Heraproteiinien hyötyjä

Maitovalmisteiden käytön monet hyötyvaikutukset voivat liittyä laadukkaaseen maitoproteiiniin, erityisesti nimenomaan heraproteiineihin. 
Lihasvaikutukset ovat kiinnostaneet tutkijoita jo pitkään. Lihaksiaan salilla kasvattavat ovat tunteneet proteiinin saannin sekä heraproteiinin hyödyt jo pitkään. Lihasvaikutukset kiinnostavat myös painonhallinnassa ja ikäihmisten lihaskadon ehkäisyssä. 

Heraproteiini kasvattaa lihasta ja palauttaa liikunnasta

Proteiini edistää lihasmassan kasvua ja säilymistä osana tasapainoista ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. Heraproteiini sisältää ravinnon proteiinilähteistä eniten haaraketjuisia aminohappoja (leusiini, isoleusiini ja valiini). Haaraketjuiset aminohapot muodostavat noin kolmasosan lihaksen rakenneproteiineista, mutta lihas voi käyttää niitä myös suoraan energianlähteenä. 

Haaraketjuisista aminohapoista erityisesti leusiinilla on merkittävä rooli lihasten proteiinisynteesin käynnistäjänä (Pasiakos 2012). Heraproteiinin nauttiminen nostaa nopeasti verenkierron aminohappopitoisuutta, joten se on tehokas palauttava proteiini urheilusuorituksen jälkeen. Urheilusuorituksen jälkeen nautittu heraproteiini edistää lihasten palautumista ja lihasvaurioiden korjaantumista (Buckley ym. 2008, Cooke ym. 2010).

Heraproteiinin käyttö tehostaa voimaharjoituksen vaikutusta lihasmassan kasvuun ja lihasvoiman kehittymiseen (mm. Tang ym. 2009, Hulmi ym. 2010, Volek ym. 2013). Tutkimuksia on tehty sekä urheilijoilla että tavallisilla kuntoilijoilla.

Haaraketjuiset aminohapot ovat tärkeitä lihasten energianlähteitä erityisesti kestävyyslajeissa , kun lihasten hiilihydraattivarastot hupenevat pitkäkestoisissaurheilusuorituksissa (Blomstrand ym. 1997). Haaraketjuiset aminohapot saattavat myös vähentää kestävyysharjoittelun aiheuttamia lihasvaurioita (Tang 2006) ja lisätä maitohapon sietokykyä (Koba ym. 2007, Matsumo ym. 2009).

Heraproteiinin muita hyötyjä 

Heraproteiinin nauttiminen edistää myös lihasmassan säilymistä painonpudotuksen aikana sekä ylipainoisilla aikuisilla että ikäihmisillä (Baer ym. 2011, Coker ym. 2012). Heraproteiini vähentää ikääntymiseen liittyvää lihaskatoa. Ikäihmisille suositellaan proteiinin saannin korostamista ruokavaliossa, koska proteiinilisä estää ikääntymiseen liittyvää lihaskatoa (Beasley ym. 2013). Suomalaistutkimuksessa laitoshoidossa oleville vanhuksille annettu päivittäinen heraproteiinilisä auttoi ylläpitämään painoa ja lihasmassaa sekä paransi toimintakykyä puolen vuoden tutkimusjaksolla (Björkman ym. 2013). Tutkittavat nauttivat päivittäin juoman mukana 20 g heraproteiinia, joka sisälsi 75 % beta- laktoglobuliinia ja 25 % alfa-laktalbumiinia. 

 

Proteiini edistää lihasmassan kasvua sekä säilymistä osana tasapainosita ja monipuolista ruokavaliota ja terveitä elämäntapoja. Tutkimustieto on tarkoitettu ammattilaisille ja tietoa ei ole tarkoitettu välitettäväksi eteenpäin kuluttajille.

Kirjallisuutta

Baer DJ, Stote KS, Paul DR, Harris GK, Rumpler WV, Clevidence BA.  Whey protein but not soy protein supplementation alters body weight and composition in free-living overweight and obese adults. J Nutr 2011;141(8):1489-94.

Beasley JM, Shikany JM, Thomson CA. The role of dietary protein intake in the prevention of sarcopenia of aging. Nutr Clin Pract 2013 Dec;28(6):684-90.

Björkman MP,  Finne-Soveri H, Tilvis RS. Whey protein supplementation in nursing home residents. A randomized controlled trial. European Geriatric Medicine 2012;3: 161–166.

Blomstrand E, Ek S, Newsholme EA. Influence of ingesting a solution of branched-chain amino acids on plasma and muscle concentrations of amino acids during prolonged submaximal exercise. Nutr Burbank Los Angel Cty Calif 1996 Aug;12(7-8):485–90.

Buckley JD, Thomson RL, Coates AM, Howe PR, DeNichilo MO, Rowney MK. Supplementation with a whey protein hydrolysate enhances recovery of muscle force-generating capacity following eccentric exercise. J Sci Med Sport.2010;13(1):178-81.

Coker RH, Miller S, Schutzler S, Deutz N, Wolfe RR. Whey protein and essential amino acids promote the reduction of adipose tissue and increased muscle protein synthesis during caloric restriction-induced weight loss in elderly, obese individuals. Nutr J 2012;11:105.

Cooke MB, Rybalka E, Stathis CG, Cribb PJ, Hayes A. Whey protein isolate attenuates strength decline after eccentrically-induced muscle damage in healthy individuals. J Int Soc Sports Nutr 2010 Sep 22;7:30

Fogelholm M, Anderssen S, Gunnarsdottir I, Lahti-Koski M. Dietary macronutrients and food consumption as determinants of long-term weight change in adult populations: a systematic literature review. Food & Nutrition Research 2012;56:19103.

Hall WL, Millward DJ, Long SJ, Morgan LM. Casein and whey exert different effects on plasma amino acid profiles, gastrointestinal hormone secretion and appetite. Br J Nutr. 2003;10(2):239–248.

Hulmi JJ, Christopher M Lockwood CM,  Stout JR. Effect of protein/essential amino acids and resistance training on skeletal muscle hypertrophy: A case for whey protein. Nutr Metab 2010;7:51.

Jaatinen N, Korpela R, Poussa T, Turpeinen A, Mustonen S, Merilahti J, Peuhkuri K. Effects of Daily intake of yoghurt enriched with bioactive components on chronic stress responses: a double-blind randomized controlled trial. Int J Food Sci Nutr 2014;65(4):507-514.

Koba T, Hamada K, Sakurai M, Matsumoto K, Hayase H, Imaizumi K, Tsujimoto H, Mitsuzono R. Branched-chain amino acids supplementation attenuates the accumulation of blood lactate dehydrogenase during distance running. J Sports Med Phys Fitness. 2007;47(3):316-22.

Markus CR, Jonkman LM, Lammers JH, Deutz NE, Messer MH, Rigtering N. Evening intake of alpha-lactalbumin increases plasma tryptophan availability and improves morning alertness and brain measures of attention. Am J Clin Nutr 2005;81(5):1026-33.

Matsumoto K, Koba T, Hamada K, Tsujimoto H, Mitsuzono R. Branched-chain amino acid supplementation increases the lactate threshold during an incremental exercise test in trained individuals. J Nutr Sci Vitaminol 2009;55(1):52-8.

McGregor RA, Poppitt SD. Milk protein for improved metabolic health: a review of the evidence. Nutr Metab 2013;10(1):46.

Miller PE, Alexander DD, Perez V. Effects of whey protein and resistance exercise on body composition: a meta-analysis of randomized controlled trials. J Am Coll Nutr 2014 Apr;33(2):163–75.

Pasiakos SM.  Exercise and Amino Acid Anabolic Cell Signaling and the Regulation of Skeletal Muscle Mass.  Nutrients 2012; 4: 740-758.

Sihvola N, Korpela R, Henelius A, Holm A, Huotilainen M, Müller K, Poussa T, Pettersson K, Turpeinen A, Peuhkuri K. Breakfast high in whey protein or carbohydrates improves coping with workload in healthy subjects. British Journal of Nutrition 2013;110:1712–1721.

Tang FC. Influence of branched-chain amino acid supplementation on urinary protein metabolite concentrations after swimming. J Am Coll Nutr 2006;25(3):188-94.

Tang JE, Moore DR, Kujbida GW, Tarnopolsky MA, Phillips SM. Ingestion of whey hydrolysate, casein, or soy protein isolate: effects on mixed protein synthesis at rest and following resistance exercise in young men. J Appl Physiol 2009;107(3):987-92.

Veldhorst MA, Nieuwenhuizen AG, Hochstenbach-Waelen A, van Vught AJ, Westerterp KR, Engelen MP, Brummer RJ, Deutz NE, Westerterp-Plantenga MS. Dose-dependent satiating effect of whey relative to casein or soy. Physiol Behav 2009; 96(4-5):675-82.

Verreijen AM, Verlaan S, Engberink MF,  Swinkels S, de Vogel-van den Bosch J, Weijs PJM. A high whey protein–, leucine-, and vitamin D–enriched supplement preserves muscle mass during intentional weight loss in obese older adults: a double-blind randomized controlled trial. Am J Clin Nutr 2015;101:279–86.

Volek JS, Volk BM, Gómez AL, Kunces LJ, Kupchak BR, Freidenreich DJ, Aristizabal JC, Saenz C, Dunn-Lewis C, Ballard KD, Quann EE, Kawiecki DL, Flanagan SD, Comstock BA, Fragala MS, Earp JE, Fernandez ML, Bruno RS, Ptolemy AS, Kellogg MD, Maresh CM, Kraemer WJ. Whey protein supplementation during resistance training augments lean body mass. J Am Coll Nutr 2013;32(2):122-35.