5 helppoa porrasta joustavaan kasvissyöntiin

Kasvissyönti ja kasvisten lisääminen ruokavalioon on nyt hyvässä nosteessa. Ruoan mausta ei kuitenkaan tingitä, täyttävyyttä ja riittävää proteiininsaantia unohtamatta. Hyvänmakuisten ja tasapainoisten kasvisaterioiden valmistaminen on helppoa näillä viidellä vinkillä.

Perinteisten kasvisruokailijoiden, vegetaristien ja vegaanien rinnalle on noussut kolmas, yhä merkittävämpi ryhmä: fleksaajat. Tähän kasvavaan joukkoon kuuluu suuri osa suomalaisista, sillä fleksaajat eivät ole lihaa vastaan vaan kasvisten puolesta.

Näillä vinkeillä pidät huolen siitä, että oma keittiösi pysyy ajan hermoilla – ja valmistaa entistä maukkaampia ja tasapainoisempia kasvisruokia:
  • Muista ruoan maku: vivahteikas maustaminen on tärkeää, sillä ruoka valitaan maun perusteella. Tapoja maustamiseen on monia: esimerkiksi voi ja kerma tuovat paljon makua, ja kun käytät niitä maltillisesti, ei ruoasta tule liian raskasta. Myös juustot ovat erinomainen maustaja ja lisuke erilaisille kasvisruoille. Kasvisruokia valmistaessa on tärkeää panostaa tuoreisiin raaka-aineisiin, joten sesonkikohtaisten tuotteiden hyödyntäminen on järkevää. Muista myös maistuvat yrtit!
  • Huolehdi riittävästä proteiinipitoisuudesta: kuten kaikista ruoista, on kasvisruoasta hyvä löytyä pääraaka-aine. Esimerkiksi Valio MiFU® paistettava ruokarae on hyvä vaihtoehto korvaamaan esimerkiksi lihaa ja broileria eri ruoissa.
  • Tee annoksesta houkutteleva: kasvisruoan esillepano on yhtä tärkeää kuin muissakin ruoissa. Ruoan pitää olla yhtä helposti saatavilla kuin muitakin ruokia, eikä sitä kannata jättää erikseen pyydettäväksi. Annoksen houkuttelevuutta voi lisätä käyttämällä monipuolisesti raaka-aineita, kuten Valio Eila® salaattijuustoja, Valio kasvispakasteita ja muita maistuvia ruoanvalmistustuotteita.
  • Käytä apuna pakasteita: kasviksia on runsaasti saatavilla pakasteina. Pakasteiden hyvä puoli on se, ettei niitä tarvitse käyttää kerralla. Maukkaita vaihtoehtoja tarjoavat Valion kasvispakasteet: esim. härkäpapu, härkäpapupihvi ja vahapapupala tuovat valinnanvaraa ruoanlaittoon. Hyvällä reseptisuunnittelulla säästät raaka-aineita ja vähennät hävikkiä.
  • Hyödynnä Valion valmis reseptiikka: pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen, joten säästä aikaasi ja tutustu maukkaisiin Valio MiFU® resepteihin ja kasvisruokareseptiikkaamme Valio Ammattilaiset –palvelussa.

Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos