Kuluttajat ja asiakkaat

Valio tarjoaa monipuolisen tuotevalikoiman kuluttajien ja asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin ja toiveisiin. Valikoiman ja tuotteiden kehittäminen perustuu tutkimukseen sekä kuluttajien kuuntelemiseen.

Kuluttajat ja asiakkaat

Kaupan arvostama kumppani

Valion asiakastyytyväisyys niin vähittäiskauppa- kuin food service -asiakkaissakin on tutkitusti toimialan paras (Factum-tutkimus).

Asiakkaat arvostavat Valion merkkituotteita, toiminnan luotettavuutta ja yhteistyön ammattitaitoa. Valion asiakkaita ovat mm. päivittäistavarakaupan ketjut, henkilöstöravintolat, ravintolat, tukut, liikenneasemat, elintarviketeollisuus, ravitsemuspalvelujen tuottajat ja leipomot koko maassa.

Tuotteiden toimitusvarmuus asiakkaille oli Suomessa 2014 oli 99,2 %. (98,5 %).

Suomen liikevaihto oli noin 65 % (63 %) Valio-konsernin vuoden 2014 liikevaihdosta. Suomen liikevaihtoon sisältyy kotimaan myynnin lisäksi maitoraaka-aineen myynti muille valmistajille.

Vähittäiskaupan osuus kotimaan myynnistä (1264 miljoonaa euroa) oli noin 73 % (n. 74 %), Food service -myynnin osuus (mm. henkilöstöravintolat, julkinen hankinta, tukut, ravintolat, liikenneasemat) n. 13 % (13 %) ja teollisuusmyynnin osuus n. 14 % (n.13 %). Valion valikoimassa on reilut 1 000 tuotevaihtoehtoa.

Valio toimittaa tuotteet asiakkaille 85-prosenttisesti kiertävissä, ympäristöystävällisissä ja asiakkaiden työtä säästävissä jakeluyksiköissä. Mahdollisista tuotepuutteista tai -virheistä Valio tiedottaa avoimesti ja nopeasti.

Valio vastaa tuotteisiin ja yrityksen toimintaan liittyviin kysymyksiin Valion verkkosivuilla olevan yhteydenottolomakkeen kautta, puhelimitse, Valion Facebook-sivujen avulla sekä Twitterissä.

Laatumittauksessa kuluttajat antoivat Valion kuluttajapalvelulle hyvät arvosanat. Erityisesti arvostettiin palvelun nopeutta, ystävällisyyttä ja asiantuntevuutta.

Valion kuluttajapalvelu vastasi noin 32 000 (38 000) kuluttajakontaktiin vuonna 2014. Yhteydenotot internetin kautta olivat entistäkin suositumpi tapa lähettää viestiä Valiolle.

Kontaktit jakautuivat lähes tasan tuotehuomautusten sekä erilaisten kysymysten, toiveiden ja ideoiden kesken.

Erityisesti kuluttajia kiinnostivat tuotteisiin liittyvät asiat, kuten niiden ainesosat. Kuluttajat antoivat myös paljon ideoita ja toiveita Valion tuotekehitykselle.

Valio on vuorovaikutuksessa kuluttajan kanssa

Valio vastaa tuotteisiin ja yrityksen toimintaan liittyviin kysymyksiin Valion verkkosivuilla olevan yhteydenottolomakkeen kautta, puhelimitse, Valion Facebook-sivujenavulla sekä Twitterissä.

Laatumittauksessa kuluttajat antoivat Valion kuluttajapalvelulle hyvät arvosanat. Erityisesti arvostettiin palvelun nopeutta, ystävällisyyttä ja asiantuntevuutta.

Valion kuluttajapalvelu vastasi noin 32 000 (38 000) kuluttajakontaktiin vuonna 2014. Yhteydenotot internetin kautta olivat entistäkin suositumpi tapa lähettää viestiä Valiolle.

Kontaktit jakautuivat lähes tasan tuotehuomautusten sekä erilaisten kysymysten, toiveiden ja ideoiden kesken.

Erityisesti kuluttajia kiinnostivat tuotteisiin liittyvät asiat, kuten niiden ainesosat. Kuluttajat antoivat myös paljon ideoita ja toiveita Valion tuotekehitykselle.

Valio palvelee verkossa

Valion verkkopalveluissa käytiin vuonna 2014 yhteensä yli 18 miljoonaa kertaa (15 miljoonaa).

Verkkopalvelu mukautuu myös eri päätelaitteille sopivaksi, joten se on käytettävissä kätevästi myös älypuhelimilla ja tableteilla.

Valio on aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Facebookissa Valio tavoittaa ja palvelee viikossa satoja tuhansia suomalaisia.

Verkossa toimii virtuaalinen markkinatutkimusyhteisö, jonka kanssa ideoidaan, suunnitellaan ja testataan tuotteita.

Vastuullista markkinointiviestintää

Valion arvo "Vastuu hyvinvoinnista" ohjaa myös markkinointiviestintää. Se tarkoittaa, että Valio noudattaa Mainostajien liiton julkaisemia kansainvälisiä mainonnan sääntöjä ja ohjeita.

Lisäksi olemme kirjanneet itsellemme neljä eettistä, erityisesti mainonnassa huomioitavaa periaatetta:

1) Totuuden periaate 2) Tasa-arvon periaate 3) Hyvän käytöksen periaate 4) Turvallisuuden periaate

Olemme myös ohjeistaneet, miten Valio ja valiolaiset näkyvät ja toimivat yrityksen nimissä sosiaalisessa mediassa.

Valio Hyvä suomalainen Arki® maitojuoma menestyi

Valio toi markkinoille 176 (120) uutuustuotetta vuonna 2014. Alle viisi vuotta markkinoilla olleiden tuotteiden osuus liikevaihdosta oli 24,7 % vuonna 2014.

Vuonna 2014 Valion tutkimuksen, tuotekehityksen ja laadunvalvonnan menot olivat 1,6 (1,5) % liikevaihdosta eli noin 32,1 (30,3) miljoonaa euroa.

Valio Hyvä suomalainen Arki® maitojuoma sai suuren suosion

Yksi vuoden 2014 menestystuotteista oli uudenlainen Valio Hyvä suomalainen Arki® maitojuoma. Se on suomalaista maitojuomaa, jonka proteiinitaso on vakioitu tasolle 3,0 g / 100 g. Arki® maitojuoma täydensi Valion laajaa maito- ja maitojuomavalikoimaa edullisena vaihtoehtona.

Valion litran pastöroidut maidot ja piimät siirtyivät korkillisiin pakkauksiin kuluttajien toiveesta. Korkillinen pakkaus on kierrätettävä nestekartonkikierrätyksessä korkkeineen.

Proteiinipitoiset tuotteet kiinnostavat yhä

Proteiinipitoisten tuotteiden suosio oli suurta myös vuonna 2014. Valio täydensikin Valio PROfeel® proteiinivälipalasarjaa uudenlaisilla tuotteilla ja makuvaihtoehdoilla.

Markkinoille tuotiin myös vähälaktoosinen Valio pehmeä rahkajuoma, jossa on runsaasti maitoproteiinia (7 g /100 g) ja maustamattoman rahkan ominaisuudet juotavassa muodossa.

Yksi merkittävimmistä tuoteperheistä Valiolle on laktoositon Valio Eila®. Toukokuussa 2014 markkinoille tulivat Valio Eila® Latte maitokahvijuomat.

Vuonna 2014 Valio aloitti myös laktoosittomien tuotteiden viennin Tanskaan.

Useita Valion juustoja palkittiin vuoden 2014 aikana. Valio Alppi Kreivi® voitti kultaa pohjoismaisten juustojen laatukilpailussa Herningissä, Tanskassa. Valio Oltermanni® luomu valittiin Suomen parhaaksi kypsytetyksi juustoksi ja Valio Mustapekka® valkosipuli tuorejuusto Suomen parhaaksi tuorejuustoksi Suomen Juustonvalmistajain Yhdistys ry:n, Suomen Pienjuustolayhdistys ry:n ja Juustovalmistajain säätiön järjestämässä valtakunnallisessa juustojen laatukilpailussa.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio.fi-verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen kyselyyn.

Osallistu Ei kiitos

Energiatarpeesi