Kun tukku ja valmistaja liittyvät yhteen, syntyy uusi tukkuri, jolla on omaa valmistusta ja koko maan kattavin jakeluverkosto. Valio Aimo® on uusi kotimainen tukkutoimija, jolla on jo yli sata vuotta kokemusta ja historiaa alalta.
Valio ja Heinon Tukku yhdistyivät kesällä 2021. Nyt Valio Aimo palvelee niin kahviloita suurkeittiöitä, leipomoita, hotelleja, catering- ja pitopalveluja kuin julkishallinnon ja teollisuuden asiakkaita ympäri Suomea. Myös pääkaupunkiseudulla toimivat pikatukut saavat uuden nimen.
– Kotimainen HoReCa-ala, julkishallinto ja teollisuus muodostavat värikkään ja monipuolisen kokonaisuuden. Ei ole vain yhtä ratkaisua, joka sopisi jokaiselle asiakkaallemme, ja se on meistä hyvä niin. Olemme ylpeitä siitä, miten monen eri asiakkaan tukkurina saamme toimia.
Valio ja Aimo ovat kummatkin etunimiä, ja sanana ”aimo” tarkoittaa runsasta ja hyvää. Toisaalta ”valio” ja ”aimo” merkitsevät myös mainiota ja laadukasta.
– Halusimme, että uudessa nimessä olisi jotain tuttua ja jotain uutta. Hauska osa nimen tarinaa on, että Aimo on tunnettu Heinon Tukun omana tuotemerkkinä.
Nimensä mukaisesti tukun tuotevalikoima henkii runsautta ja laatua. Tuttua ja tykättyä valikoimaa laajennetaan nyt entisestään Valion tuotteilla, ja tukusta saa jatkossakin eri valmistajien tuotteita.
– Tukun tuotevalikoimaa ei haluta pienentää, koska valikoima vastaa eri asiakkaiden toiveisiin. Asiakkaamme tuntevat meidät toimitusvarmuudestamme ja joustavuudestamme. Näistä haluamme pitää kiinni myös jatkossa. Kun olemme paras mahdollinen kumppani, asiakkaat voivat keskittyä rakentamaan omaa kasvuaan ja tarjoilemaan Suomen parasta ruokaa.
NoHo Partners on tehnyt yhteistyötä Valion ja Heinon Tukun kanssa jo ennen yhdistymistä. Valtakunnallisella ravintolayhtiöllä on toimintaa Suomen lisäksi myös Tanskassa ja Norjassa. NoHo Partners tarjoaa ravintolapalveluita pikaruoasta fine dining -kokemuksiin. Yhtiön 250 toimipaikkaan kuuluu niin ravintoloita, yökerhoja kuin baarejakin.
– Valio on vahva kotimainen brändi, jolla on laatutuotteita sopivaan hintaan. Heinon Tukku puolestaan on pystynyt palvelemaan meitä joustavasti ja tehokkaasti varsinkin pääkaupunkiseudulla. Yhteistyön ansiosta olemme varmistaneet, että meidän toimipaikkojemme tuotteiden saatavuus ja palvelun taso pysyvät korkealla, kertoo Pauli Kouhia, NoHo Partnersin hankintajohtaja.
– Tervehdimme ilolla sitä, että markkinaan tulee uusi toimija, jolla on kuitenkin vahva historia ja kokemus taustalla. Kiinnostavaa on se, miten saadaan yhdistettyä Heinon asiakasläheinen palvelu Valion erittäin vahvaan logistiikkaosaamiseen. Yhdistyminen toivottavasti lisää myös kilpailua markkinassa, mikä on aina hyväksi.
Helsingin tunnetulla maamerkillä Finlandia-talolla järjestetään viikoittain lukuisia tapahtumia, joissa ruokailevien henkilöiden määrä vaihtelee muutamasta sadasta pariin tuhanteen. Myös Finlandia-talolla on aiempia kokemuksia Valion ja Heinon Tukun kanssa työskentelystä, mistä keittiöpäällikkö Mika Jokela kertoo tarkemmin.
– Käytämme paljon kotimaisia tuotteita ja arvostamme joustavaa tukkuria. Joskus meille tulee lyhyellä varoitusajalla tieto siitä, että 600 hengen tapahtumaan halutaan kahvin kanssa suolaista tarjottavaa. Silloin on toimittava nopeasti. Yhdistymisuutisen jälkeen asiat ovat luistaneet yhtä hyvin kuin ennenkin, tosipaikankin tullen, Jokela kertoo.
Jokela on odottanut vuoden vaihtumista myös omalta osaltaan, sillä Pikku-Finlandian ovet avataan tammikuussa yleisölle. Uniikissa puurakenteisessa juhlapaikassa voidaan järjestää jopa 800 hengen illallisia. Uuden tukkurin uutisia Jokela jää seuraamaan mielenkiinnolla:
– Jännittävää nähdä, mihin toimintaa viedään aina alkutuotannosta hävikkiin asti. Tukkuri on se, joka haastaa teollisuutta toimimaan uusilla tavoilla, ja joka voi auttaa alaa esimerkiksi työvoimapulassa. Hyvä tukkuri nopeuttaa alkuvalmisteluja vaikkapa leikkaamalla kalan valmiiksi. Tukkuri myös auttaa meitä käyttämään raaka-aineita hävikkiä vähentäen. Valio esimerkiksi valmistaa omenatäysmehua hedelmistä, jotka eivät muuten päätyisi sellaisenaan syötäviksi, ja mehu sopii mainiosti muun muassa leivontaan.
Oikeiden ja ajallaan saapuvien tuotteiden lisäksi tukkurilta tarvitaan uusia innovaatioita, toimintatapoja ja osaamista kotimaan ruokakulttuurin kehittämiseksi. Jo 1950-luvulta asti toiminut Valio Koekeittiö tuntee suomalaisen keittiön perinteet ja uusimmat ruokatrendit, ja jakaa tätä osaamista mieluusti myös asiakkaille.
Koekeittiömme keittiömestaritiimi on erikoistunut eri asiakasryhmiin teollisuudesta julkishallintoon ja HoReCa-alasta kuluttajiin. Keittiömestarimme pystyvät kehittämään asiakkaan prosesseja sekä luomaan uusia tuotteita, reseptiikkaa ja käyttövinkkejä. Koekeittiöön kuuluu myös koeleipomo, jossa asiakkaita auttaa leipomokonsulttimme Mika Parviainen. Vaikka koekeittiöllä on pitkä historia, on se osalle asiakkaistamme uusi tuttavuus.
Hyvän ruoan ammattilaisille paras mahdollinen palvelu on kaiken A ja O. Siksi lähestymme kaikkea toimintaamme intohimolla, oli kyseessä sitten tukkukaupan kehittäminen, toimitusvarmuus tai tuoreimmat tuotteet ja ideat.
Meillä on tällä hetkellä yli 800 tavarantoimittajaa, joilla on yhteensä noin 30 000 tuotetta. Tarjoamme yhdestä paikasta kaiken, mitä keittiössä tarvitaan yhdestä paikasta.
Tutustu tukkupalveluihin