Rostenin leipomo kertoo runebergintorttujen menestyksen salaisuuden

Leipomo Rosten valmistaa runebergintorttuja valtakunnalliseen myyntiin. Iso volyymi on vaatinut luottoa omaan tekemiseen, taloudellista riskinottoa ja haasteiden ratkaisemista.

Suomessa herkutellaan vuosittain toista miljoonaa Leipomo Rostenin valmistamaa runebergintorttua, mikä tekee siitä valtakunnan suosituimman runeberginleivonnaisen. Jokainen yksilö on Suomessa leivottu ja koristeltu Helli Rostenin perinteisellä reseptillä.

Runebergintorttu on aina ollut Rostenille iso ja merkittävä tuote erityisesti Varsinais-Suomessa. Noin 6–7 vuotta sitten kaupan ketjut alkoivat pyytää tarjouksia myös valtakunnalliseen levikkiin.

”Uskoimme leivonnaisen mahdollisuuksiin ja lähdimme kehittämään toimintaa isompaa volyymia varten. Näin jälkikäteen on helppo todeta, että se kannatti. Viime vuosina laskennallisesti joka viides suomalainen syö vuosittain meidän valmistaman tortun”, toimitusjohtaja Kari Meltovaara naurahtaa.

Valio Aimo® asiakas

Mikä?
Leipomo Rosten on turkulainen Meltovaaran perheen omistama yritys, joka vaalii pitkiä perinteitä tuoreen, juureen leivotun leivän valmistuksessa. Se työllistää noin 230 alan ammattilaista.

Ketkä?
Kari Meltovaara on yrityksen toimitusjohtaja ja Veera Meltovaara markkinointi- ja vientijohtaja.

Kauden lempikasvis?
Erilaiset kaalit, joita he käyttävät eri tavoin hapatettuna ja fermentoituna. Veeralla on käynnissä myös yksi tuotekehitysprojekti hapankaaliin liittyen.

Ei mikään pikatuote

Runebergintorttu ei ole leipomolle pikatuote. Sen valmistaminen vaatii monia työvaiheita ja paljon käsityötä. Torttu holkitetaan, paistetaan, jäähdytetään, kostutetaan, koristellaan ja pakataan.

”Meillä tortut tehdään perinteisellä tavalla maku, laatu ja kotimaisuus edellä oikaisematta mistään. Yksi toimintamme kulmakivistä on, että hyvää syntyy vain ensiluokkaisista raaka-aineista. Esimerkiksi Valion voita käytämme tähän noin 30 000 kiloa”, markkinointi- ja vientijohtaja Veera Meltovaara kertoo. Myös leipomon käyttämä vadelmahillo tilataan Valiolta.

”Hillo kestää meidän prosessimme, ja yhdessä Valion koekeittiön kanssa tehdyn kehitystyön jälkeen se pysyy kirkkaana ja tuoreena asiakkaalle asti. Arvostamme myös yhteistyötä leipomokonsultti Mika Parviaisen kanssa. Hän on ollut apuna ja tukena monissa eri tuotekehitysprojekteissa.”

Sesonkituotanto on taloudellinen riski

Sesonkituotteen valmistuksessa haasteet liittyvät raaka-aineisiin, pakkausmateriaaleihin ja henkilökunnan määrään. Sesonkituotanto on myös iso taloudellinen riski, sillä tammikuussa alkavaan ja helmikuun viidenteen päivään huipentuvaan sesonkiin valmistautuminen aloitetaan jo lokakuussa. Viiden kuukauden rutistus tarjoaa työtä 16 ammattilaiselle.

Meltovaarat uskovat, että onnistumisen taustalla on hyvä luotto omaan tekemiseen sekä prosessien kehittäminen sopivilla innovaatioilla. Isot leivosmäärät vievät fyysisesti paljon tilaa, joten myös logistiikkaan ja varastointiin on satsattu. Tärkeintä on toimitusvarmuus ja ketteryys muuttuvissa tilanteissa.

”Valtakunnallisen levityksen myötä runebergintortut ovat levinneet yhä laajemmalle ja tulleet tutuiksi monelle uudelle asiakkaalle. Se on antanut meille rohkeutta myös gluteenittoman ja vegaanisen tortun kehittämiselle. Niiden markkinassa aistimme potentiaalia jo aiemmin”, Meltovaarat summaavat.

3 × Karin ja Veeran parhaat opit tuotekehitykseen

Uusien tuotteiden kehittäminen ja niiden markkinoille saaminen vaatii aikaa, vaivaa ja juuri oikeaa ajoitusta kauppoihin tarjotessa.

1. Kehittäminen ja kokeileminen osaksi identiteettiä

”Tutkimme jatkuvasti maailman syömistottumuksia ja hiljaisia signaaleja. Vegaanisia leipomotuotteita kysytään enenevissä määrin, joten otimme härkää sarvista kehittääksemme vegaanisen runebergintortun perinteisen ja gluteenittoman tortun rinnalle. Tuotekehitysnäkökulmasta vegaaninen leivonta on alalla yksi suurimmista kehityskohteista, eikä siinä onnistuminen ole läpihuutojuttu. Avoimia kysymyksiä on paljon: toimivatko uudenlaiset raaka-aineet, miten saavutetaan hyvä rakenne ja kuinka tuotanto rullaa isossa mittakaavassa?”

2. Varaa riittävästi aikaa

”Tuotteen kehittämiseen saattaa mennä kymmenistä kiloista satoihin kiloihin koevedoksia – ja paljon aikaa. Tällä kertaa tarvitsimme puoli vuotta ja viisi testierää, jotta saimme tortusta ulkonäöllisesti ja suutuntumalta samanlaisen, kuin muutkin runebergintorttumme ovat. Vaivannäkö kannatti, sillä kysyntä oli ennusteeseen verrattuna viisinkertainen ja yhdessä gluteenittoman runebergintortun kanssa jo noin 20 prosenttia koko sesongin myynnistä.”

3. Kokeile rohkeasti!

”Uusia tuotteita ei välttämättä ole helppo saada markkinoille, mutta kannattaa kokeilla rohkeasti. Kauppoihin tarjotessa ajoitus on tärkeä, jotta tuotteet osuvat sopiviin valikoimajaksoihin. Onnistuminen innostaa meitä kehittämään muitakin vegaanisia versioita tuotteistamme sekä ihan uudenlaisia innovaatioita.”

Teksti: Kati Laszka
Pääkuva: Suvi Elo
Artikkelikuva: Katri Kapanen

Artikkeli on julkaistu Valio Aimo -lehdessä nro 1/2022.

Lue muita mielenkiintoisia asiakastarinoita

Asiakasjutut
Espoo Catering maistatti uusia kalaruokia
Asiakasjutut
Servican ruokalistat ovat maukkaita ja ilmastoystävällisiä
Asiakasjutut
Ravintola Gaijinin vahva peruskonsepti kantaa − uudet tuulet puhaltavat Koreasta ja Japanista