Sooci valmistaa huippulaatuisia liemiä ja kastikkeita Pohjois-Karjalan keittämössään. Käyttäjiltä – niin ammattilaisilta kuin kuluttajilta – satelee kiitosta puhtaista mauista ja vähäsuolaisuudesta. Soocin toimitusjohtaja Kiril Rainos kertoo Ö-tuoteperheen tarinan.
Maaliskuussa 2018 entiset työkaverit Kiril Rainos ja Timo Melto ostivat Pohjois-Karjalan Ylämyllyltä vanhan leipomon aikomuksenaan muuttaa se sopivaksi erilaisten liemien ja kastikkeiden valmistamiseen. ”Emme halunneet kopioida vanhaa vaan uudistaa koko tuotekategorian, tehdä perustuotteet paremmin ja modernimmin”, Soocin toimitusjohtaja Rainos kertoo.
Heillä oli ”aiemmasta elämästään” vahvaa kokemusta tuotekehittelystä, ruokatuotteiden valmistamisesta ja myymisestä, mutta yrityksen käynnistämiseen tarvittiin pitkäjänteistä selvitystyötä. ”Meidän piti laajentaa osaamisaluettamme moneen suuntaan. Löysimme hyviä asiantuntijoita niin jätevesijärjestelmän kehittämiseen kuin brändisuunnitteluunkin. Tutuilta keittiömestareilta kysyimme suoraan, minkälaisia tuotteita he kaipasivat”, Rainos sanoo.
Tammikuussa 2019 Soocin keittämö oli viimein valmis tuotekehittelylle. Reseptiikan kehittelyyn meni aikaa vain noin kuukausi. ”Juoksimme loppumatkan maaliin. Teimme koe-eriä heti isoilla kattiloilla, mutta jo ensimmäinen koe-erä, paahdettu juuresliemi, onnistui. Kun Timo maistatti sitä, luulin sitä lihaliemeksi, koska maku oli niin täyteläinen.”
Isoilla kattiloilla Rainos viittaa kolmeen 4 000 litran painekattilaan, jotka kotimainen insinööritoimisto räätälöi Soocin tarpeisiin. Kastikkeissa oli sen sijaan enemmän työtä kuin liemissä. ”Saimme hyviä neuvoja esimerkiksi ravintola Palacen keittiöpäälliköltä Eero Vottoselta. Kokoon keittäessä maut korostuvat, joten vähensimme suolan määrää.”
Helmikuussa 2019 Soocilla oli valmiina myyntiin seitsemän lientä ja viisi kastiketta. Tuotteiden lanseeraustilaisuus pidettiin uudistuneessa ravintola Palacessa, missä Vottonen teki kutsuvieraille herkullisia maistiaisia Soocin tuotteilla.
Tilaisuus onnistui yli odotusten. Tuotteista olivat kiinnostuneita niin ketjupäättäjät, vähittäiskauppaostajat kuin keittiömestaritkin. ”Osallistujia oli yli sata, mikä on tällaisen niche-tuoteryhmän kohdalla tosi hyvä suoritus. Tuotteillamme oli todellista kysyntää. Saimme paljon kiitosta esimerkiksi siitä, että lihaliememme maistuu oikeasti lihalle. Sen makua ei dominoi juuresten maku, minkä takia jokainen voi tuunata sitä itse.”
Arvostamme suuresti paikallisia raaka-aineita. Saamme kaikki tarvittavat raaka-aineet pippuria ja punaviiniä lukuun ottamatta sadan kilometrin säteellä Ylämyllyltä.
”Arvostamme suuresti paikallisia raaka-aineita. Saamme kaikki tarvittavat raaka-aineet pippuria ja punaviiniä lukuun ottamatta sadan kilometrin säteellä Ylämyllyltä.”
Uudistettujen liemien ja kastikkeiden lisäksi Sooci kehitteli markkinoille myös kolme täysin uudenlaista tuotetta: ramen-, sieni- ja järvikalaliemet. ”Ramen-liemi on käyttövalmis keittopohja. Sieniliemestä saa kokoon keittämällä hienon umami-buusterin kastikkeisiin. Järvikalaliemeen olemme käyttäneet paikallisilta kalastajilta saatuja kuhan ja hauen ruotoja. Liemi on todella raikas ja uniikki. Olemme ylpeitä siitä.”
Siitäkin Soocilla ollaan ylpeitä, että raaka-aineet voidaan hyödyntää loppuun asti. ”Liemestä jäljelle jääneet juurekset menevät maanparannusaineeksi. Luista irronneen rasvan myymme eteenpäin. Prosessista ei mene mitään hukkaan.”
Maaliskuussa 2020 lupaavaan nousukiitoon lähtenyt toiminta pysähtyi kuin seinään. ”Myynti meni koronan ja ravintolarajoitusten takia ihan nolliin ja jouduimme lomauttamaan porukkaa parikin kertaa. Se oli tosi rankka paikka.”
Rainos ja Melto alkoivat kehitellä myös yksinomaan vähittäiskauppoihin tulevia tuotteita. Toukokuussa kauppojen kylmähyllyille ilmestyvät bearnaise- ja hollandaisekastikkeet kahden desin kokoisissa, pöydillä seisovissa pussukoissa.
Sooci tekee myös räätälöityjä tuotteita ravintolaketjuille ja tukkujen omille merkeille. ”Rakennamme liiketoimintamme nyt kolmen tukijalan varaan. Yrityksen näkymä on positiivinen, mutta ei tässä vielä oteta rennosti pankkitiliä katsellen. Nyt pitää puhaltaa lisää hönkää meidän tuotteisiin”, Rainos sanoo.
Teksti: Johanna Tilus, Kuva: Akseli Muraja
Artikkeli on julkaistu Lautaselle-lehdessä nro. 2/2022.