Siirry sisältöön
Asiakastarinat

Rostenin leipomo kertoo runebergintorttujen menestyksen salaisuuden

Rostenin leipomo kertoo runebergintorttujen menestyksen salaisuuden

Leipomo Rosten valmistaa runebergintorttuja valtakunnalliseen myyntiin. Iso volyymi on vaatinut luottoa omaan tekemiseen, taloudellista riskinottoa ja haasteiden ratkaisemista.

Suomessa herkutellaan vuosittain toista miljoonaa Leipomo Rostenin valmistamaa runebergintorttua, mikä tekee siitä valtakunnan suosituimman runeberginleivonnaisen. Jokainen yksilö on Suomessa leivottu ja koristeltu Helli Rostenin perinteisellä reseptillä.

Runebergintorttu on aina ollut Rostenille iso ja merkittävä tuote erityisesti Varsinais-Suomessa. Noin 6–7 vuotta sitten kaupan ketjut alkoivat pyytää tarjouksia myös valtakunnalliseen levikkiin.

”Uskoimme leivonnaisen mahdollisuuksiin ja lähdimme kehittämään toimintaa isompaa volyymia varten. Näin jälkikäteen on helppo todeta, että se kannatti. Viime vuosina laskennallisesti joka viides suomalainen syö vuosittain meidän valmistaman tortun”, toimitusjohtaja Kari Meltovaara naurahtaa.

Tip icon

Valio Aimo® asiakas

Mikä?
Leipomo Rosten on turkulainen Meltovaaran perheen omistama yritys, joka vaalii pitkiä perinteitä tuoreen, juureen leivotun leivän valmistuksessa. Se työllistää noin 230 alan ammattilaista.

Ketkä?
Kari Meltovaara on yrityksen toimitusjohtaja ja Veera Meltovaara markkinointi- ja vientijohtaja.

Kauden lempikasvis?
Erilaiset kaalit, joita he käyttävät eri tavoin hapatettuna ja fermentoituna. Veeralla on käynnissä myös yksi tuotekehitysprojekti hapankaaliin liittyen.

Tip icon

3 × Karin ja Veeran parhaat opit tuotekehitykseen

Uusien tuotteiden kehittäminen ja niiden markkinoille saaminen vaatii aikaa, vaivaa ja juuri oikeaa ajoitusta kauppoihin tarjotessa.

1. Kehittäminen ja kokeileminen osaksi identiteettiä

”Tutkimme jatkuvasti maailman syömistottumuksia ja hiljaisia signaaleja. Vegaanisia leipomotuotteita kysytään enenevissä määrin, joten otimme härkää sarvista kehittääksemme vegaanisen runebergintortun perinteisen ja gluteenittoman tortun rinnalle. Tuotekehitysnäkökulmasta vegaaninen leivonta on alalla yksi suurimmista kehityskohteista, eikä siinä onnistuminen ole läpihuutojuttu. Avoimia kysymyksiä on paljon: toimivatko uudenlaiset raaka-aineet, miten saavutetaan hyvä rakenne ja kuinka tuotanto rullaa isossa mittakaavassa?”

2. Varaa riittävästi aikaa

”Tuotteen kehittämiseen saattaa mennä kymmenistä kiloista satoihin kiloihin koevedoksia – ja paljon aikaa. Tällä kertaa tarvitsimme puoli vuotta ja viisi testierää, jotta saimme tortusta ulkonäöllisesti ja suutuntumalta samanlaisen, kuin muutkin runebergintorttumme ovat. Vaivannäkö kannatti, sillä kysyntä oli ennusteeseen verrattuna viisinkertainen ja yhdessä gluteenittoman runebergintortun kanssa jo noin 20 prosenttia koko sesongin myynnistä.”

3. Kokeile rohkeasti!

”Uusia tuotteita ei välttämättä ole helppo saada markkinoille, mutta kannattaa kokeilla rohkeasti. Kauppoihin tarjotessa ajoitus on tärkeä, jotta tuotteet osuvat sopiviin valikoimajaksoihin. Onnistuminen innostaa meitä kehittämään muitakin vegaanisia versioita tuotteistamme sekä ihan uudenlaisia innovaatioita.”


Search