Eritysruokavaliot

Erityisruokavalio tulisi koostaa mahdollisimman monipuolisesti – aivan kuten terveellinen, tavallinen ruokavaliokin. Erityisruokavalion sisältö poikkeaa yleensä tavallisesta ruokavaliosta jonkin sairauden, oireen tai vakaumuksen vuoksi. Tilanne vaatii aina perehtymistä, sillä on tiedettävä, mihin seikkoihin ruokavaliossa tulee erityisesti kiinnittää huomiota. 

Kasvisruokavaliot

Kasvisruokavalio on hyvä koostaa monipuolisesti valitsemalla ruokavalioon vihanneksia, juureksia, hedelmiä ja marjoja, palkokasveja, täysjyväviljaa, pähkinöitä ja siemeniä sekä pehmeitä rasvoja. Myös lapsille on mahdollista saada koostettua riittävän monipuolinen kasvisruokavalio, mikäli siihen kuuluu maitotuotteita ja mahdollisesti myös kananmunaa. Erityisesti lapsen ruokavalion koostamisessa on huolehdittava siitä, että ruokavalio sisältää riittävästi energiaa ja ravintoaineita lapsen kasvun ja kehityksen turvaamiseksi.

Kasvisruokavalion koostaminen

Semi-vegetaarinen, lakto-ovo-vegetaarinen ja laktovegetaarinen ruokavalio pystytään koostamaan suositusten mukaisesti riittävän monipuolisesti, joten myös raskaana oleva  tai imettävä nainen sekä lapset voivat noudattaa näitä ruokavalioita.

Tiukka vegaaniruokavalio (kasvisruokavalio ilman maitotuotteita ja kananmunaa) on haastava saada koostettua ravintoainekoostumukseltaan riittäväksi etenkin lapsien kohdalla. Kun kyseessä on erityisruokavaliota noudattava lapsi, tulee muistaa, että kerralla syöty ruoka-annos on usein melko pieni. Tällöin ruoassa pitää olla tiheässä suhteessa energiaa ja muita ravintoaineita. Mikäli lapsen halutaan noudattavan tiukkaa vegaaniruokavaliota, tulee ruokavalion koostamisessa konsultoida ravitsemusterapeuttia. Myös muihin kasvisruokavalioihin siirryttäessä on asia hyvä ottaa puheeksi terveydenhuoltohenkilöstön kanssa ruokavalion riittävyyden arvioimiseksi.

Kaikkien vegaaniruokavaliota noudattavien tulee varmistaa erityisesti proteiinin, D-vitamiinin, B12-vitamiinin, riboflaviinin, kalsiumin, raudan, sinkin, jodin sekä seleenin saanti ja tarvittaessa käyttää täydennettyjä tuotteita tai ravintolisiä.

Kasvisruokavaliossa maitovalmisteet toimivat hyvänä proteiinin lähteenä. Mikäli ruokavalioon kuuluu kananmunaa, on myös se erinomainen proteiininlähde. Riittävän proteiinin saannin turvaamiseksi ruokavalion tulee lisäksi sisältää monipuolisesti palkokasveja, kuten herneitä, papuja ja soijavalmisteita. Myös täysjyväviljassa on proteiinia. Alla olevassa taulukossa on nähtävissä ruoka-aineryhmittäin, mitä ruoka-aineita eri kasvisruokavalioihin kuuluu.

Kasvisruokavaliot voidaan jakaa useampaan eri tyyppiin:

Tutustu laktovegetaariseen ruokavalioon sopiviin Valion tuotteisiin

 

Fleksaus eli joustava kasvissyönti

Fleksaus eli ns. joustava kasvissyönti voi olla myös monelle toimiva ratkaisu, jos totaalinen lihasta kieltäytyminen tuntuu liian rajoittavalta. Fleksaaminen on ensisijaisesti terveellinen ja ympäristötietoinen tapa syödä, jossa pääpaino on kasvisten osuuden lisäämisessä ja lihankulutuksen vähentämisessä. Lihan syönnin vähentäminen on ympäristön kuormituksen kannalta edullista. Lisäksi punaisen lihan ja etenkin prosessoitujen lihavalmisteiden vähentäminen laskee useiden sairauksien, kuten tyypin 2 diabeteksen, aivohalvauksen ja suolistosyövän riskiä.

Lue tarkemmin fleksauksesta

Laktoosi-intoleranssi

Laktoosi-intoleranssi on periytyvä ominaisuus, joka on noin joka viidennellä suomalaisella. Laktoosi-intoleranssissa pilkkoutumaton laktoosi eli maitosokeri aiheuttaa vatsa- ja suolisto-oireita, joista tyypillisimpiä ovat turvotus, ilmavaivat ja löysä vatsa. Laktoosi-intolerantti voi käyttää vähälaktoosisia HYLA® tai laktoosittomia Eila® tuotteita.

Useat laktoosi-intolerantit sietävät pieniä määriä laktoosia ilman vatsaoireita tai voivat käyttää vähälaktoosisia HYLA® tuotteita. Valio Eila® laktoositon tuotteet ovat kokonaan laktoosittomia, joten ne sopivat kaikkein herkimmillekin laktoosi-intoleranteille.

Lue lisää laktoosi-intoleranssista

Allergiat

Ruoka-allergiat ovat tavallisimmin pienten lasten vaiva. Lapsilla epäillään ruoka-aine allergiaa useammin kuin niitä todellisuudessa on, eikä ruoka-allergioiden määrä ole lisääntynyt väestössä. Raskaana olevan tai imettävän äidin ei tule rajoittaa ruokavaliota turhaan ehkäistäkseen allergioita. Lapsilla ei minkään ruoka-aineen, edes niin sanottujen yleisesti allergisoivien ruoka-aineiden, välttämisen tai aloittamisen lykkäämisen, katsota vähentävän allergian ilmaantumista.

Maito- ja muna-allergia häviävät suurelta osalta kouluikään mennessä. Hedelmä-, kasvis- ja vilja-allergiat voivat olla jopa tätä lyhytkestoisempia. Pähkinä-, siemen-, kala- ja äyriäisallergiat pysyvät useimmiten aikuisikään asti.

Ruoka-allergia voi olla myös kytköksissä siitepölyallergiaan. Tässä ns. ristiallergiassa koivun, heinän tai pujon siitepölylle allerginen voi saada oireita esimerkiksi tuoreista hedelmistä, kasviksista ja juureksista.

Nykyisten allergiasuositusten mukaan kannustetaan siedätykseen eli käyttämään lieviä oireita aiheuttavia ruoka-aineita (esim. kasviksia ja hedelmiä) eikä jättämään niitä kokonaan ruokavaliosta pois. Vakavissa oireissa allergisoiva ruoka-aine poistetaan täysin ruokavaliosta.

Lue tarkemmin lasten ruoka-aine allergioista

Uskonto

Eräät uskonnot ja vakaumukset vaikuttavat ruokavalintoihin. Valiolla on runsaasti tuotteita, jotka soveltuvat sekä juutalaisten että muslimien ruokavalioon.

Juutalaisten sallituista eli puhtaaksi katsotuista ruoista käytetään nimitystä "kosher". Juutalaisten ruokia koskevia säädöksiä on eniten eläinkunnan tuotteista, erityisesti lihasta. Kosher-lihassa ei saa olla verta ja yleensäkin veriruoat ovat kiellettyjä. Ruokalajit, joissa on yhdistettynä sekä liha- että maitotuotteita, ovat kiellettyjä. Myös liha- ja maitoruokien syöntijärjestys on määrätty. Liharuoan syömisen jälkeen tulee odottaa periaatteessa 3-6 tuntia ennen kuin saa syödä maitoruokia. Sen sijaan maitoruokien jälkeen voi pienen tauon jälkeen syödä liharuokia, jos ennen sitä syö jotain neutraalia, kuten kasviksia, hedelmiä, tiettyjä kaloja, leipää tai kananmunaa.

Koraani kieltää muslimeja syömästä sianlihaa, verta sekä lihaa, jota ei ole teurastettu islamilaisten sääntöjen mukaisesti. Myös alkoholin nauttiminen on kielletty.


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos