Myyntipäällikön tehtävä on löytää ratkaisut

Myyntipäällikkö Jarkko ”Japi” Kaipia etenee positiivisen kautta – vaikka asiakkaan perunat takakontissaan.

”Elämässäni on harvoja päivämääriä, jotka muistan ulkoa. Yksi niistä on 7.3.2005, jolloin tulin töihin silloiseen Heinon Tukkuun. Ensi kosketus yritykseen oli tosin tapahtunut jo armeijan jälkeen vuonna 1993, kun työskentelin Koivuhaan pikatukun tuoreosastolla.

Tällä hetkellä vastaan myyntipäällikkönä HoReCa-alan ketjuasiakkaista. Iso osa nykyisestä työstäni hoituu puhelimessa ja sähköpostilla. Koronan myötä myös Teams on tullut jäädäkseen. Kasvokkaiset asiakastapaamiset ovat kuitenkin työn suola. Niissä vaihdetaan pitkäaikaisten asiakkaiden kanssa paitsi työ-, myös vapaa-ajan kuulumiset.

Maailman muututtua ennustettavuus on vaikeutunut, minkä seurauksena meillekin on tullut saatavuus- ja toimitushaasteita. Myös työvoimapula näkyy sekä meillä että asiakkaillamme. Kun kaikki ei mene suunnitelmien mukaan, on minun tehtäväni löytää ratkaisut.

Erään kerran asiakkaan sadan kilon perunatilauksesta oli pudonnut erehdyksessä yksi nolla pois. Niinpä pakkasin perjantaina työpäivän päätteeksi puuttuvat perunasäkit autooni ja ajelin sadan kilometrin päähän. Tämä ei tietenkään ole tarkoituksenmukainen tapa toimia, mutta jos ongelma on todellinen ja se saadaan korjattua järkevällä tavalla, olen valmis venymään asiakkaideni puolesta.”

Teksti: Terhi Pääskylä-Malmström
Kuva: Petri Mulari

Artikkeli on julkaistu Valio Aimo -lehdessä nro 1/2022.

Ole yhteydessä ja juttele lisää Japin kanssa
Ota yhteyttä
Asiakasjutut
Espoo Catering maistatti uusia kalaruokia
Asiakasjutut
Servican ruokalistat ovat maukkaita ja ilmastoystävällisiä
Asiakasjutut
Ravintola Gaijinin vahva peruskonsepti kantaa − uudet tuulet puhaltavat Koreasta ja Japanista