Maidon käytön yhteydet terveyteen

Suositus maitovalmisteiden päivittäisestä käytöstä perustuu uusimpien tutkimusyhteenvetojen osoittamiin terveyshyötyihin.

Kliinisistä ja väestötason tutkimuksista laaditut uusimmat meta-analyysit* osoittavat, että suositusten mukainen maitovalmisteiden päivittäinen käyttö suojaa monilta sairauksilta tai on terveyden kannalta neutraalia. Ainoastaan eturauhassyövän kannalta hyvin runsas maitovalmisteiden käyttö näyttäisi olevan haitallista.

Tutkimuksiin osallistuneet ovat pääasiallisesti käyttäneet kaupasta saatavaa maitoa.  Maitotuotteiden rasvapitoisuudella ei näyttäisi olevan merkitystä terveyshyötyjen osalta. Energiansaannin ja painonhallinnan kannalta suosituksissa kehotetaan nauttimaan pääasiassa vähärasvaisia tai rasvattomia nestemäisiä maitotuotteita kuten maitoa, piimää, jogurttia tai viiliä 5–6 dl päivittäin ja lisäksi vähärasvaisia juustoja pari viipaletta.

*Tutkimusten yhdistäminen; tutkimus jonka aineistona käytetään useita samaa aihetta käsitteleviä samoin menetelmin aikaisemmin tehtyjä tutkimuksia

Tyypin 1 diabetes

Tavallinen lehmänmaitopohjainen äidinmaidonkorvike ei aiheuta tyypin 1 diabetesta. Laajassa TRIGR-tutkimuksessa verrattiin tavallista lehmänmaitopohjaista korviketta erityiskorvikkeeseen, jossa maidon proteiinit on pilkottuina. Ensimmäisten 6–8 elinkuukauden aikana saatu erityiskorvike ei vähentänyt diabetesvaaraa verrattuna tavalliseen lehmänmaitopohjaiseen korvikkeeseen. Tutkimus aloitettiin vuonna 2002 ja seuranta päättyi vuonna 2017. Tutkimuksessa oli mukana 2159 vauvaa, joista 400 vauvaa oli Suomesta.

Lähde: Effect of Hydrolyzed Infant Formula vs Conventional Formula on Risk of Type 1 Diabetes. The TRIGR Randomized Clinical Trial. JAMA. 2018;319(1):38-48.

Tyypin 2 diabetes

Maitotuotteiden päivittäinen käyttö suojaa tyypin 2 diabetekselta.  Jo lasillinen (2 dl) vähärasvaisia maitotuotteita, 2-3 viipaletta (30 g) juustoa ja ½ dl (50 g) jogurttia päivittäin vähensi diabeteksen vaaraa merkittävästi.

Lähde: 14 tutkimuksen meta-analyysi Gao ym. 2013

Painonhallinta

Systemaattinen katsaus ja meta-analyysi yhdisti kymmenen lasten ja nuorten liikapainoa ja lihavuutta selvittänyttä tutkimusta. Siihen sisältyi yhteensä 46 011 lasta ja nuorta Yhdysvalloista, Britanniasta/Pohjois-Irlannista, Ruotsista ja Kiinasta. Eniten maitovalmisteita käyttäneillä (≥ 3 annosta/päivä) oli 38% pienempi todennäköisyys olla liikapainoinen verrattuna hyvin vähän maitovalmisteita käyttäneisiin. Jokainen lisäannos maitovalmisteita / päivä vähensi kehon rasvaprosenttia 0,65%.

Lähde: 10 tutkimuksen meta-analyysi Lu ym. 2016

Maitovalmisteiden käyttö suojaa hieman lihavuudelta tai on painonhallinnan kannalta vaikutukseltaan neutraali. Ruokavalio, joka sisältää runsaasti maitotuotteita ja kuitupitoisia ruoka-aineita ja vähemmän lihaa, valkoista viljaa ja sokeria suojaa painon nousulta. Maitotuotteiden käyttäminen osana laihdutusruokavaliota parantaa laihdutustulosta ja auttaa säilyttämään lihasmassaa.

Lähde: 9 tutkimuksen meta-analyysi Fogelholm ym. 2012 ja 27 tutkimuksen meta-analyysi Stonehouse et al 2016  

Sydän- ja verisuonisairaudet

Säännöllinen maitovalmisteiden käyttö vähentää sydän- ja verisuonitautien vaaraa (12 % ↓) ja aivohalvauksen vaaraa (13 % ↓). Vähärasvaiset maitotuotteet suojaavat aivohalvaukselta ja juuston käyttö aivohalvaukselta ja sepelvaltimotaudilta.

Lähde: 14 tutkimuksen meta-analyysi Qin ym. 2015

Suolistosyövät

Maidon ja maitotuotteiden päivittäinen käyttö suojaa suolistosyöviltä. Juuston käytöllä ei havaittu suojavaikutusta. Noin kaksi lasillista (4 dl) maitotuotteita vähentää suolistosyöpien vaaraa 17 %, ja suurin hyöty saavutettiin runsaimmalla maitovalmisteiden käytöllä.

Lähde: 19 tutkimuksen meta-analyysi Aune ym. 2012

Rintasyöpä   

Mitä runsaammin maitotuotteita käyttää, sitä pienempi on rintasyövän riski. Runsas (>600 g/pv) maitotuotteiden käyttö pienensi rintasyöpäriskiä 10% ja 400-600 g maitotuotteita päivässä pienensi syöpäriskiä 6%. Suositeltavinta on käyttää vähärasvaisia maitotuotteita.  

Lähde: 18 tutkimuksen meta-analyysi Dong ym. 2011 ja 27 tutkimuksen meta-analyysi Zang et al 2015

Luuston terveys

Riittävä liikunta ja kalsiumin saanti auttavat kasvattamaan vahvan luuston. Maitotuotteet sisältävät runsaasti luuston terveydelle tärkeitä ravintoaineita proteiinia, kalsiumia, fosforia ja D-vitamiinia. Maidon terveysvaikutuksia selvittäneen katsauksen mukaan vähintään kolme lasillista maitotuotteita päivässä voidaan yhdistää parempaan luuston terveyteen.

Lähteet: Katsausartikkelit Weaver 2015 ; Bonjour ym. 2013; Rice ym. 2013

Eturauhassyöpä

Maitotuotteiden runsaampi käyttö lisää hieman eturauhassyövän vaaraa miehillä.

Kun kalsiumia saadaan yli 1500 mg/vrk (yli 1,3 l maitotuotteita päivittäin), on eturauhassyövän vaara 13 % suurempi kuin vähemmän maitotuotteita käyttävillä.  Koska kalsiumvalmisteiden käytöllä ja maidon rasvapitoisuudella ei löydetty yhteyttä eturauhassyövän vaaraan, selittävä tekijä on todennäköisesti joku muu maidon ainesosa.

Lähde: 32 tutkimuksen meta-analyysi   Aune ym. 2015

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos