Huippuluokan heraproteiini

Maidon proteiinista noin 20 % on heraproteiinia. Hera on kirkas nesteosa, joka erottuu juuston valmistuksessa. Heraproteiinissa on runsaasti välttämättömiä aminohappoja ja sen hyödynnettävyys elimistössä on huippuluokkaa. Heraproteiineihin kuuluu useita ominaisuuksiltaan erilaisia proteiineja. 

Mitä hera on?

Kun maidosta poistetaan kaseiini juuston valmistuksen yhteydessä, syntyy kirkasta ja nestemäistä heraa. Hera sisältää proteiinien lisäksi vitamiineja, kivennäisaineita, rasvaa sekä maitosokeria eli laktoosia. Heraproteiini sitoo kaseiinin tavoin kivennäisaineita kuten kalsiumia, magnesiumia, sinkkiä, rautaa, natriumia ja kaliumia.

Heraproteiinien erilaiset komponentit syntyvät lehmän maitorauhasessa lukuun ottamatta seerumin albumiinia, joka on peräisin lehmän verenkierrosta. Heraproteiinit eivät pääse sellaisenaan imeytymään ruoansulatuskanavassa, joten niiden vaikutukset tapahtuvat ruoansulatuskanavassa tai niistä pilkkoutuneiden peptidien kautta.  

Hera on äitiyden jumalattaren nimi, mikä kuvastaa hyvin heran ravitsemuksellista merkitystä elämän alkutaipaleella olevalle lapselle tai vasikalle. Eri heraproteiinien hyötyvaikutukset kiinnostavatkin tutkijoita (taulukko 1). 

Taulukko1. Eri heraproteiinien hyötyvaikutuksia.

Mukaeltu Sousa ym. 2012

Heraproteiini on ravitsemuksellisesti korkealaatuista

Proteiinit muodostuvat aminohapoista, joista osa on ns. välttämättömiä eli ne tulee saada ravinnosta. Herassa välttämättömien aminohappojen osuus kaikista aminohapoista on 56 %, mikä on enemmän kuin esimerkiksi kaseiinissa, kananmunassa ja soijassa. Elimistön proteiineissa välttämättömien aminohappojen osuus on keskimäärin 42 %. 

Heraproteiinilla on korkea hyödynnettävyys elimistössä, jopa 92 %. Vertailun vuoksi esimerkiksi soijaproteiinin hyödynnettävyys elimistössä on 72 %. 

Heraproteiini imeytyy nopeasti

Maidon kaseiini sakkautuu mahalaukun happamissa olosuhteissa. Heraproteiinit eivät sakkaudu mahan happamissa olosuhteissa vaan kulkevat nopeasti ohutsuoleen, jossa ne pilkkoutuvat. Näin heraproteiinin sisältämät aminohapot imeytyvät nopeasti verenkiertoon ja ovat tehokkaasti lihasten käytettävissä (Boirie ym. 1997). Nopea imeytyminen nostaa veren aminohappopitoisuutta nopeasti ja siten tehostaa elimistössä kudosten proteiinisynteesiä. Maidon toinen proteiini, kaseiini, taas toimii elimistössä hidasvaikutteisemmin (Dangin ym. 2001). Kaseiini luovuttaa aminohappoja verenkiertoon hitaasti pidemmän aikaa, mikä ylläpitää kudosten proteiinisynteesiä ja ehkäisee kudosproteiinien hajoamista (kuva 1).

 

 

 

 

 

 

 

Kuva 1. Hera- ja kaseiiniproteiinien imeytymisnopeus.

 

Proteiinille on hyväksytty käytettäväksi kolmea terveysväitettä: Proteiini edistää lihasmassan kasvua, proteiini edistää lihasmassan säilymistä ja proteiini edistää luuston pysymistä normaalina. Muu tutkimustieto on tarkoitettu ammattilaisille ja tietoa ei ole tarkoitettu välitettäväksi eteenpäin kuluttajille.

Lähteet

Boirie Y, Dangin M, Gachon P, Vasson MP, Maubois JL, Beaufrère B. Slow and fast dietary proteins differently modulate postprandial protein accretion. Proc Natl Acad Sci USA 1997;10(26):14930–14935.

Dangin M, Boirie Y, Garcia-Rodenas C, Gachon P, Fauquant J, Callier P, Ballèvre O, Beaufrère B. The digestion rate of protein is an independent regulating factor of postprandial protein retention. Am J Physiol Endocrinol Metab 2001;10(2):E340–E348.

Sousa GT, Lira FS, Rosa JC, de Oliveira EP, Oyama LM, Santos RV, Pimentel GD. Dietary whey protein lessens several risk factors for metabolic diseases: a review. Lipids Health Dis 2012;11:67.

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos