Mika Parviainen
Leipomokonsultti
Kirjoitan leipomo- ja konditoria-alan ajankohtaisista asioista ja trendeistä. Lisäksi kerron leivontaa helpottavia vinkkejä, joista voit saada paljon uusia ideoita työhösi.
Joka toinen vuosi järjestettävät Europain-messut ovat aina ammatillisesti kiinnostava tapahtuma täynnä kiinnostavia kohtaamisia. Messuilla saa hyvän katsauksen leivonnan trendeihin sekä runsaasti ideoita ja tietoa kaikesta leivontaan liittyvästä.
Messuosastoja kiertämällä saa paljon ideoita, jotka tukevat omaa kehitystyötä ja luovuutta – jopa ylenpalttisesti. Puhelimen muisti täytyy valokuvista. Kuviin palaamalla ideoihin on onneksi myös helppo palata, jopa vuosia myöhemmin.
Tarjolla on kiinnostavia seminaareja ja esityksiä ruokatrendeistä, ravitsemuksesta ja muista kiinnostavista aiheista, jotka vievät leipomogenreä eteenpäin. Jokainen vuosi on erilainen. Ranskassa kun ollaan monet esityksistä ovat ranskaksi, mutta kiinnostavaa ohjelmaa on tarjolla myös englanniksi.
Konditoria- ja leipomokilpailujen taitotyöt ovat myös aina mielenkiintoinen katsaus eri tekniikoiden käyttöön. Taitotöitä tehdään leipätaikinasta, sokerista ja suklaasta. Koulujen sarjassa näkyi ranskalaisten konditoriakoulujen ja koulutuksen korkea taso. Suomalaisväriäkin nähtiin, kun Kari Meltovaara Leipomo Rostenilta oli mukana tuomaroimassa leivonnan maailmancupin eli La Coupe de Mond de la Boulangerien osakilpailua.
Tapaan messuilla paljon Valion kansainvälisiä yhteistyökumppaneita, jotka käyttävät omien tuotteidensa valmistuksessa esimerkiksi Valio voita tai maitojauheitamme. Tänä vuonna maistatimme messuosastollamme Valio voita ranskalaisen patongin kanssa. Voin maku teki selvästi vaikutuksen, ja sen hyvät ominaisuudet esimerkiksi laminaattorilla leivonnassa olivat monella tiedossa jo etukäteen.
Myös kotimaisten leipomoasiakkaiden kanssa tulee kierrettyä messuilla ja keskusteltua ratkaisuista. Tänä vuonna tutustuin asiakkaidemme kanssa esimerkiksi marketeissa myytävien leivonnaisten trendeihin. Ranskassa, missä konditoriakulttuuri on hyvin visuaalista, myös markettituotteiden houkuttelevuutta rakennetaan esillepanon avulla. Parhaita hetkiä ovat ne, kun yhdessä asiakkaan kanssa löydetään ideoita ja ratkaisuja, jotka vaikuttavat suoraan heidän liiketoimintaansa. Ratkaisut voivat liittyä esimerkiksi laitteisiin, tuotekehittelyyn tai esillepanoon.