivat noin kahdeksan prosenttia Valio-konsernin liikevaihdosta. Tuotteiden liikevaihto nousi yli 140 miljoonaan.

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää suomalaisten käsityksiä laktoosittomista maitotuotteista ja laktoosi-intoleranssista. Tutkimukseen vastasi 1047 suomalaista. Tutkimuksen toteutti toukokuussa 2012 TNS Gallup Oy internet kyselynä. Vastaajat edustivat 15-69 -vuotiaita suomalaisia, ja tutkimuksen otos oli valtakunnallisesti edustava Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Valio Oy.

Lisätietoja: Valio Oy, Ravitsemusasiantuntija, ETT Marika Laaksonen, puh. 010381 2655, marika-laaksonen@valio.fi , strateginen brändipäällikkö Kati Oikarinen, puh. 010381  2352  kati.oikarinen@valio.fi ja tiedottaja Taina Lampela-Helin, puh. 010 381 2341, taina.lampela-helin@valio.fi
Lisätietoja tutkimuksesta: TNS Gallup Oy, Research Director
Samuli Tiensuu, puh. 09 61 350 249 samuli.tiensuu@tns-global.com

Kuvia Valio Eila™ Laktoositon tuotteista löydät aineistopankista:

www.valio.fi/laktoositon

Valio Oy on suomalaisten maidontuottajien omistama yritys, jonka tehtävä on turvata maidontuotannon ja maaseudun elinkelpoisuus Suomessa jalostamalla maidosta hyvänmakuisia ja hyvinvointia edistäviä tuotteita. Valion liikevaihto on 1,9 miljardia euroa ja henkilöstöä on noin 4 000. Valio on Suomessa maitotuotteiden markkinajohtaja, ravitsemuksen suunnannäyttäjä ja terveysvaikutteisten maitotuotteiden kansainvälinen edelläkävijä. Laatu, osaaminen ja vastuullisuus ovat olleet Valion ohjenuoria jo yli sadan vuoden ajan. Valion tuotteet ovat Euroopan puhtaimpia maitotuotteita, ja niiden alkuperästä voit olla varma. Tuotteiden turvallisuudesta huolehditaan ketjun jokaisessa vaiheessa tilalta kauppaan. Valio säästää ympäristöä käyttämällä kierrätettäviä pakkausmateriaaleja ja uudelleen käytettäviä kuljetusalustoja. www.valio.fi
 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi