Proteiini

Proteiinit ovat yksi elimistömme tärkeimmistä rakennusaineista. Proteiinit ovat elimistölle energianlähde, tärkeä rakennusaine lihaksille sekä luustolle ja niitä tarvitaan mm. elimistön entsyymi- ja hormonitoimintaan.

Maitoproteiini on erittäin korkealaatuista proteiinia, koska se on hyvin imeytyvää ja sisältää kaikkia elimistön tarvitsevia aminohappoja. 

Tälle sivulle olemme keränneet tietoa proteiinin lähteistä, saantisuosituksista sekä maidon proteiineista
 

Proteiinin lähteet

Proteiinit eli valkuaisaineet ovat suurikokoisia molekyylejä, jotka muodostuvat yhteen liittyneistä aminohapoista. Aminohappoja on 20 erilaista, ja ne jakautuvat välttämättömiin ja ei-välttämättömiin aminohappoihin. Maitoproteiinit ovat korkealaatuista proteiinia, sillä ne sisältävät kaikkia elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Tarkempaa tietoa proteiineista ja niiden lähteistä »

RAVITSEMUS-VALIO.FI

Maidon proteiinit

Kaikki maitotuotteet sisältävät hyvälaatuista laadukasta maitoproteiinia. Maidossa on luontaisesti proteiinia keskimäärin 3,3 g / 100 g. Maitoproteiinit ovat ravitsemuksellisesti erittäin korkealaatuista proteiinia, sillä ne sisältävät runsaasti kaikkia elimistön tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja. Maitoproteiini imeytyy hyvin ja se käytetään tehokkaasti hyväksi elimistössä.

Lisätietoja maitoproteiinin laadusta >>

 


RAVITSEMUS-VALIO.FI

Valio MiFU® - uusi ruoanlaiton pääproteiininlähde

Kotimaisesta maidosta valmistettu Valio MiFU® paistettava ruokarae on kotikeittiön uusi proteiinipitoinen pääraaka-aine, joka sopii sinne minne liha ja kanakin. Sen avulla arkiruoka uudistuu vain yhtä raaka-ainetta vaihtamalla.

Tutustu tarkemmin tuotteeseen >

RAVITSEMUS-VALIO.FI

Paljonko proteiinia tarvitaan?

Proteiinin normaalitarve päivässä on noin 1,1-1,3 grammaa painokiloa kohden eli noin 10–20 % kokonaisenergiasaannista. Proteiinin saantiin on syytä kiinnittää huomiota, jos on laihduttaja tai painonhallitsija, aktiiviliikkuja, ikääntyvä, raskaana tai imettää. 

 Lue lisää proteiinin saantisuosituksista >

Huippuluokan heraproteiini

Maidon proteiinista noin 20 % on heraproteiinia. Heraproteiinissa on runsaasti välttämättömiä aminohappoja ja sen hyödynnettävyys elimistössä on huippuluokkaa. Lisää heraproteiinista »

Kaseiini

Kaseiiniproteiinit kattavat noin 80 % lehmän maidon proteiineista. Kaseiiniproteiini imeytyy hitaammin kuin heraproteiini ja on siksi pitkävaikutteinen proteiini. Lisää kaseiineista »

Heraproteiinin hyödyt

Maitovalmisteiden käytön monet hyötyvaikutukset voivat liittyä heraproteiineihin. Lihaksiaan salilla kasvattavat ovat tunteneet heraproteiinin hyödyt jo pitkään. Lihasvaikutusten lisäksi tutkijoita kiinnostaa lisäksi myös heraproteiinin mahdolliset hyötyvaikutukset painonhallinnassa, ikäihmisten lihaskadon ehkäisyssä sekä aivotoiminnassa. Lue lisää heraproteiinitutkimuksista »

Ikääntyminen ja proteiini

Yli 65-vuotiaalle suositellaan proteiinia 1,2-1,4 grammaa painokiloa kohti päivässä. Ruokavalion riittävä proteiinimäärä auttaa pitämään yllä lihasmassaa ja näin ylläpitämään ikääntyneen toimintakykyä ja hyvinvointia. Laajempaa tietoa ikääntyvien ihmisten ravitsemuksesta »