Siirry sisältöön
Pinnalla nyt

Näin ratkaiset työvoimahaasteita

Näin ratkaiset työvoimahaasteita

Kysyimme kolmelta alan ammattilaiselta, millä keinoin he ovat ratkoneet työvoimapulaa.

1. Satsaamme kasvuun ja kehitykseen

”Olemme kasvaneet voimakkaasti viime vuosina ja palkanneet paljon uutta henkilökuntaa. Tarve osaaville ammattileipureille on silti kova, ja haemme aktiivisesti uusia osaajia joukkoomme.

Uskomme, että brändillä ja imagolla on merkitystä. Työntekijöille on tärkeä nähdä, että yrityksen kasvuun ja kehitykseen panostetaan. Uusien tuotteiden myötä myös työolot mukautuvat ja esimerkiksi käsityötä helpottavia laitteita hankitaan arjen helpottamiseksi. Meillä on paljon pitkän työuran tehneitä ja satsaamme esimiestyöskentelyyn, perehdyttämiseen ja koulutukseen.

Myös työterveyshuolto on kattava ja kannustamme vapaa-ajan liikkumiseen ja hyvinvointiin.”

Veera Meltovaara, markkinointi- ja vientijohtaja, Rostenin leipomo

2. Tarjoamme runsaasti koulutusta

”Nyt on hakijan markkinat. Työpaikoissa on varaa valita, ja henkilöstö kiertää meilläkin toimipisteestä toiseen aiempaa nopeammin. Ammattitaitoa kentällä on, mutta on haasteellista saada sitä riittämään kaikkialle. Ohjeistamme työntekijät tarkkaan – joidenkin mielestä ehkä liiankin tarkkaan. Esimerkiksi tuote-kehittäjä käy toimipaikoissa opastamassa uusia palveluvastaavia ruokien valmistuksessa ja lämmityksessä. Palveluohjaajat tukevat kentän päivittäisissä tehtävissä, kuten tarjollelaitossa, elintarvikkeiden tilaamisessa ja muissa käytännön asioissa. Tuotannonohjausjärjestelmäänkin on jatkuvasti saatavilla koulutusta ja tukea.

Pandemian aikana keittiöissämme tehtiin myös todellinen digiloikka. Teams on osoittautunut hyväksi ohjaus- ja koulutusvälineeksi, jota jokainen työntekijämme on oppinut käyttämään. Sen kautta hoituvat tarpeen tullen myös näytöt, foorumit ja ryhmätyöt.”

Tiina Soininen, ruokapalvelusuunnittelija, Servica Oy

3. Muokkaamme omaa toimintaa

”Koronan vaikutukset näkyvät edelleen. Osa silloin työpaikkaa vaihtaneista on onneksi palannut takaisin, mutta vajausta on edelleen paljon. Ilmoitamme avoimista paikoista omilla nettisivuillamme, somessa ja eri työnhakupalveluissa.

Olemme muokanneet ravintoloiden aukioloja ja ruokalistoja niin, että pystymme tarjoamaan laadukasta palvelua ja ruokaa pienemmälläkin porukalla. Niitä on sitten helpompi laajentaa, kun on riittävä määrä henkilökuntaa. Haluamme pitää kiinni kunnon perehdytyksestä ja siitä, että toimimme työnantajina oikein ja reilusti, niin kuin aina ennenkin. Uskon, että tällä tavoin saamme eri tiimeihin juuri ne oikeat ihmiset ja pidempiä työsuhteita, kuin esimerkiksi pelkällä palkalla houkuttelemalla. Työpaikkaa vaihtaville pidämme exit-keskusteluja, jotta saamme tietoa ja työkaluja siihen, miksi paikkaa vaihdetaan ja tarvitaanko toimintamalleihin muutoksia.”

Alex Räsänen, keittiöpäällikkö, W-Restaurants


Koko tuotevalikoima verkkokaupoissa

Koko Suomen toimitustukku

Toimitustukku palvelee kaikkia alan toimijoita nopeasti ja tehokkaasti, ja kuljettaa tilaamasi tuotteet keskimäärin 24 tunnissa suoraan toimipisteeseen. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi toimitustukun valikoiman ja tehdäksesi tilauksia.

Pääkaupunkiseudun pikatukut

Pikatukkumme ovat ruoka- ja juoma-alan ammattilaisten kätevä ostospaikka. Palvelemme aamuvarhaisesta iltamyöhään Helsingin Sörnäisissä ja Vantaan Koivuhaassa. Tarvitset Valio Aimo® asiakkuuden nähdäksesi tuotteiden hinnat verkossa.

VALO Tilauspalvelu

VALO Tilauspalvelusta alan ammattilaiset saavat tuotteensa suoraan Suomen merkittävimmiltä tavarantoimittajilta. Aimon asiakkaat saavat VALO Tilauspalvelussa käyttöönsä koko Suomen laajuisen jakeluverkostomme.

Tule Valio Aimo asiakkaaksi

Menestystarinat syntyvät saman pöydän ääressä. Se tarkoittaa, että autamme asiakkaitamme rakentamaan omaa kasvuaan ja tarjoilemaan Suomen parasta ruokaa. Aiomme olla foodservice-alan asiantuntevin kumppani – ja joka päivä luottamuksesi arvoinen.

Search