Maitotuotteet tärkein jodin lähde

Jodi on kilpirauhasen toiminnan kannalta välttämätön ravintoaine, jonka riittävästä saannista on hyvä huolehtia. Maito sisältää luontaisesti jodia. Ravitsemussuosituksien mukaisesta määrästä maitotuotteita saa helposti yli puolet aikuisen jodin saantisuosituksesta. 

Maitotuotteista helposti puolet päivittäin tarvittavasta jodista

Maidon luontaisista mineraaleista jodi on useimmille vähemmän tuttu, mutta sitäkin tärkeämpi elimistön normaalille toiminnalle lapsuudessa sekä aikuisena. Maito sisältää luontaisesti jodia, ja nestemäiset maitotuotteet ovatkin suomalaisten ruokavaliossa tärkein jodin saantilähde. Suositellusta 5-6 desilitrasta nestemäisiä maitotuotteita ja 3 viipaleesta juustoa saa jodia noin 80-100 µg, joka on aikuisilla reilut puolet päivittäisestä saantisuosituksesta (150 µg/vrk).

Lue tarkemmin paljonko jodia tarvitaan eri ikäisenä ›

Maitotuote Jodia µg/100 g
Maito ja piimä 16
Viili 17
Raejuusto 17
Kuohukerma 10
Jogurtti 15
Emmental juusto 39
Edam 25
Kermajuusto 21
Tuorejuusto 11
Sulatejuusto 21
Salaattijuusto 12
Maitojauhe 150

Lähteet: Valio ja Evira

Valio Valsa® tuotteet ovat erinomaisia jodin lähteitä

Tuotteet, joiden valmistuksessa on käytetty Valio Valsa® maitosuolaa, sisältävät tavanomaisia tuotteita runsaammin jodia.  Valio Oivariini® vähemmän suolaa ValSa® rasvaseos sisältää jodia 36 µg/100 g. Valio Oivariini® pehmeästi levittyvä ja vähärasvaisempi sisältävät jodia 24 µg/100 g, kun tavanomaiset leivän päällä käytettävät levitteet eivät tällä hetkellä sisällä jodia käytännössä lainkaan. Valio Oltermanni® ValSa® ja Valio Polar® 15 ValSa® juustoissa on runsaasti jodia eli jopa 60 µg/100 g, kun juustoissa on jodia keskimäärin 20 µg/100 g.

Valio merkitsee maito ja piimäpakkauksiin jodin määrän

Valio merkitsee kaikkiin maito- ja piimäpakkauksiinsa niiden sisältämän luontaisen jodimäärän: 16 µg/100g. Valio haluaa nostaa maitotuotteiden luontaisesti sisältämän jodin esille maito- ja piimä pakkauksissa. Maitotuotteet ovat suomalaisten tärkein jodin lähde, maidosta saadaan noin kolmannes ruokavalion jodista.

Suomalaisten jodin saanti on ollut laskussa tällä vuosituhannella. Uusimman FinRavinto 2017 -tutkimuksen mukaan miesten joditila on suositusten mukaisella tasolla ja naisten joditila on lähellä suositeltua tasoa. Jodin saantia ruokavaliosta olisi kuitenkin vielä varaa nostaa. Erityisen tärkeää riittävä jodinsaanti on hedelmällisessä iässä oleville naisille, raskaana oleville sekä lapsille ja nuorille. Jodin saanti voi jäädä liian vähäiseksi etenkin, jos ei käytä maitotuotteita tai muita eläinperäisiä tuotteita eikä jodioitua suolaa.

Voit arvioida omaa jodinsaantia ruokavaliossasi kätevällä Valion jodilaskurilla ›