Ruokatrendit 2021 - Terveys ja hyvinvointi

Suoliston terveys, vastustuskyvyn vahvistaminen ja pitkäikäisyys – kuluttajien kiinnostus ruoan terveys- ja hyvinvointivaikutuksiin jatkaa kasvuaan.

Ruoalla on aina ollut yhteys hyvinvointiin, ja painonhallinta on kuluttajille yhä tärkein syy valita terveellistä ruokaa lautaselle. Viime vuosina kiinnostus terveyttä ja hyvinvointia kohtaan on kuitenkin kasvanut entisestään, ja ruoan ja terveyden välinen yhteys on saanut uusia ulottuvuuksia. Kuluttajia kiinnostaa enenevässä määrin mm. funktionaaliset elintarvikkeet, pro- ja prebioottien vaikutus suoliston terveyteen, sekä erilaiset erikoisruokavaliot. Keto ja fodmap –dieetit nousevat keskusteluissa puheenaiheeksi.

Aiheita, jotka nousevat tähän trendiin liittyen vuonna 2021

  • Funktionaliset elintarvikkeet
  • Ruoansulatus ja hyvinvointi
  • Suoliston terveys
  • Kasvipohjaiset elintarvikkeet
  • Superruoka
  • Ravintotiheys
  • Pro- ja prebiootit
  • Free from -tuotteet
  • Keto Fodmap-ruokavaliot
  • Ruoan ja lääkkeen rajan hämärtyminen
  • Pätkäpaasto
  • Vastustuskykyä vahvistava ruoka
  • Ruoan vaikutus mieleen

Ruoan ja lääkkeen raja on hämärtynyt, mikä näkyy kuluttajien kasvaneena kiinnostuksena terveys- ja hyvinvointiruokaa kohtaan. Enää ei katsota pelkästään tuotteen ravintosisältöä, vaan vaakakupissa painaa myös ruokavalinnan lääkinnällinen ominaisuus. Erityisesti koronan vaikutus on kiihdyttänyt tarvetta löytää uusia ratkaisuja painonhallintaan, diabeteksen ehkäisemiseen ja yleisterveyden ylläpitoon. Maailmalla jo 60 % kuluttajista hakee tuotteelta tukea vahvistamaan vastustuskykyä (Innova Market Insights, 2021) ja jopa 2/3 pohjoismaalaisista kertoo haluavansa syödä ja juoda terveellisemmin (Yougov, 2021). Ruoalla nähdään mielialaa ja aivojen toimintaa edistäviä vaikutuksia.

Mielikuvilla pelataan paljon hyvinvointitrendissä. Ruoka- ja juoma-alalla on herätty korostamaan tuoteominaisuuksia markkinointiviestinnässä, ja pelkästään tuotenimillä voidaan kohdentaa kuluttajan tarpeeseen ("focus", "relax", "exercise", jne). Huolimatta kiinnostuksesta hyvinvointiin, herkuttelu on myös segmenttinä kasvava. Onkin hyvä muistaa, että ns. terveelliseksi miellettyjä tuotteita on mahdollista brändätä sallittuina herkkuina, eikä herkullisuus ja terveellisyys välttämättä sulje pois toisiaan. Mahdollisuuksia tarttua hyvinvoinnin trendiin riittää.

Terveys- ja hyvinvointi trendiin sopivia ohjeita