Jatkuvasti muuttuvissa ruokatrendeissä ja asiakkaiden ruokailutottumuksissa on välillä vaikea pysyä kartalla. Tästä huolimatta lounastarjonta tuntuu edelleen junnaavan samoissa vanhoissa kaavoissa. Olisiko aika ravistella tottumuksia?
Seisova pöytä on vuosikymmenet säilynyt samana: jäävuorisalaattia, tomaattia, kurkkua sekä välillä ananasta ja raejuustoa kylmällä puolella. Lisäksi löytyy liha- ja kasvisvaihtoehto lämpimistä. Tähän on vuosien mittaan totuttu ja tätä moni edelleen lounasruoalta odottaa.
Ilmassa on kuitenkin aistittavissa lounasruoan tuleva vallankumous. Asiakas syö nykyään yhä enemmän ulkona, joten vaihtelua kaivataan. Trendit ja makuelämykset halutaan aistia myös lounaalla. Työpäivän aikana nautittavaa ruokaa ei enää koeta pelkkänä polttoaineena, vaan siitä haetaan piristystä ja elämyksellisyyttä työtehtävien väliin. Lounas on myös sosiaalinen tapahtuma. Lounasruokatarjonnassa voi erottautua suhteellisen helposti, esimerkiksi uudistamalla salaattipöydän tarjoamisia, ottamalla esillelaittoon vaikutteita brunssimaailmasta tai rikkomalla hieman totuttuja kaavoja.
Salaattipöytää uudistaessa muuttuu vaivattomasti koko lounasruokailun runko. Kun perinteisten salaattiainesten lisäksi tarjolla on ruokaisia salaatteja, kuten omenainen kana-nuudelisalaatti, marinoitu raejuustosalaatti, parsa-pekaanipähkinäsalaatti, teriyaki Mifu-salaatti tai papu-mangosalaatti, niin väistämättä lautaselle mahtuu enää pienempi siivu lämmintä ruokaa. Näin lounastarjonnassa säilyy balanssi, eli monipuolisella salaattivalikoimalla voi yksinkertaistaa pääruokatarjontaa. Lounaan lautasmallin noudattaminen helpottuu ja kustannukset pysyvät kurissa. Erottautua voi itsetehdyillä dipeillä ja tahnoilla, jotka piristävät lounasbuffetin muuta tarjontaa. Salaattien, leipien ja pääruokien kera kannattaa tarjota esimerkiksi punajuuridippiä, piimäcremeä, härkäpapu-hummusta tai muhammaraa.
Brunssimaailman pienet kulhot, leipäkorit ja värikkäät vadit tekevät salaattipöydästä kauniin ja erilaisen kokonaisuuden. Kun tarjontaa on enemmän, ei kaiken tarvitse olla isosti tarjolla suurissa kulhoissa. Osan komponenteista voi koota valmiiksi pieniin astioihin, jonka asiakas ottaa suoraan lautaselleen. Menekin ennakointi ja hävikin vähentäminen helpottuu jakamalla esimerkiksi jälkiruoan valmiiksi kippoihin.
Asiakassegmentin määrittely ja kilpailijoiden tarjonta on tärkeä miettiä huolella ennen uudistuksia. Mitä osa-aluetta kannattaa päivittää erottautuakseen muista ja tuottaakseen lisäarvoa asiakkaan lounaskokemukseen? Lounaan vallankumous on jo ovella, joten uudistua kannattaa rohkeasti, mutta fiksusti. Kun kokeellisuus ja asiakkaan kuuntelu ovat tasapainossa, voi rikkoa vanhoja kaavoja ja pysyä asiakkaiden suosikkina.