Siirry sisältöön
Asiakastarinat

Miten vastuullisuus näkyy lautasella?

Miten vastuullisuus näkyy lautasella?

Vastuullisuus näkyy eri yrityksissä monin eri tavoin. Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistamaan HYY Yhtymään kuuluvassa HYY Ravintoloissa vastuullisuus on yksi toiminnan peruspilareista.

HYY Ravintoloiden arvoissa ja arjessa näkyy ja kuuluu vahvasti omistajien ääni

Vastuullisuus lähtee jo yrityksen toimintaperiaatteesta tuottaa terveellistä ja ravitsevaa ruokaa omistajilleen, joita ovat Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan jäsenet eli opiskelijat.

Ruokailijoita HYY Ravintoloiden UniCafe-opiskelijaravintoloissa vierailee päivittäin lähes 18 000. Tekemisen keskiössä ovat asiakaslähtöisyys ja palautteen kuuleminen.

”Sosiaalista vastuuta on ravitsemussuositusten noudattaminen, opiskelijan hyvinvoinnista huolehtiminen, ja se, että asiakas voi luottaa syövänsä hyvin” kertoo HYY Ravintoloiden ostokoordinaattori Veera Hakanen.

Kaikissa 15:ssä opiskelijaravintolassa tarjotaan päivittäin ateriatuettua lounasta, joista yksi vaihtoehto on aina kasvis/vegaaninen. Ruokalistalta voi raaka-aineiden ja ravintoarvojen lisäksi tarkistaa annoksen vastuullisuuden.

”Tässä olemme kokeneet, että hyvistä asioista kannattaa viestiä. Kun kala on vastuullisesti kalastettua, banaanit, kahvi sekä tee Reilun kaupan luomutuotteita ja kasvisruoka ilmastoystävällinen valinta, niin miksi niistä ei kerrottaisi? Vastuulliset valinnat syntyvät pienistä puroista, joiden yhteisvaikutus onkin jo merkittävämpi”, Veera vakuuttaa.

Luomu ja Reilun kaupan tuotteet ovat oleellinen osa HYY Ravintoloiden tuotevalikoimaa ja yritys loikkasi elokuussa 2015 Portaat luomuun -ohjelman viidennelle portaalle, joka edellyttää vähintään 20 luomutuotteen pysyvää käyttöä. Lokakuussa 2015 HYY Ravintolat ylsi toista kertaa korkeimmalle palkintokorokkeelle Luomu SM -kilpailussa. Luomutuotteissa nähdään ympäristövastuun lisäksi myös terveydelliset näkökulmat.

Vastuullisuutta odotetaan myös muilta

Suomalaisen työn tukeminen ja sen säilyminen kotimaassa ohjaa myös HYY Ravintoloiden hankintakriteereitä, samalla kun se auttaa varmistamaan ravintoloiden raaka-aineiden jäljitettävyyttä sekä tuotannon läpinäkyvyyttä.

Myös kuljetuksia ja niiden aiheuttamia päästöjä pyritään minimoimaan suunnitelmallisuuden avulla: tavaratoimituksissa toimittajien määrää ja suhausta keittiön ovella on onnistuttu vähentämään. Samalla oikea-aikaisuus on korostunut. ”Toimimalla esimerkkinä olemme pystyneet kehittämään myös tavarantoimittajiemme käytäntöjä” kertoo Veera.

Hävikki kuriin

Kun lounas on nautittu, seuraa totuuden hetki. Suomessa heitetään päivittäin miljoona kiloa ruokaa roskiin – tämän syömättä jääneen ruoan ilmastovaikutukset ovat merkittävät. HYY Ravintoloissa on sitouduttu biojätteen määrän minimoimiseen kehittämällä uusia toimintatapoja yhdessä asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa. Yritys on myös mukana Kestävän kehityksen yhteiskuntasitoumuksessa omalla toimenpidesitoumuksellaan, joka tähtää ilmastokuormituksen vähentämiseen ravintoloiden ruokahävikkiä pienentämällä. Vuodesta 2011 lähtien biojätteen määrä on vähentynyt jo yli 30 % ja seuraavaksi on luvassa entistä konkreettisemmat mittarit.

”Asiakasbiojätevaa’at kertovat tarkan painon poisheitettävälle ruoalle. Se antaa konkreettisen mittarin kunkin ruokailijan osallisuudesta hävikkiin ja meidän on helppo verrata tulosta ravintolan edellispäivän keskiarvoon. Tätä kautta saamme toivottavasti luotua positiivisen kierteen”, toivoo Veera.

Search