Fazerin Sinisellä on oma erottuva makuprofiilinsa. ”Usein ulkomailla, kun maistamme Fazerin Sinistä, toistuu sama kysymys: mistä tämä erilainen, maitomainen maku tulee? Siihen on helppo vastata, että suomalaisesta aidosta maidosta”, kertoo Fazerin vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa.
Muualla maailmassa käytetään pääsääntöisesti maitojauhetta, ja siksi tuore suomalainen maito on harvinaisuus ja kilpailuetu, josta halutaan kertoa. ”Noin vuosi sitten nostimme Ruotsissa aidon maidon pääviestiksi ja se näkyy pakkauksissa saakka. Fazerin Sininen on otettu hyvin vastaan juuri suussa sulavan, luonnollisen makunsa puolesta.”
Nina Elomaa sanoo, että Fazerilla ei edes muisteta, miten kauan Valion maitoa on käytetty Fazerin Sinisen valmistuksessa – ehkäpä ihan alusta saakka.
”Meille pitkäaikaiset toimittajasuhteet ovat hyvin tärkeitä. Valion kanssa yhteistyö on ollut oikein toimivaa. Vastuullisuus ja suomalaisuus yhdistävät meitä. Vastuullisuuden kehittämistä, uusia ratkaisuja ja innovaatioita syntyy vain pitkäjänteisen yhteistyön tuloksena. Meillä on muutakin yhteistyötä, esimerkiksi Valio Valsa -maitosuola, joka on Fazerin joissakin leivissä käytössä”, sanoo Elomaa.
Fazerin Sinisen lisäksi Valion tuotteita löytyy Fazer Food Servicesin ravintoloista ja Fazerin
kahviloista.
-
Vuonna 2018 Fazerin Sininen -suklaata myytiin Suomessa 15 miljoonaa levyä.
-
Yhdessä Fazerin Sininen -suklaalevyssä käytetään 5,5 dl maitoa. Valmistuksessa maidosta haihdutetaan vettä. Vuosittain Valion maitoa kuluu 20 miljoonaa litraa vuodessa eli noin 3 000 lehmän tuottama maito.