Kaseiini

Kaseiini-proteiinit kattavat noin 80 % lehmän maidon proteiineista. Useat maitovalmisteet, kuten esimerkiksi tavalliset kovat juustot sisältävät vain kaseiinia. Kaseiiniproteiinit sakkautuvat mahan happamissa olosuhteissa, jolloin niiden hajotus kestää pidempään. Siksi ne luovuttavat aminohappoja verenkiertoon pitempään ja kaseiineja kutsutaankin pitkävaikutteisiksi proteiineiksi.

Kaseiini ja kehonkoostumus

Kuten heraproteiinin, myös kaseiinin aminohappokoostumus on erittäin hyvä. Se sisältää runsaasti välttämättömiä aminohappoja, tosin ei ihan yhtä paljon kuin hera. Kaseiinin haaraketjuisten aminohappojen pitoisuus on myös heraa pienempi. Kaseiinin on kuitenkin havaittu olevan yhdessä heraproteiinin kanssa nautittuna edullisempi lihasten ja voiman kasvulle kuin pelkkä heraproteiini yksinään. Kaseiinin hyödyllisyys korostuukin sen pitkävaikutteisuudessa. Se luovuttaa aminohappoja verenkiertoon pitempään kuin heraproteiini ja siksi se soveltuu erinomaisesti ennen nukkumaanmenoa nautittavaksi proteiiniksi. Maitorahka nautittuna esimerkiksi marjojen kera onkin loistava iltapala voimailijalle.

Kaseiinilla on havaittu myös muita kehonkoostumusta edistäviä ominaisuuksia. Esimerkiksi hollantilaisessa tutkimuksessa kaseiiniannoksen kasvattaminen ruokavaliossa kasvatti lepoaineenvaihduntaa ja paransi kehon rasvatasapainoa. Lisäksi kylläisyydentunteen havaittiin lisääntyneen. Lisää tutkimusta aiheesta kuitenkin tarvitaan.

Kaseiinin muut hyötyvaikutukset

Kaseiinipitoiset juustot vaikuttavat olevan terveellisempiä leivänpäällisiä kuin voi, vaikka niiden rasvahappokoostumus on periaatteessa samankaltainen. Kliinisissä kokeissa on esimerkiksi havaittu juuston laskevan LDL-kolesterolia verrattuna rasvahappokoostumukseltaan vastaavaan voihin. Selittävää tekijää tälle ei vielä tarkasti tunneta, mutta tutkijat epäilevät, että syynä voisi olla juuston runsas kalsiumpitoisuus tai juuston hapatuksen hyödylliset vaikutukset.

Euroopan komissio on hyväksynyt proteiinille kolme terveysväitettä: proteiini edistää lihasmassan säilymistä ja kasvua sekä proteiini edistää luston pysymistä normaalina. Kaseiiniproteiinin muita terveysvaikutuksia koskevaa tutkimustieto ei ole tarkoitettu välitettäväksi eteenpäin kuluttajille.

Tutustu tarkemmin tutkimuksiin alla olevien lähdeviitteiden kautta.

Lähteet:

1. Kerksick CM, Rasmussen CJ, Lancaster SL, Magu B, Smith P, Melton C, ym. The effects of protein and amino acid supplementation on performance and training adaptations during ten weeks of resistance training. J Strength Cond Res Natl Strength Cond Assoc. elokuuta 2006;20(3):643–53.

2. Hochstenbach-Waelen A, Veldhorst MA, Nieuwenhuizen AG, Westerterp-Plantenga MS, Westerterp KR. Comparison of 2 diets with either 25% or 10% of energy as casein on energy expenditure, substrate balance, and appetite profile. Am J Clin Nutr. 1. maaliskuuta 2009;89(3):831–8.

3.  Huth PJ, Park KM. Influence of Dairy Product and Milk Fat Consumption on Cardiovascular Disease Risk: A Review of the Evidence. Adv Nutr Int Rev J. 1. toukokuuta 2012;3(3):266–85.