Miksi jokaisen ravintolan tulisi kiinnostua hyvikkiajattelusta?
Ravintola-ala painii isojen haasteiden, kuten työvoimapulan, nousevien kustannusten ja hitaan markkinakasvun kanssa. Me aimolaiset haluamme helpottaa asiakkaidemme arkea tarjoamalla ideoita ja vinkkejä kannattavaan ja vastuulliseen liiketoimintaan. Yksi hyvä keino siihen on hyvikkiajattelu.
Kaikki tietävät hävikin. Hävikki on pilaantunutta tai ylijäänyttä syötäväksi tarkoitettua ruokaa, joka päätyy biojätteeksi. Syitä hävikille voivat olla esimerkiksi raaka-aine- tai ruokalistojen huono suunnittelu, huono varastonhallinta tai säilytys, asiakasmäärien vaihtelu tai se, että raaka-aineita tai ruoantähteitä ei aina ammattikeittiöissäkään osata tai ehditä jatkojalostaa syötäväksi.
Miten hyvikki sitten eroaa hävikistä?
Hyvikillä pyritään siihen, että ruokahävikkiä ei ylipäätään pääse syntymään. Hyvikin voi käsittää myös laajemmin kokonaisena toimintatapana. Hyvikillä tarkoitetaan materiaalitehokkuutta, eli sitä, että keittiöissä pyritään ajattelemaan ja toimimaan mahdollisimman fiksusti huomioimalla sekä raaka-aineet, ihmiset että käytettävät laitteet. Tällöin työtä tehdään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja samalla hävikkiä ennaltaehkäisten.
Hyvikki on pitkäjänteistä kekseliäisyyttä. Hyvikkitekojen myötä luot asiakkaillesi lisäarvoa, ja samalla parannat myös viivan alle kertyvää tulosta. Hyvikkiä voidaan tuottaa työprosessin kaikissa vaiheissa, kun työtä tehdään yhdessä uusia, hyvikkiä lisääviä toimia oivaltaen. Itse kukin meistä on oman työnsä paras asiantuntija, ja siten paras myös keksimään ja luomaan omaan työhön liittyviä hyvikkitekoja.
Aiomme olla asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.
”Kun erotut laadulla, maksimoit myynnin. Samalla varmistat, että asiakas tulee toistekin.”
Kaikki hyvikistä
Hyvikki on materiaalitehokkuutta, eli sitä, että keittiöissä pyritään ajattelemaan ja toimimaan mahdollisimman fiksusti huomioimalla sekä raaka-aineet, ihmiset että käytettävät laitteet. Tällöin työtä tehdään mahdollisimman kustannustehokkaasti ja samalla hävikkiä ennaltaehkäisten.

Inspiraationa hyvikki
Kustannustehokkuuteen tulee pyrkiä, ruokahävikkiä täytyy karsia – tässä jokaisen ravintolan kannattavuuden kaksi peruspilaria. Hyvikki luo lisäarvoa asiakkaalle ja panostus materiaalitehokkuuteen palkitsee tekijänsä.

Miksi ravintolan tulisi kiinnostua hyvikistä?
Ravintola-ala painii isojen haasteiden, kuten työvoimapulan, nousevien kustannusten ja hitaan markkinakasvun kanssa. Miksi juuri tässä tilanteessa kannattaa kiinnostua myös hyvikistä?

Palkitseva hyvikki
Hyvikillä, eli materiaalitehokkuudella, pyritään siihen, että valmistuksessa huomioidaan niin raaka-aineet, ihmiset kuin laitteetkin. Kustannustehokkuus on hyvikin kantava voima ja siksi se onkin erittäin palkitsevaa.

Hävikki kuriin ruokalista- ja raaka-ainetilaussuunnittelulla
Ruokahävikki on valitettavan suuri ongelma nyky-yhteiskunnassa. Jo pelkästään Suomessa noin 360 miljoonaa kiloa kotimaisen ruokaketjun tuotetusta ruoasta menee hukkaan.

Ruokahävikki = kustannushävikki
Hävikkiä kertyy vuosittain ravintoloissa edelleen niin paljon, että jokainen suomalainen pystyisi syömään puolen kilon painoisen lounaan, joka päivä kokonaisen kuukauden ajan. Katso vinkit, kuinka taklaat turhan kustannushävikin!

Vinkkivideot ammattilaisille
Tältä sivulta löydät parhaat vinkkimme videon muodossa – juuri sinulle ravintola-alan ammattilainen. Videoilta saat niksejä niin jääkaapin siivoukseen kuin annosten viimeistelyyn – ja kaikkeen siltä väliltä.