Mika Parviainen sukelsi Shanghain vilinään ja tarjoili Bakery China 2019:n messuvieraille suomalaisia leipomoelämyksiä. Maailman parasta voita kelpaakin esitellä ulkomailla.
Bakery China 2019 kokosi jälleen kerran runsaasti leipomoalan toimijoita, niin raaka-aine-, laite- kuin pakkausmateriaalialoilta. Ylpeänä sain esitellä Valion tuotteita, jotka ovat haluttuja myös toisella puolen maapalloa. Kilpailevia meijeriyrityksiä oli runsaasti messuilla ja jokainen hieman erilaisella tuotevalikoimalla ja teemalla.
Kiinalaisilla ei useinkaan ole jääkaappeja kodeissa ja maitotuotteet ovat vieraita tuotteina ja makuina. Pikkuhiljaa maitotuotteiden kulutus kuitenkin kasvaa. Aika on siis otollinen myös meille. Valion osasto keskittyi pääasiassa voin ja kerman esittelyyn. Näiden lisäksi oli myös Viola tuorejuustot ja Valio Jäätelöfabriikin jäätelöt. Tarjosimme messuvieraille leivonnaisia, maitopohjaisia kahvi- ja teejuomia sekä ruokaa. Leipomo-osastolla Mika leipoi brioche-leipää, pikkuleipiä, croissanteja ja kahvikakkuja. Vastaanotto oli erittäin innostunutta ja loi paljon keskusteluja ja kysymyksiä.
Voin ominaisuudet leivonnaisissa saivat aikaan elämyksiä, joita lähdimme messuilta hakemaan ja onnistuimme erinomaisesti. Olimme aiemmin tehneet voileivonnasta videon, joka sai myös paljon kiinnostusta. Nopeakulkuinen ja selkeä video näyttää, kuinka voi toimii niin croissant taikinoissa, kuin kahvikakku- ja pikkuleipämassoissa.
Messuosaston taustalla videoscreenillä pyöri kaunista Suomi-kuvaa Valio brändin tueksi. Suomen luonto, puhtaat vesistöt, raikas ilma olikin monessa keskustelussa mukana. Onhan se meidän meijerituotteiden laadun avaintekijä. Näitä elementtejä Kiinassa jäi kyllä kaipaamaan. Mutta asia korjaantui kyllä Suomeen palattua, kun näki kahteen viikkoon ensimmäisen kerran sinistä taivasta ja pääsi hengittämään raikasta ilmaa. Asioita, joita pidämme täällä itsestään selvyytenä.
Mittasuhteet Shanghaissa ovat omaa luokkaansa, sillä jo väestön määrä kaupungissa on 30 miljoona. Suomen väestöön verrattuna siis lähes kuusinkertainen määrä. Tungosta riittää joka paikassa, niin kaupoissa, liikenteessä ja myös messuilla. Meijerituotteista ja leivonnasta kiinnostuneita messukävijöitä riitti aamutunneilta viime minuuteille saakka. Nelipäiväisillä messuilla ehti tapaamaan aikamoisen määrän asiakkaita, joihin teimme takuulla vaikutuksen maailman parhaalla voilla!
Kiinassa on trendikästä tällä hetkellä voikahvi ja matcha kaikessa muodossa. Vihreästä teestä hienoksi jauhettu matcha onkin levinnyt alun perin Aasiasta muille markkinoille. Trendit kulkevat molempiin suuntiin, idästä länteen ja takaisin. Kahvilat ovat Kiinassakin iso trendi ja Shanghaissa kahvilaketju voi avata satoja kahviloita vuodessa.
Leipomoiden määrä kasvaa myös voimakkaasti ja skaalaa on aivan pienestä artesaanileipomosta todella suuriin tuotantolaitoksiin. Pikkuleivät ovat suosittuja leivonnaisia Kiinassa. Pikkuleivät usein maustetaan kiinalaiseen makuun ja ovat vähemmän makeita.