Onko rasvaton maito terveellistä vai ei?

Rasvaton maito sisältää runsaasti ravintoaineita suhteessa energiamäärään eikä ollenkaan tyydyttynyttä rasvaa. Siksi rasvattomia ja vähärasvaisia maitotuotteita suositellaan ensisijaisiksi valinnoiksi ruokavaliossa. Rasvattomasta maidosta esitetään toisinaan erilaisia terveellisyyteen liittyviä väitteitä, jotka perustuvat luuloihin, uskomuksiin tai väärinkäsityksiin.

Rasvaton maito käsitellään kuten muutkin maidot

Rasvatonta maitoa väitetään joskus värjätyksi, laimennetuksi, epäaidoksi tai erityisen prosessoiduksi. Meijerissä maidon rasvapitoisuus vakioidaan kullekin maitolaadulle määritellylle tasolle ja kaikki maito pastöroidaan sen säilyvyyden ja turvallisuuden parantamiseksi. Luomumaitoja lukuun ottamatta maidot myös homogenoidaan. Katso video miksi maitoa käsitellään >

Maitoa ei koskaan värjätä tai laimenneta vedellä, eikä siihen lisätä mitään lisäaineita – nämä toimenpiteet ovat laissa kiellettyjä. Rasvaton maito ei siis ole millään tavalla muita maitoja käsitellympää tai vähemmän aitoa. Lue lisää vastauksia maidon käsittelyyn liittyen täältä >

Rasvaton maito ei lihota

Joissain tutkimuksissa on havaittu rasvattoman maidon käyttäjien olevan lihavampia kuin rasvaisempien maitojen käyttäjät. Tämä tulos voi hyvin selittyä sillä, että liikapainoiset siirtyvät helpommin rasvattomien tuotteiden käyttäjiksi kuin normaalipainoiset.

Arvostettujen tutkijoiden tekemät meta-analyysit (monen erillisen tieteellisen tutkimuksen tulokset yhdistävä analyysi) osoittavat, että maitotuotteet auttavat painonhallinnassa, sekä lapsilla että aikuisilla. Maidon rasvan merkitystä painonhallinnassa ei tunneta, mutta ainakaan tutkimuksista ei löydy viitteitä maidon rasvan hyödyllisyydestä painon kannalta. Nykykäsityksen mukaan maidon hyödyllisyys painonhallinnassa saattaa liittyä kalsiumiin, proteiiniin tai biopeptideihin (Fogelholm ym. 2012), joita kaikkia on yhtä lailla rasvattomassa kuin rasvaisessakin maidossa.

Mitä ravintoaineita rasvaton maito sisältää luontaisesti?

Toisinaan väitetään, että rasvaisemmasta maidosta saisi rasvaliukoisia D-, A-, E- ja K-vitamiinia, mikä tekisi niistä rasvatonta maitoa parempia. Maidossa on kuitenkin luonnostaan hyvin vähän näitä vitamiineja. D- ja E-vitamiinipitoisuudet ovat käytännössä nollatasolla ja A- ja K-vitamiinia on kumpaakin niin vähäinen määrä, että niitä ei voi lainsäädännön mukaan edes ilmoittaa maidon pakkausmerkinnöissä.

Sen sijaan maito, niin rasvaton kuin täysmaitokin, sisältää luonnostaan runsaasti vesiliukoisia B2- ja B12-vitamiineja samoin kuin monia kivennäisaineita: kalsiumia, kaliumia, fosforia ja jodia. Nämä ravintoaineet eivät tarvitse rasvaa imeytymiseen. Maitoon lisätään D-vitamiinia, joka imeytyy myös rasvattomasta maidosta muun ruoan mukana tulevan rasvan avulla. Katso video mitä ravintoaineita saat maidosta >

Rasvattomasta maidosta enemmän ravintoaineita

Rasvaton maito sisältää ravintoaineita energiaan suhteutettuna enemmän kuin muut maidot. Täysrasvaista maitoa voi juoda vain noin puolet rasvattoman maidon määrästä, jotta saatu energiamäärä pysyisi samana. Alla olevasta kuvasta näkyy, että kun rasvatonta maitoa ja täysmaitoa nautitaan sama energiamäärä, rasvattomasta maidosta saa noin kaksinkertaisen määrän ravintoaineita.

Esimerkissä kummastakin maidosta tulee energiaa noin 130 kcal. Ravintoaineiden saanteja on verrattu 55-kiloa painavan naisen suosituksiin.

Maidon ravintoaineilla myönteisiä yhteyksiä terveyteen

Ravintoaineiden lähteenä rasvaton maito on aivan omaa luokkaansa. Maidolla ja maitotuotteilla, rasvaton maito mukaan lukien, on todettu monissa tutkimuksissa myönteinen yhteys useaan terveyden osa-alueeseen. Lue lisää  maidon käytön yhteydestä terveyteen.

 


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos