Painonpudotus lähtee motivaatiosta

Painonpudotuksen ja painonhallinnan onnistumisen ratkaisee henkilön oma motivaatio ja sitoutuminen. Keskustele asiakkaasi kanssa hänen painostaan ja elämäntavoistaan. Tiedosta hänen uskomuksensa, tarpeensa ja tietonsa painonhallinnan suhteen. Ideoikaa yhdessä keskustelun pohjalta asiakkaalle parhaiten sopivia tapoja toteuttaa elämäntapamuutokset. Kun asiakas saa itse päättää mistä muutoksesta hän aloittaa, on sitoutuminen ja motivoituminen muutokseen yleensä parempi.

 

Alla vinkkejä ja muistilistaa painonpudottajan kanssa työskentelyyn:

1) Mitkä ovat asiakkaasi elämäntavat?

Ota keskustelun aiheiksi mm. ruoka, liikunta, uni, harrastukset, alkoholin käyttö ja yleinen elämäntilanne. Mikä on hyvää, mikä vähemmän hyvää ja mitä hyötyä elintapamuutoksista hänelle koituisi?

2) Mitä muutoksia henkilö on valmis tekemään?

Listatkaa keskustelun pohjalta asioita ja tapoja, joihin olisi syytä puuttua ja halutaan muutosta. Kaikkea ei pidä ryhtyä muuttamaan kerralla. Painonhallinnassa opetellaan uutta elämäntapaa. Selvittäkää laihdutuskuurin ja elämäntapamuutoksen välinen ero. Vain pysyvä muutos elintavoissa tuo pysyvän painonmuutoksen.

3) Miten muutokset käytännössä toteutetaan?

Sovitaan asiakkaan kanssa muutokset, joita hän ryhtyy noudattamaan. Valitaan ensin vain yksi tai korkeintaan pari käytännön muutosta tai uutta tapaa kerrallaan. Kun ne ovat onnistuneesti tulleet osaksi uutta elämäntapaa, valitaan seuraavat muutoskohteet. Maltti on valttia.

4) Painonpudottajan on tehtävä selväksi itselleen, miksi haluaa laihtua.

Kaiken on perustuttava omaan tahtoon ja itselle tulevan hyödyn sisäistämiseen, ei minkään ulkopuolisen tahon vaatimuksiin. Listatkaa ylös, mitä käytännön etuja elämäntapamuutoksista seuraa. Apuna voi käyttää esimerkiksi mielikuvaharjoittelua: "Jos pysyn terveenä, voin lähteä vielä 70-vuotiaana vaellusreissulle lapsenlapsieni kanssa".

Selkeät käytännön muutokset: 

- Tarkastellaan aivan käytännössä annoskokoa ja pienennetään esimerkiksi pääruoan määrää lautasella

- Jos on tarpeen lisätä kasvisten määrää, sovitaan esimerkiksi, että lisätään päivän yhdelle aterialle salaattia ja tomaatti  tai raastetta ja yhdelle välipalalle vaikka porkkana

 - Kirjataan ylös nykyinen ateriarytmi ja mietitään, mitä käytännön muutoksia tekemällä päästäisiin hyvään säännölliseen ateriarytmiin, jolloin syödään joka päivä 3-4 tunnin välein. Esimerkiksi sovitaan, että asiakas ottaa mukaan töihin sopivan välipalan iltapäivällä nautittavaksi.

- Alkoholin käyttöä rajoitetaan esimerkiksi nauttimalla vain yksi saunanolut entisen kahden sijaan.

- Sovitaan, että liikunnan harrastaminen aloitetaan 15 minuutin päivittäisellä kävelyllä