Maitotuotteet, kalsium ja D-vitamiini

Maitotuotteet ovat tärkeitä kalsiumin, jodin ja D-vitamiinin lähteitä. Jakamalla maitotuotteita suositeltavan määrän tasaisesti eri aterioille saa riittävästi kalsiumia ja jodia, joiden lisäksi maitovalmisteet sisältävät hyvälaatuista proteiinia, B-ryhmän vitamiineja sekä sinkkiä.

Kalsium

Maitotuotteet ovat lapsen ruokavaliossa tärkeitä kalsiumin lähteitä. Leikki-ikäisille suositellaan käytettäväksi päivittäin 4 dl nestemäisiä maitovalmisteita sekä 1 viipale juustoa. Kouluiästä lähtien suositus on päivittäin 5–6 dl nestemäisiä maitovalmisteita ja 2–3 viipaletta juustoa. Nestemäisiin maitovalmisteisiin lasketaan kuuluvaksi ruokajuomat (maito, piimä), muut hapanmaitovalmisteet sekä vellit. 

Kalsiumin saantisuositukset lapsille:

• 1–5-vuotiaat 600 mg / vrk

• 6–9-vuotiaat 700 mg / vrk

• 10–17-vuotiaat 900 mg / vrk

Mikäli kalsiumin saanti on liian vähäistä eikä lapsi ei syö säännöllisesti maitovalmisteita tai kalsiumilla täydennettyjä elintarvikkeita, tarvitaan ruokavalion tueksi kalsiumvalmistetta. Ensisijaisesti tulee kuitenkin pyrkiä maitovalmisteiden riittävään ja säännölliseen käyttöön. Muusta ruoasta saa lisäksi kalsiumia noin 100–200 mg päivittäin.

D-vitamiini

Nestemäiset maitotuotteet toimivat hyvinä D-vitamiinin lähteinä. Poikkeuksen tästä muodostava luomutuotteet, joita ei D-vitaminoida.

D-vitamiinin riittävä saanti lapsilla on tärkeää, sillä D-vitamiini mahdollistaa riittävän kalsiumin imeytymisen suolistossa. Riittävä D-vitamiinin saanti on tärkeää myös vastustuskyvyn ylläpitämisessä. Lapsille 18 ikävuoteen asti suositellaan D-vitamiinivalmisteen käyttöä ympäri vuoden riittävän D-vitamiinin saannin turvaamiseksi.

D-vitamiinilisän käyttösuositukset lapsille

Alle 2-vuotiaat:

D-vitamiinia tulee käyttää erillisenä valmisteena kahden viikon iästä lähtien 10 µg/vrk ympäri vuoden riippumatta siitä, mitä maitoa lapsi saa. Ohjeita D-vitamiinivalmisteen valintaan voi pyytää neuvolasta tai apteekista.

2-17-vuotiaat:

D-vitamiinia tulee käyttää erillisenä valmisteena 7,5 µg/vrk ympäri vuoden.

Vitamiinivalmisteen käyttö vitaminoitujen maitovalmisteiden ja rasvojen ohella on turvallista, eikä liikasaannin riskiä tavanomaisessa ruokavaliossa ole. Runsaasti vitaminoituja elintarvikkeita, kuten tavanomaista enemmän D-vitamiinia sisältäviä maitovalmisteita (D-vitamiinia 2 µg/100 dl), säännöllisesti ja pakkauksen ohjeen mukaan nautittaessa D-vitamiinivalmisteen käyttö ei ole välttämätöntä, ja se saattaa johtaa liian runsaaseen D-vitamiinin saantiin.

D-vitamiinin turvallisen saannin ylärajat

D-vitamiinin saannille on asetettu turvallisen saannin ylärajat, joiden ei tulisi ylittyä ruokavaliossa:

Lähde: Pohjoismaiset ravitsemussuositukset, NNR 2012

D-vitamiinin saanti

D-vitamiinin saanti on riittämätöntä suurella osalla alle kouluikäisistä (1) ja saanti vähenee lapsen kasvaessa 1-6 ikävuoden välillä (1). 6-8-vuotiailla lapsilla keskimääräinen saanti ruoasta 5,9 µg / vrk (2). 49 % ruoan D-vitamiinista tulee vitaminoidusta maidosta (4 vrk ruokapäiväkirja) (2). Tutkimuksen aikana v. 2007-2009 maidon D-vitamiinipitoisuus 0,5 µg / 100 ml. 41 % 6-8-vuotiaista lapsista ei käytä D-vitamiinilisää (2). S-25(OH)D taso on alle suosituksen 20 % lapsista (< 50 nmol / l) (2). Moniin nestemäisiin maitotuotteisiin lisätään D-vitamiinia 1 ug / 100 g, joka on osaltaan parantanut suomalaisten D-vitamiinin saantia. D-vitamiinin saanti on Suomessa aikuisväestöllä keskimäärin riittävää.

Lähteet:

1) Lapsen ruokavalio ennen kouluikää. KTL 32/2008. Otos DIPP-tutkimuksen aineistosta. Ruoankäyttötiedot kerätty 3 pvä ruokapäiväkirjalla. Tutkimuksen aikaan (2003-2005) D-vitamiinilisää suositeltiin kaikille 3-v ikään asti.

2) Soininen ym. Br J Nutr 2016;3:1-12. Tytöt n = 184, pojat n = 190. Tutkittavat 6-8-v. Ruoankäyttötiedot kerätty 4 pvä ruokapäiväkirjalla. Osa PANIC-tutkimusta.

 

Lue lisää aiheesta D-vitamiini ›

Jodi

Suomalaiset saavat ruoasta liian vähän elintärkeää jodia. Lähes 80 prosentilla suomalaisista on lievä jodinpuutos. Suositellusta 5 desilitrasta nestemäisiä maitotuotteita ja 2-3 viipaleesta juustoa saa jodia noin 80-100 µg, joka on aikuisilla reilut puolet päivittäisestä saantisuosituksesta.

Miksi riittävä jodin saanti on tärkeää? >>


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos