Demo Painonhallinta

Yksilön ja väestön paino hallintaan

Yksilön ja väestön paino hallintaan

Laihduttaminen ja painonhallinta ovat monitahoisia haasteita. Näiden painonhallintasivujen tarkoituksena on antaa painoaan pudottavan asiakkaan kanssa työskentelevälle asiantuntijalle työn tueksi tietoa, työkaluja ja vinkkejä. Hyödynnä myös asiakkaalle annettavat materiaalit sekä artikkeleista löytyvät linkit.

Motivoi, aseta tavoitteet ja seuraa

Motivoi, aseta tavoitteet ja seuraa

Painonpudotukselle on asetettava selkeät tavoitteet sekä johdonmukaisesti seurattavat välitavoitteet ja henkilölle on tarjottava riittävästi tietoa ja keinoja tavoitteiden saavuttamiseen. Onnistumisen ratkaisee lopulta henkilön oma motivaatio ja sitoutuminen. Siihen kannustaminen on ratkaisevan tärkeää. Selkeät ohjeet painonpudotuksen tavoitteiden asettamiseen Mistä löytää motivaatio? »

Laihduttajan ja painonhallitsijan ruokavalion kulmakivet

Vain järkevä ja terveellinen ruokavalio johtaa pysyviin tuloksiin. Valtion ravitsemusneuvottelukunnan julkaisemat Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 antavat suuntaviivat myös laihduttajan ja painonhallitsijan terveyttä edistävän ruokavalion koostamiseen.

Liikunta tukee painonhallintaa

Liikunta tukee ja helpottaa laihtumista sekä painonhallintaa, mutta sen merkitys on pienempi kuin ruokavalion. Jos laihduttaja ei ole harrastanut liikuntaa lainkaan ja/tai on huomattavan ylipainoinen, on liikunta syytä aloittaa varovasti ja lisätä rasittavuutta vähitellen. Tavoitteena on, että laihduttaja harrastaisi kohtalaisen kuormittavaa liikuntaa 45–60 minuuttia päivässä. Tärkeää on löytää kullekin mieluisat liikuntamuodot ja hyödyntää arkiliikunnan mahdollisuudet. Lue lisää liikunnasta ja ravitsemuksesta »

Lihavuus laskuun – Kansallinen lihavuusohjelma 2012-2015

Lihavuus laskuun – Kansallinen lihavuusohjelma 2012-2015

Kansallisen lihavuusohjelman 2012–2015 ”Lihavuus laskuun - Hyvinvointia ravinnosta ja liikunnasta” päämääränä on väestön lihomiskehityksen kääntäminen laskuun terveyden ja hyvinvoinnin lisäämiseksi ja toiminta- ja työkyvyn ylläpitämiseksi. Ohjelmaa organisoi Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Tutustu aiheeseen ja löydä intoa omaan painonhallintaan »

Lihavuus ja sairaudet

Lihavuus yhdistyy moniin sairauksiin, esimerkiksi tyypin 2 diabetekseen ja metaboliseen oireyhtymään, sekä lisää niiden riskiä. Kertyneen ylipainon pudottaminen terveellisen ja tasapainoisen ruokavalion sekä liikunnan avulla on usein ensimmäinen toimenpide, kun lähdetään hoitamaan tai ehkäisemään sairauksia. Löydä tietoa ja ohjeita sairauksien huomioimiseen ja ehkäisyyn »

Usein kysyttyä painonhallinnasta

Painonhallintaan liittyy yhtäältä tietoa ja toisaalta vääriä mielikuvia ja uskomuksia. Oikean tiedon jakamiseksi, kokosimme yleisimmät kysymykset yhteen. Jos et löydä omaasi, voit antaa meille palautetta täällä. Usein kysytyt kysymykset painonhallinnasta »

Tutkittua tietoa painonhallinnasta

Tutkittua tietoa painonhallinnasta

Painonhallinta on ollut vuosikymmenien aikana lukuisten tieteellisten tutkimusten aiheena. Kokosimme merkittävimmät tutkimustulokset ja niiden aiheet yhdelle sivulle. Löydät myös alkuperäiset tutkimukset sekä tärkeät ja hyödylliset linkit tietoon täältä. Siirry tutkimustietoon painonhallinnasta »


Vastaa kyselyyn!

Auta meitä kehittämään Valio Ammattilaiset -verkkopalvelua vastaamalla lyhyeen (max 3 minuuttia) kyselyyn. Vastauksesi on tärkeä. Kiitos ajastasi jo etukäteen!

Osallistu Ei kiitos