Fleksaus on in!

Kasvissyönti ja kasvisten lisääminen ruokavalioon ovat jo muutaman vuoden ajan olleet nousevia trendejä länsimaissa. Uudet tuotevaihtoehdot tekevätkin kasvispainotteisesta ruokailusta entistä helpompaa – ja maukkaampaa.

Vaikka kasvisruokailu on kasvattanut roimasti suosiotaan, ei suuri osa ihmisistä halua luopua lihansyönnistä kokonaan. Uusien, herkullisten kasvisruokamahdollisuuksien ansiosta fleksaus – suositaan kasviksia, mutta ei kieltäydytä lihasta – on yhä suositumpaa. Tämä joustavampi suhtautuminen ruokaan tarjoaa herkullisia mahdollisuuksia myös ravintoloille.

Tiesitkö: jo vuonna 2010 n. 50 % suomalaisista kertoi vähentäneensä tai aikovansa vähentää lihan syöntiä.*

Fleksauksen ajatus on se, että kaikkea voi syödä kohtuullisesti.  Vaikka ruokavalio on kasvispainotteista, ei mikään ole varsinaisesti kiellettyä. Fleksaajien motiivina voivat olla yhtälailla terveys- kuin ulkonäkösyyt, ekologiset ja eettiset syyt eivät useimmiten ole syynä fleksaukseen. Esimerkiksi henkilöstöravintoloissa ruokailijoilla on pienempi kynnys siirtyä kohti kasvissyöntiä, kannattaa siis kokeilla rohkeasti erilaisia ruokia.

Miten valmistat kasvisruokaa, joka maistuu ruokailijoille?

  • Mausta ruoka vivahteikkaasti: kasvisvaihtoehdon on oltava maultaan yhtä houkutteleva kuin lihavaihtoehdon. Lihaa ei pidä vain jättää annoksesta pois, sille on löydettävä maistuva korvike. Muista myös makua ruokaan tuovat raaka-aineet kuten juustot, voi, kerma ja yrtit.
  • Proteiinin riittävä saanti: myös kasvisruoasta pitää löytyä proteiinipitoinen pääraaka-aine. Valio MiFU® lämpimän ruoanvalmistuksen maitoproteiinituotteet ovat hyvä vaihtoehto korvaamaan esimerkiksi lihaa ja broileria eri ruoissa. Ravitsemuksellisesti korkealaatuista proteiinia sisältävä Valio MiFU® tuo ruokaan ravitsevuuden lisäksi runsaasti täyteläisyyttä.
  • Saatavuus: kasvisvaihtoehdon on hyvä olla tasaveroisena vaihtoehtona liharuoille, ei erikseen pyydettävissä oleva salaisuus. Esillepano on yhtä tärkeää kuin muissakin ruoissa.

Mitkä sitten ovat tämän hetken suosituimmat kasvisruoat? Katso reseptikokoelmamme.

 

*Lähde: Terhi Latvala, Mari Niva, Johanna Mäkelä, Eija Pouta, Jaakko Heikkilä, Jaana Kotro, Sari Forsman-Hugg (2012) Diversifying meat consumption patterns: Consumers' self-reported past behavior and intentions for change, Meat Science 92, 71–77