D-vitamiini

D-vitamiinin saanti on tärkeää luustolle, sillä se mahdollistaa riittävän kalsiumin ja fosforin imeytymisen sekä niiden kiinnittymisen lujaksi rakenteeksi luustoon. Uudet tutkimukset ovat myös valottaneet muita D-vitamiinin monipuolisia terveysvaikutuksia. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää vastustuskyvyn ylläpitämisessä ja uusimpien tutkimusten mukaan D-vitamiinin saannilla voi olla merkitystä myös monien sairauksien kuten diabeteksen sekä sydän- ja verisuoni- ja syöpäsairauksien ehkäisyssä.

D-vitamiinin suositeltava päivittäinen saanti

Uusissa Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa (2014) nostettiin D-vitamiinin saantisuositusta yli 2-vuotiailla, nuorilla ja aikuisilla (< 60 v.) sekä yli 75-vuotiailla henkilöillä. 18-60-vuotias suositus on 10 µg/vrk.

Lue tarkemmin D-vitamiinista »

Lasten kalsium ja D-vitamiini

Lasten kalsium ja D-vitamiini

D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, sillä D-vitamiini mahdollistaa riittävän kalsiumin imeytymisen suolistossa. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää myös vastustuskyvyn ylläpitämisessä. Lapsille 18 ikävuoteen asti suositellaan D-vitamiinivalmisteen käyttöä ympäri vuoden riittävän D-vitamiinin saannin turvaamiseksi. Lue lisää kalsiumista ja D-vitamiinista lapsen ravitsemuksessa »

D-vitamiini raskauden aikana

D-vitamiinin tarve kohoaa raskaus- ja imetysaikana. Niiden lisäksi raskaus ja imetys aiheuttavat elimistössä myös muita ravitsemuksessa huomioitavia asioita. Lisää raskaus- ja imetysajan ruokavaliosta »

Ikääntyvän hyvinvointi ja ruokavalio

Yli 74 vuotiaille D-vitamiinin saantisuositus on 20 µg. Lisää ikääntyvän ruokavaliosta »

Tutkittua tietoa D-vitamiinista

Tutkittua tietoa D-vitamiinista

D-vitamiin yhteys luuston hyvinvointiin tunnetaan hyvin, ja uusimman tutkimusnäytön perusteella D-vitamiinin riittävä saanti voi suojata monilta sairauksilta. Lue lisää »