Ravitsemussuositusten huomiointi ammattikeittiöissä

Suuri osa suomalaisista nauttii ammattikeittiöiden valmistamia monipuolisia aterioita esimerkiksi koulu- ja työviikolla tai vapaa-ajallaan. Eri väestöryhmille annetut ravitsemussuositukset sekä erityisruokavaliot ohjaavat ja vaikuttavat ammattikeittiöiden ruokalistojen ja raaka-aineiden valintaan.

Ravitsemussuositukset ja kriteerit

Ravitsemussuosituksilla pyritään vaikuttamaan kansanterveyteen ja ohjaamaan kohti terveellisempiä valintoja. Suosituksia onkin hyvä hyödyntää esimerkiksi ammattikeittiöiden ruokalistojen suunnitteluvaiheessa.

Eri väestöryhmille on lisäksi annettu omia ravitsemussuosituksia, joissa on otettu huomioon kyseisten väestöryhmien ravitsemukselliset erityistarpeet. Suosituksia on annettu mm.  raskaana oleville ja imettäville sekä lapsille, koulu- ja opiskelijaruokailuun, ikääntyneille ja sairaalahoidossa oleville. Tutustu tarkemmin erityisryhmien suosituksiin täällä.

Suositukset
Lautasmalli on oiva apu aterioiden koostamiseen
Suositukset
Suositeltavat ruokavalinnat
Suositukset
Terveellinen välipala on tärkeä osa arkea

Erityisruokavaliot

Erityisruokavalio tulisi koostaa aina mahdollisimman monipuolisesti – aivan kuten tavallinen terveellinen ruokavaliokin. Tilanne vaatii kuitenkin perehtymistä, sillä on tiedettävä, mihin seikkoihin ruokavaliossa tulee kiinnittää huomiota.

Ruokavaliot
Laktoositon ruokavalio
Ruokavaliot
Gluteeniton ruokavalio
Ruokavaliot
Ruoka-allergiat
Ruokavaliot
Kasvisruokavaliot
Ruokavaliot
FODMAP-ruokavalio
Ruokavaliot
Uskonnot ja ruokavalio

Hyvä ateria maistuu vähemmällä suolallakin

Ravitsemussuosituksien mukaan aikuisten olisi hyvä saada suolaa enintään 5 grammaa vuorokaudessa, mikä tarkoittaa noin yhtä teelusikallista tavallista ruokasuolaa. FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan suomalaisten miesten ruokavalio sisältää suolaa kuitenkin keskimäärin jopa 8,7 grammaa ja naisten 6,4 grammaa päivässä.

Joukkoruokailussa on mahdollisuus vaikuttaa suolan saantiin. Lue alta lisää Sydänmerkki-tuotteista ja Valio Valsa® maitosuolasta. Pienillä teoilla voi olla suuria vaikutuksia!

Maito ja ravitsemus
Sydänmerkki helpottaa valintaa
Suola
Valio ValSa® tuotteilla vähemmän suolaa
Suola
Maitosuola, mitä se on?