Herkullista hyvän olon ruokaa suurkeittiöille

Fit & fab on muutakin kuin pelkkää salaattia. Oikealla käsittelyllä raaka-aineista saa paljon makua irti ja ruokaan tarvitsee lisätä vähemmän suolaa ja sokeria. Lue vinkit, kuinka saat raaka-aineista intensiivisen maun parhaiten irti.

Mausta, paahda ja haudutalohta ja riisiä

Mausta ruokaa juureksilla, kasviksilla sekä tuoreilla ja intensiivisillä raaka-aineilla kuten inkiväärillä, chilillä ja korianterilla. Kokeile esimerksi mausteista lohiriisiä. Paahtaminen haihduttaa kasviksista pois nestettä, jolloin niiden maku syvenee. Kasvisten hauduttaminen voissa on myös kelpo keino syventää makua, se tuo niihin karamellisen maun. Rasvan voi halutessaan siivilöidä pois, ottaa talteen ja hyödyntää loistavana makuvoina myöhemmin. Ruoan maun esiinnostajana voi on vertaansa vailla.

Rasvaisiakin tuotteita voi käyttää  – mausteena!

Ruoan makua voi pehmentää smetanalla, kuten mausteisessa Mifukiusauksessa on tehty. Jogurtti sopii lammaskoftan kaveriksi ja ruokakerma antaa makua kurpitsaiseen Mifu-juuresvuokaan. Uusi Valio kermainen kookos sopii esimerksi satay-kalavuokaan tuomaan kookoksen makua. Kun rasvaisempia tuotteita käyttää vain mausteena, ruoka on edelleen fit & fab, eli hyvää oloa edistävää ja herkullista.

tagine merenelävistäEnemmän proteiinia ja umamia, vähemmän suolaa ja sokeria

Mifu on kätevä raaka-aine, jossa on paljon hyvälaatuista proteiinia. Sitä voi hyvin käyttää sellaisenaan tai sekaisin lihan tai merenelevien kanssa, kuten merellisessä taginessa. Suolan tulisi korostaa makuja, eikä peittää niitä. Eli oikea annostus on tärkeää.

Happo, esim. sitruuna ja etikat, korostavat suolaisuutta, joten sopivalla hapokkuudella voi pitää suolan määrän kontrollissa. Perusmakuja korostamalla ruoka saa lisää syvyyttä. Umamia ruokaan saa lisäämällä sieniä, parmesaania, soijakastiketta tai tomaattia.

Parhaat, mahdollisimman vähän prosessoidut raaka-aineet ovat ruoanlaitossa aina parempia kuin pitkälle jalostetut — sokerin sijaan käytä hunajaa tai hedelmiä, kokeile esim. hedelmäistä mango Mifua, hapoksi voi valita sitruunaa, kermaviiliä, jogurttia tai piimää.

Kokeile myös näitä reseptejä:


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos