Ruokatrendit 2019: Luonnollisesti funktionaalinen

Käymme kevään aikana läpi vallitsevia ruokatrendejä, ja miten ne näkyvät ravintoloiden ja asiakkaiden arjessa sekä Valion tuote- ja palveluratkaisuissa. Ensimmäisenä avaamme tarkemmin kaksi vahvaa ruokatrendiä: luonnollisesti funktionaalinen ja kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi. Kuluttajat haluavat syödä ja voida hyvin ja samalla myös näyttää hyvältä.

Vallitsevat kuusi ruokatrendiä 2019

  1. Luonnollisesti funktionaalinen
  2. Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi
  3. Kestävä kehitys ja ekologisuus
  4. Helppous, nopeus, vaivattomuus
  5. Luottamuksen palauttaminen
  6. Kaikelle on vaihtoehto

1. Luonnollisesti funktionaalista ruokaa

Yksi kuluttajia kiinnostavimmista trendeistä on luonnollisesti funktionaalinen, toisin sanoen terveyttä edistävä ruokavalio. Se on ruokatrendi, joka linkittyy tiiviisti myös muihin vallitseviin ruokatrendeihin ja vaikuttaa merkittävästi uusien tuotteiden ja ruokakonseptien onnistumiseen ja menestykseen. Kuluttajat haluavat tuotteita, juomia ja raaka-aineita, jotka ovat luonnollisesti terveellisiä. Sellaisia tuotteita, jotka kuluttajat itse kokevat terveelliseksi kuten mustikoita, manteleita, luonnonjogurttia, hapankaalia ja monia muita tuttuja tuotteita. Kannattaakin miettiä ruokalistaa kirjottaessa onko salaatinkastike tänään vain salaattikastike vai kreikkalainen jogurttikastike?

Nousevat tähdet

  • Kookos
  • Aloe vera
  • Levät
  • Kurkuma
  • Inkivääri
  • vihreä tee
  • Sienet

(The World of Food Ingredients oct/nov 2018, Trending ingredients)

Joko olet tutustunut Valio rahkabaariin?

Rahkabaarissa yhdistyy monta tämän hetken ruokatrendiä luonnollisesti. Jos kiinnostuit, ole yhteydessä Valio Food Solution myyntiin.

2. Kokonaisvaltainen terveys ja hyvinvointi

Terveellisessä ruokavaliossa ei ole kyse vain dieeteistä, vaan itsestä huolehtimisesta. Tavoitteena on elää paras mahdollinen elämä. Kuluttajat ovat kiinnostuneita lisäämään proteiineja ruokavalioonsa, vatsan hyvinvointi kiinnostaa samoin kuin kasvipohjainen vihreä dieetti, henkinen ja aivojen hyvinvointi sekä maku.

Runsaasti proteiinia

Proteiineja halutaan mahdollisimman luonnollisista lähteistä ja helpossa muodossa. Kuluttajilla on monia syitä syödä proteiinipitoisia ruokia. Proteiinit tukevat urheilusuoritusta sekä painonhallintaa ja niillä korvataan hiilihydraatteja ruokavaliossa. Myös kasvipohjaiset proteiinit kiinnostavat kovasti. Joko olet tutustunut Valio Oddlygood® Protein välipaloihin?

Proteiinit ovat yksi elimistömme tärkeimmistä rakennusaineista. Proteiinit ovat elimistölle energianlähde, tärkeä rakennusaine lihaksille sekä luustolle ja niitä tarvitaan mm. elimistön entsyymi- ja hormonitoimintaan.

Maitoproteiini on erittäin korkealaatuista proteiinia, koska se on hyvin imeytyvää ja sisältää kaikkia elimistön tarvitsevia aminohappoja. Lue lisää proteiineista.

Vatsan hyvinvointi

Vatsan hyvinvointi on iso kasvava trendi ja kuluttajia kiinnostavat mm. luonnollisesti vatsalle hyvää tekevät hapanmaitotuotteet, laktoosittomat maitovalmisteet sekä kuidut. Kiinnostus Fodmap-ruokavaliota kohtaan on noussut. Voit lukea siitä lisää täältä.

Enemmän kasviksia lautaselle

Kuluttajat ovat aina halunneet syödä enemmän kasviksia. Kasviksia on nyt saatavilla monessa kätevässä ja maukkaassa muodossa ja niiden käyttö on helppoa, joka myös lisää kasvisten kulutusta. Kuluttajat liikkuvat ruokamarkkinoilla kuin tutkimusmatkailijat. Uudet eksoottiset maut ja raaka-aineet kiinnostavat. Uusia makuja on kiva kokeilla ensin kahviloissa, ravintoloissa ja henkilöstöravintoloissa. Uudet trendit tulevatkin usein tätä kautta.

Huomioi nämä mahdollisuudet:

  • Kasvipohjaiset välipalat ja pikkuruoat – helpossa ja maukkaassa muodossa
  • Juomat – joissa kasvikset ovat helposti saatavilla ja herkullisessa muodossa
  • Kasvikset on piilotettu esim. leipään
  • Kuluttajat korvaavat ”beigejä” hiilihydraatteja kasviksilla – kukkakaali korvaa riisiä tai kesäkurpitsa pastaa
  • Maidottomat välipalat – Valio Oddlygood®
Tulevaisuudessa ”pahisten” välttelystä ollaan siirtymässä enemmän ”hyviksiin” keskittymiseen.

Tärkeää on se mitä syö, ei se mitä välttelee. Kuluttajia kiinnostaa tuotteiden tuoreus, luonnollisuus, ravitsemuksellisuus, ekologisuus ja hyvät bakteerit. Näistä asioista kannattaakin viestiä kuluttajille selkeästi.

Henkinen hyvinvointi on avain kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Maku on selkeästi nouseva trendi ja mikäs se mukavampaa.

Ole yhteydessä Valio Food Solutions myyntiin, jos haluat kuulla asiasta lisää ja tutustua herkullisiin ratkaisuihimme.

Artikkelin on kirjoittanut Nina Metso, Valio Food Solutions markkinointipäällikkö

Lue myös muut trendiraportit

Ruokatrendit, osa 2 - Kestävä kehitys ja ekologisuus
Nina Metso
Ruokatrendit, osa 3: Helpommin, nopeammin, vaivattomammin
Nina Metso