Maitotuotteet painonhallitsijan ruokavaliossa

Rasvattomat ja vähärasvaiset maitovalmisteet ovat tärkeä osa myös laihduttajan ja painonhallitsijan ruokavaliota monipuolisen ravintosisältönsä vuoksi. Suomalaisissa ravitsemussuosituksissa todetaan, että ne ovat hyviä proteiinin, kalsiumin, jodin ja monien vitamiinien, erityisesti D-vitamiinin lähteitä. 

Ruokajuomaksi valitaan rasvaton tai vähärasvainen maito tai piimä. Aamu- ja välipaloille maustamattomia tai vähemmän sokeria sisältäviä jogurtteja, viilejä tai rahkoja. Leivän päälle kasviöljyä sisältävää levitettä ja juustoista valitaan vähärasvaiset vaihtoehdot. Noin puoli litraa (5-6 dl) nestemäisiä maitovalmisteita ja 2-3 viipaletta vähärasvaista juustoa päivittäin kattaa elimistön kalsiumin tarpeen. Nestemäisten maitotuotteiden rasvapitoisuuden tulisi olla enintään 1 % ja juustojen enintään 17 %.  

Maitoproteiini on hyvälaatuista

Proteiini auttaa lihaskudoksen säilymisessä laihdutuksen aikana. Maitoproteiini on ravitsemuksellisesti erittäin korkealaatuista proteiinia, sillä se sisältää runsaasti kaikkia elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Maitoproteiini imeytyy hyvin ja elimistö käyttää sen tehokkaasti hyväksi. Maitovalmisteiden monipuolinen käyttö eri aterioilla takaa tasaisen ja riittävän proteiinin saannin päivän aikana.

Lue lisää proteiinista tästä

Esimerkkejä laihduttajalle sopivista maitotuotteista

Valion valikoimiin kuuluu runsaasti rasvattomia ja vähärasvaisia tuotteita, jotka ovat joko täysin makeuttamattomia, vähemmän sokeria sisältäviä tai keinotekoisesti makeutettuja. Nämä ovat erinomaisia valintoja painonhallitsijan ruokavalioon.

Tutustu tuotevalikoimaan Valio Ammattilaiset -palvelun osiossa Tuotteet. Tuotehaussa voit hakea  esimerkiksi Valion Sydänmerkkituotteet ja tarkennetussa tuotehaussa löytyy  tuotelistaukset esimerkiksi ominaisuuksilla  ”ei lisättyä sokeria”, ”keinotekoisesti makeutetut tuotteet” tai ”vähärasvaiset tuotteet”. 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos