Ajankohtaisia ruokavalioita

Gluteeniherkkyys 

Viljojen aiheuttamien vatsaoireiden syy voi nykytietämyksen mukaan olla myös viljan gluteenin aiheuttama yliherkkyys. Gluteeniherkkyyteen on yhdistetty vatsaoireita kuten turvotusta, löysää vatsaa ja vatsakipuja. Myös keskushermosto-oireita esim. päänsärky ja väsymys on liitetty gluteeniherkkyyteen. 

Onko gluteeniherkkyyttä olemassa?

Gluteeniherkkyydestä on toistaiseksi hyvin vähän tutkittua ja varmaa tietoa. Tutkimuksissa on alustavia viitteitä siitä, että hyvin pienelle osalle ihmisistä nimenomaan gluteeni voi aiheuttaa oireita ilman, että kyseessä on keliakia tai vilja-allergia. Gluteeniherkkyydessä ei havaita suolinukan tuhoutumista kuten keliakiassa vaan suolinukka on gluteeniyliherkällä terve.

Suurimmassa osassa vatsavaiva tapauksista, joissa epäillään gluteeniherkkyyttä (keliakia on suljettu pois) on oireilun taustalla jokin muu tekijä kuin itse gluteeni, kuten esimerkiksi viljojen sisältämät FODMAP hiilihydraatit. Gluteeniherkkyyttä on myös tutkittu yksittäisissä tutkimuksissa. Toiminnallisista vatsavaivoista kärsivillä henkilöillä, jotka kokivat olevansa herkkiä gluteenille, vain 14 %:lla gluteeni aiheutti vatsavaivoja.    

Gluteeniherkkyys ei ole keliakia

Herkistyminen gluteenille on tärkeää erottaa keliakiasta. Keliakiassa vehnän, ohran ja rukiin sisältämä gluteeniproteiini aiheuttaa suolinukan tuhoutumista ja suolen sisäpinnalla tulehdusreaktion. Keliakia on elinikäinen sairaus, jota hoidetaan pysyvällä ja tarkasti toteutetulla gluteenittomalla keliakiaruokavaliolla.

Gluteeniherkkyyden hoito

Mikäli tuntee oireilevansa viljatuotteista, olisi syytä aina käydä lääkärissä. On aina tärkeää selvittää, ettei oireiden taustalla ole esimerkiksi keliakia tai vilja-allergia. Itsenäisesti aloitettu gluteeniton ruokavalio voi vaikeuttaa oireiden syyn selviämistä ja oikean diagnoosin saamista. Gluteeniherkkyydelle ei ole olemassa tällä hetkellä mitään luotettavaa testiä sen toteamiseksi.

Kun mahdolliset sairaudet on suljettu pois, on gluteeniherkkyyden hoitona gluteeniton ruokavalio. Vielä ei vain tiedetä pitääkö ruokavalion olla elinikäinen ja kuinka tarkasti gluteeniton. Aiheesta tarvitaan paljon lisää tutkimustietoa.

Löydät täältä kaikki Valion gluteenittomat tuotteet

Hiilihydraattitietoinen ruokavalio

Hiilihydraattien laatuun ja määrään on alettu kiinnittämään ruokavaliossa entistä enemmän huomiota. Keskustelu on tuonut mukanaan myös erilaisia ruokavalioita kuten karppaamisen, hyväkarppaamisen ja hiilihydraattitietoisuuden. Keskustellessa ruokavalioista on tärkeää muistaa, että mikään näistä ruokavalionimikkeistä ei vielä itsessään kerro ruokavalion sisällöstä mitään vaan ruokavalintoja tulee aina selvittää tarkemmin.

Termejä

  • Vähähiilihydraattista eli karppausruokavaliota noudattavat vähentävät ruokavaliostaan hiilihydraattien saantia, osa hyvinkin merkittävästi tai jopa jättävät hiilihydraatit lähes kokonaan pois.
     
  • Hyväkarppaajat tai hiilihydraattitietoiset keskittävät huomionsa enemmän hiilihydraattien laatuun. He suosivat ruokavaliossaan hyviä hiilihydraatteja eli paljon tärkeitä ravintoaineita sisältäviä hiilihydraatteja ja vähentävät tai välttävät vähän ravintoaineita sisältäviä ”höttö" hiilihydraatteja.

Laatua lautaselle hiilihydraattitietoisessa ruokavaliossa

Ruokavaliosta vähennettyjen "höttö" hiilihydraattien tilalle kannattaa valita laadukkaita hiilihydraattien lähteitä ja hyvälaatuisia proteiineja. Rasvoja ja öljyä on hyvä käyttää monipuolisesti ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa, leivän päällä sekä salaatissa.

Hyviä hiilihydraatteja & hyvälaatuisia proteiineja

Laadukkaita hiilihydraatteja saa nauttimalla kasviksia, marjoja ja hedelmiä sekä valitsemalla viljatuotteista runsaskuituisia täysjyvävilja vaihtoehtoja. Hyviä proteiininlähteitä ovat maitovalmisteet, kala, kana, liha, muna, palkokasvit, pähkinät sekä siemenet.

Maito sisältää luonnostaan hyvälaatuisia proteiineja

Maidon pääasialliset proteiinit ovat kaseiini (80 %) ja heraproteiini (20 %). Sekä kaseiini että hera ovat ravitsemuksellisesti erittäin korkealaatuisia proteiineja, sillä ne sisältävät runsaasti kaikkia välttämättömiä aminohappoja, joita elimistö tarvitsee ravinnosta.

Valion tuotteet hiilihydraattitietoisessa ruokavaliossa

Ruoka- ja välipalajuomina kannattaa nauttia vähärasvaisia tai rasvattomia maitoja tai piimiä kuten Valio Plus™ rasvatonta maitoa. Valiolla on useita maistuvia jogurtteja ja viilejä, joissa ei ole lainkaan lisättyä sokeria. Lisäksi valikoimasta löytyy runsaasti jogurtteja ja rahkoja, joissa on vähemmän lisättyä sokeria. Valikoimassa on myös keinomakeutettuja jogurtteja. Valio maitorahkoista ja Valio pehmeästä maitorahkasta valmistat helposti myös maistuvat smoothiet ja rahkat.

Valion laajasta juustovalikoimasta löydät myös monia maistuvia vaihtoehtoja hiilihydraattitietoiseen ruokavalioon. Luonnollisuutta arvostavalle on tarjolla kahdeksan täysin lisäaineetonta Valio Oivariini® vaihtoehtoa. Valio Oivariini® juokseva on kätevä, kun tarvitset sulatettua rasvaa esimerkiksi leivontaan tai paistamiseen.

Välimeren ruokavalio

Välimeren ruokavalio kuvaa perinteisenä pidettyä välimerellistä ruokavaliota, johon kuuluu kalan, oliiviöljyn, täysjyväviljatuotteiden, vihannesten, kasvisten ja palkokasvien runsas kulutus, sekä vähäinen lihan, lihavalmisteiden ja maitotuotteiden käyttö.

Välimeren ruokavalio terminä ei välttämättä vastaa Välimeren maiden nykyistä ruokavaliota

Ruokavalion koostumus Välimeren maissa on ollut hyvin vaihteleva. Se on myös sittemmin muuttunut merkittävästi ja lähentynyt tavallista länsimaista ruokavaliota.

 Tutkimuksissa käytetty klassinen Välimeren ruokavalio on pikemmin malli terveellisestä ruokavaliosta, joka oli aiemmin perinteinen ruokavalio etenkin Italian eteläosissa ja Kreikan saaristossa. Alkunsa nimitys on saanut ns. seitsemän maan tutkimuksesta, jossa havaittiin, että tutkimuksessa mukana olleissa Välimeren maissa sairastettiin huomattavasti vähemmän sydän- ja verisuonisairauksia kuin muissa maissa.

 

Historia: Runsaasti kalaa, vähän lihaa, rasvat pehmeinä

Välimeren ruokavaliossa kalaa käytettiin useammin kuin lihaa, joka oli ennemminkin pyhäruoka. Voin ja eläinrasvan sijaan suosittiin öljyjä ja kasviksia syötiin runsaasti. Seudut, jolla ruokavaliota noudatettiin olivat perinteisesti köyhiä, eikä ruokaa syöty ylenmäärin. Myös fyysinen aktiivisuus oli runsasta.

Valion tuotteet Välimeren ruokavaliossa

Välimeren ruokavaliossa maitotuotteet koostuvat lähinnä juustosta ja jogurtista. Valio A+™ luonnonjogurtti sopii hyvin esimerkiksi aamiaispöytään tai iltapalalle ja Valio Eila® kreikkalainen jogurtti on mainio valinta herkutteluhetkiin. Hapatetut maitotuotteet, kuten jogurtti, piimä ja maitorahka sopivat myös hyvin välimeren ruokavalioon. Valion valikoimasta löytyy lisäksi runsaasti erityyppisiä juustoja Välimeren ruokavalioon. 

Itämeren ruokavalio

Itämeren ruokavalio on pohjoismainen vastine jo terveelliseksi todetulle Välimeren ruokavaliolle. Samanlaiseen täysipainoiseen kokonaisuuteen kuin Välimeren ruokavaliossa päästään suosimalla omaan ruokaperinteeseemme kuuluvia raaka-aineita: kotimaisia kasviksia ja marjoja, ruista, rypsiöljyä ja kalaa.

Tasapainoista ravintoa kotimaisista raaka-aineista

Itämeren ruokavalion pohjana ovat täysjyväviljatuotteet, hedelmät ja vihannekset, marjojen runsas käyttö ja kala-ateriat kolme kertaa viikossa. Rasvana suositaan rypsiöljyä ja kasviöljypohjaisia levitteitä ja lisäksi suositaan rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita.

Miksi Itämeren ruokavalio?

Välimeren ruokavalion on jo aikaisemmin lukuisissa tutkimuksissa todettu ehkäisevän mm. sydän- ja verisuonitautien sekä tyypin 2 diabeteksen esiintyvyyttä. Itämeren ruokavalio on pohjaltaan hyvin samankaltainen, mutta voi olla kuitenkin helpommin toteutettavissa, koska se pohjautuu kotimaisiin raaka-aineisiin. Lisäksi esimerkiksi rypsiöljy on rasvahappokoostumukseltaan monipuolisempi kuin Välimeren ruokavaliossa suosittava oliiviöljy.

Valion tuotteet Itämeren ruokavaliossa

Valion rasvattomat ja vähärasvaiset maitotuotteet sopivat erinomaisesti Itämeren ruokavalioon. Esimerkiksi Valio rasvaton maito, Valio Plus™ rasvatonta maito ja Valio rasvaton piimä sopivat ruokajuomiksi ja Valion rahkatuotteet ovat hyviä proteiininlähteitä ruokavaliossa. Pehmeää hyvälaatuista rasvaa saat Valio Oivariini® juokseva rasvasta.

Itämeren ruokavalio ei ole pikadieetti

Itämeren ruokavalion tarkoituksena on ohjata pysyviin muutoksiin, jotka ovat toteutettavissa ilman, että aina täytyisi keskittyä kiellettyihin ja sallittuihin ruoka-aineisiin. Siksi sen noudattaminen ei ole henkisesti raskasta ja sosiaalisesti rajoittavaa. Terveellinen syöminen on elämäntapa!