Lapset

Lasten hyvässä ravitsemuksessa keskeistä on säännöllinen ateriarytmi, monipuolinen ruokavalio ja energiantarvetta vastaava ruokamäärä. Tutkimusten mukaan suomalaislasten ruokavalion laatu heikkenee ensimmäisen ikävuoden jälkeen lapsen siirtyessä syömään perheen kanssa samaa ruokaa. Uuden perheenjäsenen myötä koko perheen kannattaakin tarkistaa omat ruokailutottumuksensa. Pienen lapsen vanhemmilla motivaatio oman ja koko perheen ruokavalion muutoksiin saattaa olla aiempaa korkeammalla.

Ota yhteyttä tuoteasiantuntijaamme

Hyvä terveydenhuollon asiantuntija; voit ottaa yhteyttä Valion lastenruokien tuoteasiantuntijaan, jos jokin asia mietityttää sinua tuotteisiimme liittyen. Voit myös kutsua tuoteasiantuntijan omalle toimipaikallesi kertomaan sinulle ja kollegoillesi Valion lastenruokatuotteista. Näin tavoitat tuoteasiantuntijamme »

Valio Tuuti®

Terveydenhuollon ammattilaisena saat tarkempaa tietoa Valio Tuuti® tuotteista materiaalipankista. Kirjautumalla käyttäjätunnuksillasi palveluun voit ladata sähköisen esitteen, jossa on kerrottu tarkemmin Valion lastenruoista terveydenhuollon ammattilaisille. Esite löytyy Ravitsemus ja terveys -materiaaleista nimellä "Lastenruokien asiantuntijaesite". Materiaalipankkiin »

Valio Onni®

Valio Onni®

Valio Onni® tuotteet maistuvat perheen pienimmille. Tuoteperheessä on sopivia tuotteita lapsille alkaen 4-8 kuukauden iästä. Puurot, vellit ja välipalat on valmistettu suomalaisesta tuoreesta maidosta Valion Turengin tehtaalla. Lue tarkemmin Valio Onni® tuotteista »

Iän mukainen ruokavalio

Ravinnolla on suuri merkitys ihmisen hyvinvoinnissa. Se, mitä lapsi ensimmäisten elinvuosiensa aikana syö, vaikuttaa pitkälle hänen tulevaisuuteensa. 

Lapselle tarjotun ruoan tulee sisältää kaikki hänen tarvitsemansa ravintoaineet. Ruokahetki ei kuitenkaan ole pelkkää syömistä, vaan siihen liittyy läheisyyden, lämmön ja yhteenkuuluvuuden tunteita. Haluammekin korostaa, että äidinmaito on imeväiselle parasta ravintoa.

Ikäkausittain esitetyt suositukset havainnollistavat lapsen vähitellen kehittyviä syömiseen liittyviä valmiuksia ja kussakin vaiheessa ruokavalioon lisättäväksi sopivia ruokia. Jokainen lapsi kasvaa ja kehittyy kuitenkin omaa tahtiaan, joten suosituksissa mainitut ikärajat ovat vain suuntaa antavia.

0-4 kk  >
4-8 kk  >
8-12 kk  >
Yli 1 v.  >
Vältettävät ruoka-aineet alle 1-vuotiaan ruokavaliossa >
Sormiruokailu >

Maitotuotteet, kalsium ja D-vitamiini

Maitotuotteet ovat lapsen ruokavaliossa tärkeitä kalsiumin lähteitä. 1-5-vuotiaan lapsen päivittäinen kalsiumin tarve on 600 mg ja 6-9-vuotiaan lapsen 700 mg. Leikki-ikäisille lapsille suositellaan käytettäväksi nestemäisiä maitovalmisteita 4 dl vuorokaudessa sekä 1 viipale juustoa riittävän kalsiumin ja jodin saannin turvaamiseksi. D-vitamiinin riittävä saanti on tärkeää, sillä D-vitamiini mahdollistaa riittävän kalsiumin imeytymisen suolistossa. D-vitamiinin saanti on tärkeää myös vastustuskyvyn ylläpitämisessä. Lapsille 18 ikävuoteen asti suositellaan D-vitamiinivalmisteen käyttöä ympäri vuoden riittävän D-vitamiinin saannin turvaamiseksi. Lue lisää kalsiumista ja D-vitamiinista lapsen ravitsemuksessa »

Lasten ruoka-allergiat ja erityisruokavaliot

Erilaisia erityisruokavalioita noudatetaan nykyisin entistä enemmän, vaikka tutkimuksien mukaan ruoka-allergioiden määrä ei ole lisääntynyt. Jos allergiaruokavalio katsotaan lapselle tarpeelliseksi, tulee ruokavalion monipuolisuus ja ravitsemuksellinen riittävyys arvioida yhdessä lapsen vanhempien kanssa neuvolassa tai lääkärin vastaanotolla. Lapsen ruokavaliota ei tulisi koskaan turhaan rajoittaa.

Lasten erityisruokavaliot »
Lasten ruoka-allergiat »

Lasten painonhallinta

Lasten lihavuus on yleistynyt. Lihavuuden ennaltaehkäisy on usein helpompaa kuin siitä eroon pääseminen - ylipainoa ei siis kannata päästää etenemään lihavuudeksi. On tärkeää, että jo neuvolassa huomioidaan varhainen painonkehitys ja tarvittaessa ohjataan vanhempien huomio liialliseen painonnousuun, sillä lihavuus heikentää elämänlaatua jo lapsuudessa. Lue lisää lasten painonhallinnasta »

RAVITSEMUS-VALIO.FI

Liikuntaa leikki-ikäisen kanssa

Lasten liikuntasuositusten mukaan alle kouluikäisten lapsien tulisi liikkua päivittäin kolme tuntia. Määrää saattaa kuulostaa paljolta. Kuinka tämän voisi käytännössä toteuttaa?

Lue lisää lasten liikuntasuosituksista >

RAVITSEMUS-VALIO.FI

Nirsoileva syöminen: vinkkejä perheelle ruokapulmien kanssa

Aika, pitkäjänteisyys, kannustus ja myönteinen ilmapiiri auttavat pientä maistelijaa monipuolistamaan ruokavaliotaan. Nirsoilusta ei pääse nopeasti eroon, mutta kärsivällisyydellä ruokavalio laajenee. Mikä avuksi, kun lapsi nirsoilee?

Tutustu vinkkeihin >

Helpot Valion lapsiperheiden reseptit

Helpot Valion lapsiperheiden reseptit

Valio Koekeittiö on laatinut lapsiperheille arkeen ja juhlaan sopivia, helppoja ja monenikäisille maistuvia ruokaohjeita. Tutustu perheen pienimmille suunnattujen reseptien valikoimaan »

Tutkittua tietoa lasten ravitsemuksesta

Tutkittua tietoa lasten ravitsemuksesta

Lasten ravitsemukseen ja terveyteen liittyen tehdään aktiivisesti tutkimusta. Voit lukea lisää ajankohtaisista tutkimuksista täältä. Tutkimuksiin »


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos